• Anonym (hatad?)

Hur göra när bonusbarnet inte vill komma till oss?

Min sambo har en son som är över 10 men under 15, som från start har hatat mig som pesten.
    Jag har försökt ställa mig in, köpa saker till honom, försökt prata med honom, försökt ta båda barnen på aktiviteter när han är här, göra saker tillsammans som en familj, och jag har försökt hålla mig undan, inte lägga mig i, inte störa bara hålla mig på min kant när han är hos oss, men inget fungerar.

Nu har det gått så långt att sambons son kräver att pappan ska komma hem till honom, för han vill inte komma till oss. Vad ska vi göra? Det sårar både sambo och min dotter, och vårt kommande barn när han ställer såna krav, det är över 40 mil resväg mellan, och sambon säger att han vill träffa sin son, jag säger att det blir ju inte riktigt rätt om sonen ska sätta reglerna, vi kan ju inte exkluderas som familj var tredje helg för att sonen inte gillar oss? Det måste ju finnas ett sätt att samexistera?

Det är bara jag som han hatar, min dotter går bra att leka med, men han blir otroligt otrevlig så fort jag är i samma rum. Jag kan inte ens sitta vid samma bord och äta de gånger han är hos oss, och det blir alltid bråk när han ska komma för att jag känner att mitt hem inte är mitt hem, utan jag är bara där på nåder, och ska helst inte märkas de gånger hans son kommer.

Jag ogillar inte pojken, jag har försökt komma honom närmare, utan att tränga mig på, men det finns inte ord för den avsky han visar. 

• Svar på tråden Hur göra när bonusbarnet inte vill komma till oss?
  • Anonym (Bio och Bonus)

Oj, det låter jättejobbigt. Hur är relationen med mamman? Det bästa vore ju att pappa och mamman tillsammans sätter sig ner med sonen och förklarar att hans beteende inte är acceptabelt.

Har han nån gång förklarat VAD det är han har emot dig? Tror han att mamma och pappa blir ihop igen om du försvinner? Är det hans mamma som inte gillar dig och han "står på hennes sida" så att säga?

Svårt att veta vad man ska göra annars, så länge det är så infekterat som det låter så kanske det bästa faktiskt är att pappan åker och träffar honom hos mamman istället. Men å andra sidan så lär han sig ju då att han kan bete sig hur som helt och ändå få sin vilja igenom.  

Är glad att jag aldrig haft problem med barnen, "bara" deras mamma...  

• nymedlem

Varför avskyr han dig så mkt? Är det otrohet inblandat mellan pappan och dig?

• Anonym (Tess)

Tycker din man ska prata med honom. Undersöka vad problemet är. Du verkar inte göra nåt fel.

• nymedlem

Jag tycker pojkens förslag låter som det enda rätta!

• Anonym (1)
    nymedlem skrev 2013-05-01 22:15:02 följande:
    Jag tycker pojkens förslag låter som det enda rätta!
  • Anonym (linn)

Jobbigt.

Givetvis kan din sambo inte vara borta var tredje helg, och ni ska ju fa ett till barn snart. Kan han aka till sonen EN gang och prata i lugn och ro pa hans territorium? Din sambo maste forsoka ta reda pa grundorsaken.

Det later spontant som svartsjuka. Sonen vill inte dela sin pappa med nagon annan. Men det kommer han ju att fa gora anda till slut.

• nymedlem
    Anonym (linn) skrev 2013-05-01 22:25:04 följande:
    Jobbigt. Givetvis kan din sambo inte vara borta var tredje helg, och ni ska ju fa ett till barn snart. Kan han aka till sonen EN gang och prata i lugn och ro pa hans territorium? Din sambo maste forsoka ta reda pa grundorsaken. Det later spontant som svartsjuka. Sonen vill inte dela sin pappa med nagon annan. Men det kommer han ju att fa gora anda till slut.

Jobbigt. Givetvis kan din sambo inte vara borta var tredje helg, och ni ska ju fa ett till barn snart. Kan han aka till sonen EN gang och prata i lugn och ro pa hans territorium? Din sambo maste forsoka ta reda pa grundorsaken. Det later spontant som svartsjuka. Sonen vill inte dela sin pappa med nagon annan. Men det kommer han ju att fa gora anda till slut.

Självklart kan ts klara sig utan mannen var tredje helg, varför inte?
  • Anonym (märkligt)
    Jobbigt.
    Givetvis kan din sambo inte vara borta var tredje helg, och ni ska ju fa ett till barn snart. Kan han aka till sonen EN gang och prata i lugn och ro pa hans territorium? Din sambo maste forsoka ta reda pa grundorsaken.
    Det later spontant som svartsjuka. Sonen vill inte dela sin pappa med nagon annan. Men det kommer han ju att fa gora anda till slut.
    Va? Pappan kan inte vara borta var tredje helg från sin nya familj men all annan tid från barnet han har sedan tidigare? Märkliga prioriteringar folk gör...
  • Anonym (G)

Har pappan försökt prata med honom om varför han ogillar dig så mycket? Hur är relationen mellan din man och biomamman? Och vad tycker hon om dig? Det skulle ju kunna vara så att biomamman ogillar dig och är för öppen med det hemma hos sig. Det vettigaste vore väl om pappan försökte gå till botten med vad det egentliga problemet är. Och också markerar att hans beteende är oacceptabelt. Han måste kunna bete sig respektfullt mot alla hos er.

• nymedlem
    Anonym (märkligt) skrev 2013-05-01 22:28:29 följande:
    Va? Pappan kan inte vara borta var tredje helg från sin nya familj men all annan tid från barnet han har sedan tidigare? Märkliga prioriteringar folk gör...

Anonym (märkligt) skrev 2013-05-01 22:28:29 följande:

Svar på tråden Hur göra när bonusbarnet inte vill komma till oss?