• audi01audi01

    Michell & Company + Autokoncept, VARNING!!!

    Svar till Elli8612!
    Börjar med att ursäkta mig för väldigt sent svar.

    Måste börja med att säga att lagstödet du väljer beror på vad du anser är fel. I mitt fall var det ett allvarligt motorfel som visade sig efter 2 månader.

    Första steget är att höra av sig till bolaget och göra en reklamation, Tala om vad man vill, ex häva köp eller få bilen reparerad. Mailkontakt är bäst eftersom du då har allt på mail och då i domstol kan använda det som bevis. Jag har även samtal inspelade, men det räcker troligen med mailkontakt. Svarar bolaget på mailet har du bevis att denne är underrättad, svarar de inte har du bevis på att de ignorerar eller fördröjer ärendet. Allt detta är till din fördel i domstol. 
    I mitt fall svarade bolaget att det stod i köpekontraktet att det inte går att reklamera och att det även står att bilen säljs i befintligt skick. Båda dessa invändningar strider direkt mot lagen och jag fick rätt hos ARN. Nu vägrar bolaget ändå häva köpet och jag går via kronofogden med arns utslag som stöd. Invänder bolaget där blir mitt nästa steg domstol.

    Andra steget är gå in på allmänna reklamationsnämndens hemsida och göra en anmälan. Du måste intyga att du köpt vara med ett köpeavtal. Du måste visa att varan är fel, detta gjorde jag genom att lämna in bilen hos en opartisk verkstad, bifogade verkstadens utlåtande om felet.
    Viktigt är sen att du anger en grund. Att du förklarar noggrant vad som hänt och vad du vill, ex hävning eller reparation

    Detta var lagarna jag stödde mitt yrkande på.

    I konsumentköplagen 3 § står att lagen är tvingande. Inget bolag får avtala bort rättigheter i denna med exempelvis friskrivningar. Har de gjort det så är dessa friskrivningar ogiltiga.

    Vidare i 17 § står                
    Även om en vara har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll, skall den anses felaktig, om den är i sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.

    Vidare i 20 § står 
    Frågan om varan är felaktig skall bedömas med hänsyn till dess beskaffenhet när den avlämnas. Säljaren svarar för fel som har funnits vid denna tidpunkt, även om felet visar sig först senare.
    (D.v.s Fel i varan ska ha funnits vid avlämnadet, även om symtomen visar sig senare.)

    Vidare i 20 a § står               
    Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art.
    ( Detta är en presumtionsregel till köparens fördel och lättar på köparens beviskrav. Felet ska ha förelegat vid köpet (20 §) och om ett fel visar sig inom sex månader så anses det ha förelegat vid avlämnandet, om det inte är en vara som till sin beskaffenhet normalt försämras inom två månader t.ex. livsmedel.


    Det räcker alltså att köparen visar att felet finns för att säljaren ska vara skyldig att vidta åtgärder om han inte kan bevisa att felet inte fanns vid avlämnadet. Detta kallas ibland felaktigt för sex månaders garanti, men det stämmer inte då garantier är ett frivilligt åtagande från säljaren eller någon i tidigare säljled och som är ett mer omfattande skydd då det ger rätt till påföljder även vid fel som uppkommit efter avlämnadet (21 §).)

    Tänk på att utgifter man har i samband med ärendet även kan krävas tillbaka i form av skadestånd.

    Hoppas det hjälpte lite.

Svar på tråden Michell & Company + Autokoncept, VARNING!!!