• Umbria

Hur gör ni för att bäst behálla näringen i matpurén?

Jag ska snart börja med smakportioner till min bebis och funderar pá hur jag bäst kan tillaga puréerna. Mánga brukar tipsa om att göra flera portioner och frysa in, smidigt och tidssparande men försvinner inte mycket av näringen dá? Grönsaker och frukt är ju extremt känsliga. Samtidigt känns det ganska tidskrävande att ángkoka nágra bitar grönsaker flera gánger om dagen, mixa osv. Har nágon nágra tips?

• Svar på tråden Hur gör ni för att bäst behálla näringen i matpurén?
  • Tow2Mater

Varfor bry sig? Det ar ju bara smakportioner, majoriteten av naringen kommer fran annat.

• Aileen Allannah
    Tow2Mater skrev 2013-05-02 21:15:45 följande:
    Varfor bry sig? Det ar ju bara smakportioner, majoriteten av naringen kommer fran annat.
    Det handlar om smakportioner, för att smaka på annat än bröstmjölk/ersättning. Att frysa mat är för övrigt skonsamt för maten.
  • Umbria

Jovisst, men nu tänker jag lángsiktigt. Visst är bröstmjölk eller ersättning det som ger barnet huvuddelen av näringen, men matpuréerna ska ju ökas succesivt tills dem ersatt mjölken helt vid ett árs álder. Dá blir ju näringen i puréerna helt plötsligt nágot att bry sig om, eller?

• Rani

Såvitt jag vet så försvinner väl inte näringen om man fryser tillagad mat? Frysta grönsaker är ju nyttoga och näringsrika. Inget fel på dem.

Jag gör egen barnmat och fryser.

Smakisar kan du ju göra en "klick" åt gången och ha i en burk i kylen. I ett par dagar håller det utan problem. Att koka och mixa en palsternacka t ex varannan dag är ju ingen sak.

• Aileen Allannah
    Umbria skrev 2013-05-02 21:21:19 följande:
    Jovisst, men nu tänker jag lángsiktigt. Visst är bröstmjölk eller ersättning det som ger barnet huvuddelen av näringen, men matpuréerna ska ju ökas succesivt tills dem ersatt mjölken helt vid ett árs álder. Dá blir ju näringen i puréerna helt plötsligt nágot att bry sig om, eller?
    Jag brukade göra mat ungefär varannan dag, fram till barnet åt det vi åt, fast mosat. Skär man morot i bitar är det ju kokat på fem minuter eller så.
  • Tow2Mater
    Behover du fortfarande mosa vid 8+ månader gor du väl det av den mat ni andra äter? Laga bara maten lite mindre saltad.
  • Umbria
    Rani skrev 2013-05-02 21:22:22 följande:
    Såvitt jag vet så försvinner väl inte näringen om man fryser tillagad mat? Frysta grönsaker är ju nyttoga och näringsrika. Inget fel på dem.

Jag gör egen barnmat och fryser.

Smakisar kan du ju göra en "klick" åt gången och ha i en burk i kylen. I ett par dagar håller det utan problem. Att koka och mixa en palsternacka t ex varannan dag är ju ingen sak.
    Det har du rätt i,  frysa är skonsamt. Det är i uppvärmningen och áteruppvärmningen som vitaminerna förbrukas vid felaktig tillagning,
  • Natulcien
    Fast vid 1 års ålder ger du ju inga puréer längre. Då kan ju barnet äta samma mat som ni, och följaktligen alltid nylagat...
  • Rani

Jag fick en jättebra bok från BVC skriven av en barndietist med recept och tips på förvaring m.m. Den är hyffsat nyskriven och verkar up to date med kostråd osv. Den heter kort och gott "Barnmat-råd och recept". Vet dock inte om den delas ut i hela Sverige. Jag har använt den jättemycket.

• skogsvitter
    För det första ger du ju inte puréer till ett så stort barn (de kan redan vid 6-8 mån äta normal konsistens på maten) för det andra försvinner ingen näring bara för att du fryser maten. Men jag kan tipsa om att kolla upp BLW. Då bryr man sig inte om att göra puréer öht, utan bebisen får äta av det man själv äter redan från start. För det är naturligtvis fullt möjligt, och ett mycket smidigt sätt att introducera helt vanlig mat, utan att först vänja dem vid puréer Då behöver du vare sig tänka på att tillaga liten mängd, eller att frysa. Du ger av sådant som du ändå redan gör i ordning, till dig själv!
  • Umbria
    Tow2Mater skrev 2013-05-02 21:24:58 följande:
    Behover du fortfarande mosa vid 8+ månader gor du väl det av den mat ni andra äter? Laga bara maten lite mindre saltad.
    Natulcien skrev 2013-05-02 21:57:19 följande:
    Fast vid 1 års ålder ger du ju inga puréer längre. Då kan ju barnet äta samma mat som ni, och följaktligen alltid nylagat...
    skogsvitter skrev 2013-05-02 22:07:15 följande:
    För det första ger du ju inte puréer till ett så stort barn (de kan redan vid 6-8 mån äta normal konsistens på maten) för det andra försvinner ingen näring bara för att du fryser maten. Men jag kan tipsa om att kolla upp BLW. Då bryr man sig inte om att göra puréer öht, utan bebisen får äta av det man själv äter redan från start. För det är naturligtvis fullt möjligt, och ett mycket smidigt sätt att introducera helt vanlig mat, utan att först vänja dem vid puréer Då behöver du vare sig tänka på att tillaga liten mängd, eller att frysa. Du ger av sådant som du ändå redan gör i ordning, till dig själv!
    Nu menade jag att man succesivt ökar... dá blir ju behovet av mer näring i maten större dag för dag. Oavsett om man mosar eller inte, skulle det vara intressan att höra om nágon har tips pá hur ni gör  för att bevara näringen i era barns mat.

• Umbria
    skogsvitter skrev 2013-05-02 22:07:15 följande:
    Nu tänkte jag pá mánaderna som gár mellan smakportioner och äta samma mat som resten av familjen. Som jag sagt innan, frysningen gör inte att näringen försvinner, men fel tillagning o uppvärmning förbrukar vitaminer och mineraler. Frysning innebär ju  tvá uppvärmningar.
    Har hört om BLW, och funderat pá det, láter bra, tack för tipset! =)
  • Umbria
    Rani skrev 2013-05-02 22:01:36 följande:
    Jag fick en jättebra bok från BVC skriven av en barndietist med recept och tips på förvaring m.m. Den är hyffsat nyskriven och verkar up to date med kostråd osv. Den heter kort och gott "Barnmat-råd och recept". Vet dock inte om den delas ut i hela Sverige. Jag har använt den jättemycket.
    Ska leta efter den! Tack för tipset =)
  • KLAJSHUH

Jag gör storkok och fryser in. Tror inte näringen försvinner. Min son fyller för övrigt 1 år strax och han kan inte äta samma mat som oss. Då sättet han i halsen direkt. Han behöver något mitt emellan puréer och små bitar.

• Umbria

Hmm fick inte riktigt det gensvar jag hoppats pá. Trodde att kanske nágon hade stenkoll pá detta. Till er som svarat att det inte är sá viktigt med vitaminer i maten ni ger till er barn, sá fár det tala för er.  Smakportioner, puréer eller plockmat, jag vill ge mitt barn en sá näringsrik kost jag kan, Det var syftet med tráden.
    Fakta är att vitaminer och mineraler försvinner nár maten kommer i kontakt med luft, vatten och värme. Dvs när du tvättar , skär och värmer minskar/försvinner  vitaminerna i maten. Därför är det t.ex.bättre att ángkoka än att koka och frysta grönsaker har oftast högre näringsvärde än de grönsaker som fraktats runt halva jorden.
    Tack o hej!

• Cornellia

Jag hoppade pureer och gav sonen färska grönsaker och så redan vid 6 månader. 

• Hera78

Att man inte ger pureer längre vid 6-8 månader stämmer ju långt ifrån på alla barn. Min dotter är 11 månader och vill absolut inte ha något annat än pure, hon kaskadkräks av bitar i maten...

• skogsvitter
    Hera78 skrev 2013-05-12 23:48:10 följande:
    Att man inte ger pureer längre vid 6-8 månader stämmer ju långt ifrån på alla barn. Min dotter är 11 månader och vill absolut inte ha något annat än pure, hon kaskadkräks av bitar i maten...

Ett tips är att ttesta plockmat då istället, det brukar funka mycket bättre för de allra flesta! Samt att de får äta själva
Svar på tråden Hur gör ni för att bäst behálla näringen i matpurén?