• Vattenliljan

Nyfödd vill bara sova i famnen

Har en för tidigt född liten en (v 37 nu, föddes i v 34) och han har nu kommit på att han inte vill sova någon annanstans än i min famn, tätt intill (det funkar alltså inte att bara ha en hand på honom). Eftersom jag inte får sova med honom hos mig undrar jag... När ska jag sova? Hur har ni andra gjort som haft spädbarn som inte vill sova själva? Jag förstår att livet med en liten innebär sömnbrist, men man kan ju inte låta bli att sova helt! :p

• Svar på tråden Nyfödd vill bara sova i famnen
  • Mandelsassa

Så var de för oss också första veckorna, så fort man inte låg bredvid eller hade i famnen så vaknade han. Köp ett babynest o se om de funkar, de gjorde de för oss!

• Eleonor01

Min pojke sov på mig i cirka tre månader.... Halv sju på kvällen va det lägg dax för oss... Bara att anpassa sig. Varför skulle du inte kunna sova när bebis gör det?

• Vattenliljan

Eleonor01: Vår hemsjukvårdsbarnmorska säger att jag inte får somna när jag har honom i famnen för att jag kan tappa honom (vet inte hur det skulle gå till när jag ligger mitt i sängen) och alla sköterskor etc. på neonatalavdelningen var också väldigt noga med att jag inte fick somna med honom. Dessutom har han apnélarm och det funkar inte om han ligger hos mig. Det känns så naturligt att somna med honom på bröstet eller i famnen så det är inte kul alls att bli tillsagd hela tiden att det är förbjudet. :(

• Alby

Min dotter var likadan i början och personalen på bvc och bb sa att vi inte fick somna med henne eftersom vi kunde tappa henne/rulla av oss. Så vi fick turas om att hålla henne på nätterna. Efter nån vecka blev det bättre och sen bättre. Idag är hon 6 mån och vill fortfarande bli buren mycket.

• AnnaRoos

Åh vad jobbigt att inte få somna med din lille! Min dotter var också så när hon föddes och sov på min mage de fyra första veckorna. Sedan började jag ha henne bredvid mig tätt intill så att hon kunde liggamma. Har du provat det? Det fungerade för henne och hon sover fortfarande så. Nu är hon tio månader.

• enlitenbitkaka

Ni kanske kan sova i skift? Vi gjorde så att vi sov 3-4h var när vår dotter var mini, den som var vaken satt i soffan med bebis på bröstet och film på TV :) Sen bytte vi

Stolt mamma till Signe 26/3-12 och änglatösen Hedvig 22/3-11 ♥ Bloggar på frokenrand.blogspot.com/
  • Eleonor01

Be dem verkligen förklara varför. Tycker det låter konstigt! Varför skulle du inte få sova med honom?!?!

• enlitenbitkaka
    Eleonor01 skrev 2013-05-02 09:51:05 följande:
    Be dem verkligen förklara varför. Tycker det låter konstigt! Varför skulle du inte få sova med honom?!?!
    Samsovning ökar risken för PSD och prematurer har redan ökad risk för PSD.
    Stolt mamma till Signe 26/3-12 och änglatösen Hedvig 22/3-11 ♥ Bloggar på frokenrand.blogspot.com/
  • Mary Jo

Säker samsovning ökar inte risken för psd!
    Men sen förstår jag att det kanske inte funkar med larmet. Testa med babynest kanske?

Vilja 10-02-17 Tintin 12-03-11
  • chrissepisse

Jag sover i soffan med bebisen på bröstet. Soffan har en divandel som jag halvsitter i. Jag gjorde likadant med tvåan och jag bullar upp med kuddar runt omkring så det finns ingen risk att bebisen faller i golvet om han skulle rulla iväg. Jag förstår dock om du inte vill göra det med tanke på andningslarmet, men det går att säkra upp så att bebisen inte kan slå sig.

Med storebror tog det tre månader innan han kunde sova bredvid mig (egen säng var uteslutet). Bebisen är tio veckor och visar inga tecken på att vilja sova själv ännu...  

• enlitenbitkaka
    Mary Jo skrev 2013-05-02 09:59:22 följande:
    Säker samsovning ökar inte risken för psd!
    Men sen förstår jag att det kanske inte funkar med larmet. Testa med babynest kanske?
    Nej självklart inte, men för personalen på sjukhuset finns bara "samsovning" som begrepp, inte säker samsovning. Det generella rådet är att samsovning ökar risken för PSD - sen kan man förståss som enskild person se över de potentiella riskerna och därmed minimera dem :) Vi samsov också första halvåret och gör delvis än men när personalen på sjukhuset avråder från samsovning så brukar det oftast vara förankrat i risken med samsovning.
  • Alby

Det finns faktiskt studier som visar att samsovning minskar risken för psd, eftersom barnet undermedvetet härmar förälderns andning och glömmer därför inte bort att andas. Spädbarn som sover i eget rum är en större risk för psd än säker samsovning.

• Vattenliljan

Var kan jag läsa mer om säker samsovning? Har inte ens hört begreppet samsovning innan (även om jag förstås kan lista ut vad det betyder nu när jag ser det :P).

• fyrabarnsmor4

Äsch.. sov med barnet. Du kan sova på sida hela natt och barnet kan sova precis bredvid dig.,
    Det gjorde jag de första veckor.. sen gick det bra att ha barnet typ 1 meter ifrån mig.. då kunde jag lägga barnet på vaggan medan jag går runt o laga mat eller vad jag nu gjorde...

Idag är hon 4 år med (hemska hemska humör) bestämt åsikter om sak o ting

• dordi

Om hon sover i mitten av sängen och du på sidan om och så har du något som en skyddande vall (typ hopprullad handduk eller filt) på andra sidan om bebisen? Så sover jag fortfarande med vår dotter som är 14 mån... Det enda du bör tänka på är väl isf att du inte lägger ditt tjocka täcke på bebisen eftersom de kan hasa ner och hamna under den... så att bebis har en egen tunnare/lättare filt på sig istället :)

• Flickan och kråkan
    Vattenliljan skrev 2013-05-03 11:03:55 följande:
    Var kan jag läsa mer om säker samsovning? Har inte ens hört begreppet samsovning innan (även om jag förstås kan lista ut vad det betyder nu när jag ser det :P).
    www.askdrsears.com/topics/sleep-problems/sids-latest-research-how-sleeping-your-baby-safe

Senaste studierna som gjorts visar att det inte är samsovning som sådan som ökar risken för psd utan HUR man samsover. I många asiatiska länder där det snarare är regel än undantag att man samsover är psd-nivån bland de lägsta i världen. I andra delar av världen där man samsover högre. I de asiatiska länderna är det praxis med en relativt fast sovyta utan en massa bylsiga täcken, kuddar etc. Alkoholkonsumtionen är mycket låg bland mammor etc. Att samsova säkert innebär helt enkelt att undvika en massa mjuka bylsiga sängbottnar och täcken och kuddar. Att inte vara påverkad av alkohol eller droger (alkohol, tobak etc.).  

Svar på tråden Nyfödd vill bara sova i famnen