• Anonym (Cancerrädd)

Ni som haft/känner någon som haft cancer och överlevt..

Är så jävla trött på den förbannade cancern som drabbar var och varannan . Lever med rädslan varje dag för att ytterligare någon nära mig ska drabbas och dö i en cancersjukdom (eller någon annan sjukdom för den delen). Man kan ju både läsa och höra folk säga att det är så många som överlever, men jag vet inte om en enda. Har du överlevt cancer eller någon du vet om? Vad var det för typ av cancer och hur länge sedan var det?

• Svar på tråden Ni som haft/känner någon som haft cancer och överlevt..
  • lövet2

Min svägerska fick bröstcancer och överlevde. Samma sak med hennes syster. Just bröstcancer känner jag väl en 15 personer som haft, och bara 1 av dem dog.
    1 med levercancer känner jag också, och hon hade inga bra odds. Ändå har hon varit frisk i 10 år nu.

• Anonym (Mm)

Ja min farmor,resten av släkten har dött i cancer

• Snultan

En av mina bästa vänner har överlevt, men det har inte gått 5 år än så hon är ju inte friskförklarad. Jag minns faktiskt inte mycket av den tiden, det känns som en dimma. Dessutom bodde vi då väldigt långt ifrån varandra så jag kunde inte vara hos henne. Vilket jag ångrar idag. Vet inte exakt vilken sort de va, nånstans i magen tror jag. Den "bästa" av den värsta sorten.

Min morfar dog i cancer, det hade spridit sig i hela magen. Men det var längesen, jag minns bara hans sista tid på sjukhuset när han pratade om det där "ljuset". Han var storrökare och nästan alla i hans familj drabbades också av cancer.

Gravid i vecka 17! ****** BF 11 Oktober!
  • Anonym (....)

Min styvmamma drabbades av bröstcancer -99, blev "frisk", drabbades igen. Sedan fick hon metastaser i hjärnan, några är utplockade, några är kvar. Förra sommaren har hon även fått metastaser under nyckelbenet och har strålats för det. Hon är positiv, riktigt pigg och levnadsglad! Har bara varit sjukskriven kortare perioder efter operationen av bröst och hjärntumörer, för att sedan fortsätta jobba heltid. Hon är en riktig kämpe!

• Anonym (Minna)

Jag har 9 personer i min närhet som alla drabbats av dödliga former cancer. Två av dem, båda män 50+, dog kort efter diagnos men hade båda hade då länge haft allvarliga symptom utan att söka vård, så ev hade de haft en chans om de fått behandling tidigare.  Resten är friska, de fick sina diagnoser för mellan 25 och 10 år sedan (kvinnor idag 42-70 år).

Ingen av de drabbade är släkt med varandra.

• Anonym (Minna)

Glömde skriva att männen hade tumörer i svalg respektive mage/matsmältningsorgan. Alla kvinnor hade bröstcancer, utom en som hade cancer på äggstockar och livmoder. Alla har friskförklarats.

• Anonym (Bekant)

En vän till mig fick livmoderhalscancer-eller om det var nån annan typ där nere,vet ej exakt- men hon blev frisk efter att ha tagit bort hela "paketet". Finns ju godartade cancer också,mamma har haft det 2 ggr också där nere och det har inte återkommit på rätt många år nu.

• Anonym (Två av tre)

Min faster fick bröstcancer och överlevde. Min mamma fick äggstockscancer och dog. Min kollega fick nån typ av livmodercancer och verkar klara sig. Det mest avgörande verkar vara hur tidigt cancern upptäcks.

• Survived

Jag överlevde cancern. Hade gallgångs cancer med spridning upp i levern. Fick beskedet 2009

Svar på tråden Ni som haft/känner någon som haft cancer och överlevt..