• BioBonus

Hur funkar det med dagis?

Philippa skrev 2013-05-02 10:51:54 följande:
    Barnet ska vara hemma med honom då... ni är ju en familj!
    Nej, ditt barn följer dina tider. Inte din sambos. Jag har förstått på trådar innan att vissa dagis/kommuner försöker lura på nyfamiljer att är man hemma med nytt barn så får inte bonusbarnen gå kvar på sin ordinarie tid, men det är alltså felaktigt.

Vill du att ditt barn ska vara på dagis när din sambo är hemma med nya barnet så får det vara det.
  • BioBonus
    Philippa skrev 2013-05-02 11:07:54 följande:

Jag tycker det är mer märkligt att barnet inte räknas som en i familjen när det kommer en ny bebis....
    Det är ju inte säkert att det är så kul för det äldre barnet att vara hemma med bonuspappa och liten bebis, är det inte bättre han/hon får vara på dagis med sina kompisar då?
    Att man är på dagis på dagarna innebär väl inte att man per automatik inte räknas som en i familjen. Märkligt resonemang.
  • BioBonus
    Astarte skrev 2013-05-02 11:14:49 följande:
    Det jag tycker är märkligt är att samhället lägger ansvar på någon annan än föräldrarna. Det är mamma och pappa som ska ta ansvar för ett barn, inte någon som mamman bor med.
    Håller helt med. Dessutom så är pappan förstagångspappa och kan behöva fokusera på sin nya roll i lugn och ro och inte ha ansvaret för att sysselsätta en 2,5-åring hela dagarna.

Att sen se till att 2,5-åringen inte känner sig undanskuffad och "bortglömd" är ju ett problem många föräldrar får hantera när de kommer hem med ett syskon. Och det tror jag är något man kan klara av ÄVEN om storebror/storasyster är på dagis på dagarna.  
  • BioBonus
    Philippa skrev 2013-05-02 11:17:20 följande:
    Mamman har valt att leva med denna man och mannen har valt denna kvinna trots att hon har barn sedan tidigare, så jag tycker det är MYCKET märkligt att den mannen inte då kan ta ansvaret även för det barnet.....

Det är en helt annan diskussion... om barnet behöver sina kamrater eller inte.... 

Och det är helt och hållet upp till dessa två vuxna individer hur de vill lägga upp hans första tid med sin förstfödda. Mammans barn går på hennes och barnets pappas tider. Så enkelt är det. Och väljer de att ha det äldre syskonet på dagis av vilken anledning det vara månde, så har de alltså all rätt att ha det.
    Vilket var kärnfrågan. 
  • BioBonus
    Philippa skrev 2013-05-02 11:23:47 följande:

Jag tycker de inte ska ha rätt till det... och jag hoppas verkligen att det finns kommuner som har det så.....
    För att? Ska det vara så, så får vi ju skriva om allt som har med vårdnadshavare att göra? Det är, och kommer alltid, förbli vårdnadshavarnas skyldighet att ta hand om sina egna barn. Sen att det kan komma in andra vuxna i familjen som väljer att ta ett föräldraansvar är en annan sak... Men man kan inte tvinga andra att ta hand om ens barn.

• BioBonus
    Philippa skrev 2013-05-02 11:32:25 följande:

Om inte den man väljer att bo med kan ta hand om barn sedan tidigare förhållanden ska man nog ta sitt föräldraansvar och INTE flytta ihop..... så enkelt är det!
    Men att ta hand om barn sen tidigare är väl inte samma sak som att påtvingas ett föräldraansvar?
    Vad är det som gör att barnets föräldrar plötsligt förlorar förmågan att ta hand om sina gemensamma barn för att det kommer in en annan vuxen i ekvationen? 

Jag tar hand om min mans barn. Varje dag. Men skulle jag vilja att hon var hemma från dagis/fritis om jag fick en bebis? Nej, och inte mina egna barn heller. Skulle det utesluta dem ur familjen? Det är det dummaste jag har hört. Familjen är stabilare än så. 
  • BioBonus
    Philippa skrev 2013-05-02 11:35:08 följande:

Ja, jag vet inte hur det är, därför skriver jag att jag hoppas att det är kommuner som tycker som jag.... Jag tror det är olika i alla kommuner
    Det är det inte, för det här är inte en sak som kommunerna kan bestämma själva. Det finns flera trådar i ämnet här på FL sen tidigare. Det var inte länge sedan ett par drog kommunen till högre instanser och vann.
  • BioBonus
    Philippa skrev 2013-05-02 11:38:14 följande:

Vi kan komma överens om att vi tycker olika....

Jag tycker en familj är så mycket större och värdefullare än att låta ett barn gå på dagis trots att det kommer nya barn i familjen med ny pappa..... jag lägger ned denna diskussion nu.

Ha en bra dag    
    Precis! Familjen är så mycket mer än den tid som ett barn går på dagis! Att forma ett band till den nya bebisen har man så otroligt mycket mer tid till än några timmar på dagen. Värdefullare tid än en stressig första vardag med ett nytt barn, en ny roll. Att göra det i lugn och ro med alla hemma och med en bonuspappa som landat i sin nya roll och alla kan slappna av.

Jag tycker att alla har rätt att forma sin familj precis som de själva vill.

Sakfrågan här var huruvida barnet får eller inte får vara på dagsi, och det får det alltså. 
  • BioBonus
    Lisa 598 skrev 2013-05-02 12:49:24 följande:
    Precis, och frågan handlar om vad kommunen säger. Jag kanske inte var så tydlig med frågan.

Men jag väntar fortfarande på svar från dom så vi får se vad dom säger..

Och självklart är vi en familj.

Men jag skulle ha väldigt svårt att förstå om vi ända från första dagen vi bor ihop ska räkna med hans tider på arbetet lediga dagar osv på mitt barns dagisschema.. Och Han som väntar sitt första barn från dag ett med mig ska ta allt ansvar som förälder till mitt barn,, För att kommunen tycker så.
    Det Tar ju en stund att bilda en ny familj kan jag tycka.
    Som sagt - kommunen kan komma att ge dig beskedet att ditt barn inte får vara på dagis, men det stämmer alltså inte om man ska gå på de domar som tydligen finns i liknande fall, och är inte en fråga som kommunerna har egen bestämmanderätt i. Så, stå på er :)

Och grattis till nya bebisen! 
Svar på tråden Hur funkar det med dagis?