Inlägg från: Anonym (Anna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anna)

Arbeta 75%

Så härligt att vara ledig en onsdag. Inte annat än att man blir sugen på att arbeta 75%.
    Synd bara att det skulle innebära massa stress med att hinna jobbet på dom andra dagarna och att det är mycket pengar man förlorar. 

Tycker ni andra att det är värt det?  

• Svar på tråden Arbeta 75%
  • Anonym (Anna)
    Mirali skrev 2013-05-01 19:53:05 följande:
    Helt klart helt värt!

Särskilt om man kan lägga det på en hel ledig dag, 6 timmars arbetsdag är inte alls lika värt. Men ändå.

Att se det som att man förlorar pengar tycker jag är helt fel, det är ju inte pengar du har som du blir av med utan pengar du struntar i att tjäna ihop för att du kanske har viktigare saker för dig, typ njuta av livet.
    Härligt att höra!!
    Men nja skulle jag nog säga, om jag idag arbetar heltid så blir det ju att man får anpassa sig till att tjäna 8000kr mindre i månaden. Har nog inte funderar så noga på det när jag har arbetat deltid mellan föräldrar ledigheterna för då har man ju gått från föräldrapeng och höjt inkomsten även om man arbetat deltid.
    Men nu skulle det innebära en stor minskning.

Och vist man kan ju såklart ha det fördelat på massa olika sätt och min man arbetar kortare dagar men det är för att det passar bäst med hans arbete.

• Anonym (Anna)
    SockerStinn skrev 2013-05-01 19:56:47 följande:
    Jag jobbar kortare dagar. Ofta stressig på jobbet att behöva gå tidigare men skulle inte kunna med att ha barnen på förskola/fritids fulltid. 
    Hade ledig dag länge, men det var superstressigt att behöva lämna över alla mina ärenden till en kollega för att få tillbaka dem sen igen dagen efter.
    Beror nog mycket på jobbet hur bra det passar att jobba deltid. 
    Ja det är ju olika hur jobbet ser ut. För mig finns det ingen som gör mitt jobb när jag inte är där.
    Så det hade inte spelat någon roll om det var kortare dagar eller helt ledig.
    Ja lockande är det helt klart.
    Barnen går inte fulltid då deras pappa kan sluta vid 13.30 :)
  • Anonym (Anna)
    cloudberry79 skrev 2013-05-01 21:15:00 följande:
    Jag har under en period jobbat 80% och varit ledig onsdag, senare blev det torsdag. Det var otroligt skönt, jag hade mer tid till allt kändes det som, men tyvärr fick jag jobba mycket mer under den arbetstid jag hade och det kändes ekonomiskt eftersom jag tjänade mer än maken då.

Ja det är det jag är mest rädd för är att jag redan är stressed på jobbet och det är ju ingen som gör mitt jobb om jag är hemma en dag.

Sen har jag bara en på dagis dom andra tre går I skolan och har ingen nytta av att jag är hemma en dag.

Men för egen del hade det onekligen varit skönt.   
  • Anonym (Anna)
    kitkat skrev 2013-05-02 20:38:55 följande:

Men vore det inte skönt att sluta Kl 15.00 om dagarna?

Absolut men eftersom min man börjar tidigt så kan han gå hem vid 13.30 plus att han tjäna har 10 000kr mindre än mig så det är bade ur tids och eknomi vinkel bäst att han går hem.

Sen har jag 40 min resa till jobbet eneklväg så nej skall jag vara hemma så är det en dag helt.  
  • Anonym (Anna)
    Petrol skrev 2013-05-02 20:58:11 följande:
    Jag jobbar nog inte ens halvtid utslaget på en snittmånad (vid behov) och jag är lite förvånad, och skrämd av att det finns folk som tycker det är värt eller till och med vill jobba 100%
    Hur mycket jobbar din man/fru?
  • Anonym (Anna)
    Petrol skrev 2013-05-02 21:11:03 följande:
    Inte alls för stunden, men annars mellan 50-75% ungefär om man slår ut det.
    Ja det blir jag förvånad över hur man får ihop eknomin med totalt 1 tjänst. Men jag vet ju oxå att jag prioriterar att lägga mycket pengar på vårat boende och att man såklart inte behöver två bilar. Men ändå...
    Det är ju bra att ni får ihop det om det är det ni prioriterar. Solig 
  • Anonym (Anna)
    Mirali skrev 2013-05-02 21:30:15 följande:
    Men snälla nån, det beror ju på vad man har i lön!

Man kan ju jobba heltid och bara dra hem 11-12 tusen efter skatt, eller så kan man jobba halvtid och ändå plocka ut det dubbla. Eller ännu mer om man har det riktigt bra.

Jo men jag tror inte att de arbeten där man har möjlighet att arbeta halvtid är de som bäst betalda. Men det var ett antagande jag gjorde. Att man kan leva på en lön går såklart men att lyckas så att man har två som bara arbetar halvtid så har jag svårt att tro att man har en "VDlön". Och det var just det jag var imponerad av.
Svar på tråden Arbeta 75%