Inlägg från: Vattenliljan |Visa alla inlägg
  • Vattenliljan

Nyfödd vill bara sova i famnen

Har en för tidigt född liten en (v 37 nu, föddes i v 34) och han har nu kommit på att han inte vill sova någon annanstans än i min famn, tätt intill (det funkar alltså inte att bara ha en hand på honom). Eftersom jag inte får sova med honom hos mig undrar jag... När ska jag sova? Hur har ni andra gjort som haft spädbarn som inte vill sova själva? Jag förstår att livet med en liten innebär sömnbrist, men man kan ju inte låta bli att sova helt! :p

• Svar på tråden Nyfödd vill bara sova i famnen
  • Vattenliljan

Eleonor01: Vår hemsjukvårdsbarnmorska säger att jag inte får somna när jag har honom i famnen för att jag kan tappa honom (vet inte hur det skulle gå till när jag ligger mitt i sängen) och alla sköterskor etc. på neonatalavdelningen var också väldigt noga med att jag inte fick somna med honom. Dessutom har han apnélarm och det funkar inte om han ligger hos mig. Det känns så naturligt att somna med honom på bröstet eller i famnen så det är inte kul alls att bli tillsagd hela tiden att det är förbjudet. :(

• Vattenliljan

Var kan jag läsa mer om säker samsovning? Har inte ens hört begreppet samsovning innan (även om jag förstås kan lista ut vad det betyder nu när jag ser det :P).

Svar på tråden Nyfödd vill bara sova i famnen