• amia01

Kökstips - hur får jag hamburgerpressen att fungera?

Hur får jag snygga burgare i min manuella press? Färsen kladdar fast och går inte få ur...
    Klipper numer smörpapper som jag lägger emellan på båda sidor för att få ur burgaren, och det fungerar på färs som varit fryst. Men på förskmald färs har jag inte hittat något som fungerar. Blir bara "kladd" av allt... Tips snälla! 

• Svar på tråden Kökstips - hur får jag hamburgerpressen att fungera?
  • duntoss

Jag brukar göra dem när färsen är halvfryst. Då kladdar det inte så mkt. Det har funkat hittls

• Teodorra

Jag oljar in pressen funkar utmärkt och jag måste säga att jag är helt såld på min press (sagofrom), trodde det var mest trams men biffarna håller sig snygga när man steker/grillar och drar inte ihop sig som de jag gjorde utan press. Helt plötsligt passar mina 90grammare till bröden

• amia01
    Teodorra skrev 2013-05-02 11:46:47 följande:
    Jag oljar in pressen funkar utmärkt och jag måste säga att jag är helt såld på min press (sagofrom), trodde det var mest trams men biffarna håller sig snygga när man steker/grillar och drar inte ihop sig som de jag gjorde utan press. Helt plötsligt passar mina 90grammare till bröden

Håller med om att pressade biffar är kanonbra! Men hur gör du när du oljar in pressen? Penslar? Gör du det mellan varje biff, eller räcker det med varannan? Har funderat på att testa, men det känns lite kladdigt och bökigt... 
  • Teodorra

Brukar pensla, men det brukar inte behövas mellan varje. Har lite vatten på händerna när jag rullar köttfärsen innan jag stoppar den i pressen föratt det inte ska fastna på händerna, kan hända att det också hjälper till....

• Pojkemamma

En bit plastfolie funkar. Lägg den i pressen, tryck ut färsen lite grovt och sen vik över plastfolien och sen resa. Blir perfekt.

Svar på tråden Kökstips - hur får jag hamburgerpressen att fungera?