Tips på god mat på (konserv) burk!
Skulle behöva tips på mat som är duglig på konserv eller burk som är smidigt att laga utan tillgång till ugn.
Har hittills bara kommit på korv, fiskbullar och ravioli
Skulle behöva tips på mat som är duglig på konserv eller burk som är smidigt att laga utan tillgång till ugn.
Har hittills bara kommit på korv, fiskbullar och ravioli
Soppor av olika slag?
Finns en del soppor som är helt ok.
Det finns köttfärssås,dillkött,kalops. Kalopsen är rätt god :)
ah soppor, hade jag helt glömt.. ! Det är ju bra
ska kolla upp köttfärssås, dillkött och kalops
Tack!
Fler tips?
Tror det finns även köttbullar med sås, sedan pastaringar med tomatsås. Fast de är i glasburkar. Har aldrig smakat det bara sett. Tror det är Felix som har det
okej, ska kolla upp lite nästa gång jag är och handlar För oss vuxna är det inga problem, vi kan ju äta det mesta, men barnet i familjen är galet kräsen och saker i sås är inte så poppis... får väl börja "träna" nu ett tag och se om det går hem
Felix gulaschsoppa på konservburk är riktigt bra. Finns en uppsjö av pastasåser (tomatbaserade) i glasburk. Många är helt ok. Pesto på burk till pasta kanske. Tänker mig in i en situation utan kyl eller ugn... Tonfisk finns med sås men det har jag själv inte testat. Fiskbullar. Makrill i tomatsås (kanske inte värmd men som matiga mackor). Majskolvar i burk eller vakuumförpackade är goda att koka/grilla. Potatis finns i burk men den är väl ingen jättehöjdare. Funkar stekt dock.
Måste det vara konserver då? Värma dom på nåt sätt lär du väl göra eller tar du dem kalla?
Nej det behöver inte vara konserv.. Bara det inte behöver vara i kylskåp
Och tanken bakom allting är vad? Handlar det om hemma, på jobbet eller vad?
Makrill i tomatsås funkar utmärkt att blanda ner i nykokt pasta. Köttfärssås på burk gillar våra ungar, vi brukar piffa upp den med kryddor och parmesan. Pulversoppor är också smidigt om man inte har kylförvaring. Om man krossar ett paket nudlar lite lätt och blandar i blir det marigare. Majskorn och bönor på burk/tetra är också smidigt. Och många mjukostar på tub klarar sig bra i rumstemperatur.
Matigare ska det stå, inte marigare
Matigare ska det stå, inte marigare
man behöver väl inte käka konserver bara för man står utan ugn? nästan allt går att tillaga utan ugn
Det har kommit någon thai-soppa på plastburk. Jag tror att den måste förvaras i kylskåp så den räknas inte som en konserv. Men den ska bara värmas i mikro. Jag tyckte att den var god.
Kom på att du kanske kan surfa in på lite seglarforum. Där lär du hitta tips om mat som inte kräver kylskåp.
Vivianne, ja precis! :) tack! Ja det var ett bra tips, det ska jag googla på!!
Kolla på torkad mat, eller torka egen i förväg. Gott och lättlagat.