• Torparmamma

Schapendoes, mellanpudel eller softcoated wheaten terrier

Hej,

Jag går i hundköpartankar och vill ha lite input gällande ras. Jag är lite hund allergisk och har därför bestämt mig för att testa Bioresonansterapi mot allergin. Funkar det så blir det nog en hund . Vill dock gardera min och skaffa en fällfri ("allerivänligare") hund även om allergin är borta.

Det jag är ute efter är en hund i mellanklassen som är busig och lekfull, men inte går under om matte är sjuk och bara kommer runt kvarteret ett par dagar. Jag har två barn 5 år och 5 månader. Skulle tycka att det vore kul med agillity eller bara att träna olika trix och konster.

Har fastnat lite för Schapendoes, mellanpudel eller softcoated wheaten terrier, men är öppen för fler förslag. Det som får mig att tveka inför pudel är att jag har fått för mig att de kan vara lite för allvarliga/vuxna för lek, vet dock ej om det stämmer.

• Svar på tråden Schapendoes, mellanpudel eller softcoated wheaten terrier
  • Mercedez

Du vet väl att ämnet som orsakar allergier sitter på hundens hud? Inte i pälsen

• Torparmamma

Ja, jag vet. En del människor kan även reagera på poteinet i hundars saliv eller urin (dock inte jag). De flesta reagerar dock först då allergener frigörs från hunden (tex om hunden mjällar). Skillnaden mellan fällande och icke fällande hundar (som jag har fått det förklarat för mig) är att då en hund fäller följer en hårsäck och små hudparticklar med varje hårstrå och sprider sig i luften och miljön runt hunden vilket får allergiker att reagera. En hund som inte fäller och har frisk omjällig hud släpper inte särskillt mycket allergener.

• Torparmamma

Jag har gosat mycket med både pudel och schappe utan att reagera och jag är ju inte ensam, så nåt måste det ligga i det.

• LillLouise84

Jag är allergisk mot hundar och fixar inte en blött softcoated. För mig går det bättre med strävhåriga som man rycker pälsen på typ tax, basset fauve eller schnauzer. Inom familjen har vi haft tax, fauve och softis. Taxen gick bra, fauven skickar vi till hundfrisör 2 gånger om år och badar ofta, det funkar. Men softisen är en speciell hund, och när den blir blöt stinker den.

• Cajza85

Vi är allergiska... Vi har softis o det funkar kanon. Det är en såå härlig ras

• semlorna

Vår pudel är definitivt inte för vuxen för lek. Han är livlig, lekfull, glad och fjantig :)

• Torparmamma

Cajza85, Vad är det som är så härligt med en softis? Har rasen något som du ser som negativt?

Semlorna, kul att höra. Det står ju ofta i beskrivningar att pudlar är lekfulla. Jag har dock inte sett mycket av detta i de pudlar som jag haft kontakt med. 

• Torparmamma
    LillLouise84 skrev 2013-05-01 16:33:16 följande:

Jag är allergisk mot hundar och fixar inte en blött softcoated. För mig går det bättre med strävhåriga som man rycker pälsen på typ tax, basset fauve eller schnauzer. Inom familjen har vi haft tax, fauve och softis. Taxen gick bra, fauven skickar vi till hundfrisör 2 gånger om år och badar ofta, det funkar. Men softisen är en speciell hund, och när den blir blöt stinker den.

Det var länge sedan jag hade kontakt med någon av dessa raser (första halvan av 90-talet Förvånad), det var taxar och jag har för mig att jag reagerade lite på dem.

Min granne har en Schappe som är helt underbart glad och tokig. Min son kan leka i timmar med henne. Har sovit med en handuk som legat i hennes säng och kände inget, men är ändå orolig att allergin kan komma smygande om man köper en egen (där av bioresonansterapin) 
  • Apopan

Om jag hade velat ha en mindre hund att köra agility med så hade jag också valt mellan schapendoes ochpudel då min sambo är allergisk, men tål de icke-fällande hundar han träffat/umgåtts med (äger en större variant själva också).
    Om en lägger ner lite tid på att hitta rätt pudel så är ju urvalet ändå rätt så stort, medan schapendoes-uppfödarna inte är lika många i antal. Så i slutändan hade det jag nog siktat in mig på en pudel ändå.

Angående softisen så är jag nog ingen "terriermänniska", men det finns ju dem som är det som säkert kan tala gott för dem också ^^

Sedan har jag några andra favoriter men som är lite svårare att ha att göra med. Puli och pumi t.ex, Inga jag skulle rekommendera med andra ord, men som jag finner vara rätt så tilltalande inte bara pga pälstypen.

• Torparmamma
    Apopan skrev 2013-05-01 19:51:26 följande:
    Om jag hade velat ha en mindre hund att köra agility med så hade jag också valt mellan schapendoes ochpudel då min sambo är allergisk, men tål de icke-fällande hundar han träffat/umgåtts med (äger en större variant själva också).
    Om en lägger ner lite tid på att hitta rätt pudel så är ju urvalet ändå rätt så stort, medan schapendoes-uppfödarna inte är lika många i antal. Så i slutändan hade det jag nog siktat in mig på en pudel ändå.

Angående softisen så är jag nog ingen "terriermänniska", men det finns ju dem som är det som säkert kan tala gott för dem också ^^

Sedan har jag några andra favoriter men som är lite svårare att ha att göra med. Puli och pumi t.ex, Inga jag skulle rekommendera med andra ord, men som jag finner vara rätt så tilltalande inte bara pga pälstypen.

Vad krävs för att man ska "klassas" som terriermänniska?
Svar på tråden Schapendoes, mellanpudel eller softcoated wheaten terrier