• Torparmamma

Schapendoes, mellanpudel eller softcoated wheaten terrier

Hej,

Jag går i hundköpartankar och vill ha lite input gällande ras. Jag är lite hund allergisk och har därför bestämt mig för att testa Bioresonansterapi mot allergin. Funkar det så blir det nog en hund . Vill dock gardera min och skaffa en fällfri ("allerivänligare") hund även om allergin är borta.

Det jag är ute efter är en hund i mellanklassen som är busig och lekfull, men inte går under om matte är sjuk och bara kommer runt kvarteret ett par dagar. Jag har två barn 5 år och 5 månader. Skulle tycka att det vore kul med agillity eller bara att träna olika trix och konster.

Har fastnat lite för Schapendoes, mellanpudel eller softcoated wheaten terrier, men är öppen för fler förslag. Det som får mig att tveka inför pudel är att jag har fått för mig att de kan vara lite för allvarliga/vuxna för lek, vet dock ej om det stämmer.

• Svar på tråden Schapendoes, mellanpudel eller softcoated wheaten terrier
  • Apopan

Torparmamma: Bra fråga :P Och om jag skall generalisera så är det någon som tycker en terriers egenheter är charmiga. Någon som kanske själv har en terrier inom sig? ;)
    Har själv en egensinnig hundras som gärna går sin egen väg och får en att slita sitt hår ibland, men jag slipper den ibland lite ettrigare sidan hos terriern. Och jag föredrar lite mjukare hundar (även fast kanske inte alla tycker min hund är så mjuk).
    Men om jag skulle ha någon terrier så skulle det nog vara en airedale. De klarar sig säkerligen bra på en agilitybana också, men de räknas väl som stora hundar :)

• Cajza85

Det negativa är väl att det är en väldigt envis ras den kräver också mkt pälsvård och öronvård. Men börjar man jobba med dom från valp så är det mkt lättare . Dom är lättlärda och vill lära sig. Vår tik är mindre kelen än vad våra två hanar är. Hanarna är vaktiga, ska ha närhet, ja rasen är väldigt egna . Alla har sin egen personlighet. Vi har haft hund sen jag var liten o olika raser. Denna är en favorit.

• semlorna

Jag tror det beror lite på vilken uppfödare man väljer. Jag har en storpudel från en uppfödare vars avkommor är rätt aktiva och vår kille är definitivt ingen soffpotatis även om han är lugn inne. Han älskar fart och lekar som kurragömma, jage och dragkamp och han är som lyckligast när han får fara omkring som en stolle.

• Torparmamma
    semlorna skrev 2013-05-01 20:51:48 följande:

Jag tror det beror lite på vilken uppfödare man väljer. Jag har en storpudel från en uppfödare vars avkommor är rätt aktiva och vår kille är definitivt ingen soffpotatis även om han är lugn inne. Han älskar fart och lekar som kurragömma, jage och dragkamp och han är som lyckligast när han får fara omkring som en stolle.

Åhhh, han ser ju ut att vara en fin och allert kille
  • markvii

StorPudel/KungsPudel - de är de mest smarta och
    lättlärda hundarna som finns eller vad säger TorparMamma?

Dom är också gulliga pålitliga och rimligt vaktiga men inte
    aggressiva/bitska - bra hund för barnfamilj m a o

• Dexter dot com

Personligen skulle jag inte välja Softisen eftersom det är en stor terrier med rätt mycket skärpa och en del vakt , dom jag träffat har alla haft problem med hundar av samma kön och terriers och gruff är ingen höjdare ;) Dom är envisa och rätt egensinniga dvs rätt svårmotiverade ibland.

Tycker både pudel och schapendoes är trevligare och "lättare" alternativ även om jag tror att båda vill ha lite mer aktivitet än bara  "trix & konster", tänker du däremot köra agility eller nån annan aktivitet några gånger i veckan så passar båda raserna utmärkt.

• Torparmamma
    Dexter dot com skrev 2013-05-02 06:23:48 följande:
    Personligen skulle jag inte välja Softisen eftersom det är en stor terrier med rätt mycket skärpa och en del vakt , dom jag träffat har alla haft problem med hundar av samma kön och terriers och gruff är ingen höjdare ;) Dom är envisa och rätt egensinniga dvs rätt svårmotiverade ibland.

Tycker både pudel och schapendoes är trevligare och "lättare" alternativ även om jag tror att båda vill ha lite mer aktivitet än bara  "trix & konster", tänker du däremot köra agility eller nån annan aktivitet några gånger i veckan så passar båda raserna utmärkt.
    Tack, jättebra input.

Kommer någon på någon annan fällfriras som kan matcha schappen och mellanpudeln?
  • Dexter dot com

Har du inte kollat på dvärgschnauzern så gör det, en robust frisk ras som hänger med på allt men inte kräver så mycket mer än sällskap och ordentligt med motion :)

Jag själv är lite sugen på en bedlingtonterrier, en terrier utan terrierlynne. 

• hundpuss

Shappe, helt klart. En ras jag tittat på flera gånger själv. (Så ja, man är ju högst subjektiv i såna här frågor).

Har aldrig varit mkt för pundlar, gillar inte terriers.
    Har en softis i umgängeskretsen som är allt annat än trevlig , men det beror främst på understimulans från ägarnas sida det är jag fullt medveten om, så ska man ha en sån får man nog också förstå hur mkt de faktiskt behöver mentalt, även om vissa tycker att de fungerar utmärkt som enbart sällskap. (Helt fel min åsikt).

Schapendoes är en härlig ras, har träffat ett par stycken, dessutom väldigt vackra rent exteriört.

• hundpuss
    Torparmamma skrev 2013-05-01 19:53:44 följande:

Vad krävs för att man ska "klassas" som terriermänniska?
    Jag skulle vilja påstå, 
    att man verkligen vill ha en hund med mkt motor, kan hantera envishet, hitta andra sätt för inlärning (dvs vissa kan vara riktgit envisa och man får fundera ut andra vägar till målet så att säga), att man älskar att aktivera sin hund, främst mentalt.
    Att man vill ha en hund med riktigt mkt "go" i , kan man nog säga.

Olika människor ser ju charm i olika hundar och deras egenskaper, så är det ju.  
Svar på tråden Schapendoes, mellanpudel eller softcoated wheaten terrier