• Sossiq

Hur ofta är ert barn sjuk per år?

Jag är väldigt nyfiken på att få ett humm om hur många dagar per år ert friska barn är sjuk. På ett ungefär. Alltså när dom är såpass att som måste vara hemma från dagis/skola. Gärna åldern 2-7år. Jag menar nu förkylning, bakterieinfektion mm Vore tacksam om så många som möjligt ville svara :)

• Svar på tråden Hur ofta är ert barn sjuk per år?
  • Pumpkin

Sonen blir 3 om några veckor och började på förskola i januari 2012. Hittills har han varit hemma pga sjukdom totalt 6-7 dagar typ.

Ludvig 100520 - enpumpa.blogspot.com - Lillasyster BF 130504
  • Baktakt

1-2 dagar varje månad sedan förskolestarten förra januari, förutom februari -12 då det var ca 12 vab-dagar.

• cosinus

Nu ska vi se, sen dagis/skola började i höstas har vi nog följande

Dottern som är 9 år har varit hemma 1 dag i dec

Sonen som är 7 är har varit hemma 3 dagar i sep för hjärnskakning, 1 dag för förkylning och 2 dagar magsjuka

Sonen som är 5 år har varit hemma 2 dagar för magsjuka och nu blir jag osäker men kanske 2-3 dagar för förkylning

Dottern som är 2 år har varit hemma en handfull dagar för förkylning/feber.

• Pumpkin
    Sossiq skrev 2013-05-01 22:29:41 följande:
    Tack för ditt svar :) Så ca 1vecka på 1år då?
    Ja, typ. Ska man räkna med helgdagar (då han ju inte är på förskola såklart) så blir det väl ungefär lika många dagar till, så säg totalt 2 veckor sedan slutet av januari 2012.
    Ludvig 100520 - enpumpa.blogspot.com - Lillasyster BF 130504
  • Snultan

Jag har ännu inga egna barn men jag jobbade som barnflicka förut, började när barnet var 1,5 år och just hade börjat på förskolan. Han var sjuk JÄTTEOFTA. säkert 1-2 gånger i månaden på ett år. Förkyld eller feber. Han var i övrigt en frisk pojk och de va små barngrupper men han hade vääldig otur där :-/ sen när han blev äldre blev det bättre.

Gravid i vecka 17! ****** BF 11 Oktober!
  • viseversa

Det första året var dottern(nr1) sjuk JÄMT. Hemma en vecka dagis 4 dagar hemma en vecka osv osv. Nu är dom väldigt sällan sjuka istället. Har 4 barn varav 3 går på dagis. Dom har klarat sig ifrån både influensa kräksjuka och andra vintersjukdomar hela vintern. Har väl vabbat för förkylning 1-2gr denna vinter tror jag. På sommaren är dom inte sjuka alls.

• Ellikapellika

Bortsett från denna hemska vinter som just varit så har vi en handfull sjukdagar per barn och år.
    Men har vi otur så blir de sjuka efter varandra och då blir man hemma nån vecka i sträck ändå.

• Edda2

Första barnet 8 år dock, är hemma i snitt kanske 1,5-2v/år
    Andra barnet 7 år lite oftare pga en sjukdoms historia.
    Tredje barnet 2.5 år, första året på förskola ( började vid 14 mån) var hon hemma i snitt 2v/mån. Vi och hon blev sjuka hela tiden! Var bara 2,5 mån då det var sommar som vi var friska..
    Nu är det lite bättre men är hemma fortfarande i snitt 1-1,5 vecka på 1 mån. Får feber jätte lätt nästan varje månad. Så varit lite jobbigt.

Svar på tråden Hur ofta är ert barn sjuk per år?