• Heffaklumpen 1

Bostadstips jobba i Södertälje men inte vill bo där

Min man har fått jobb i Södertälje och nu behöver familjen hitta någon bra kommun och ort att bo på. Vi vill bo i villa. Vi har också små barn, så det är viktigt för oss att

det är ett tryggt ställe att bo på det finns bra barnomsorg det finns bra skolor Att pendlingsavståndet till Södertälje helst inte är mer än 60 minuter (trygghet går dock före)

Tar gärna också emot tips på ställen (kommuner/orter) man INTE ska bo på.

Tar tacksamt emot alla tips som finns!

• Svar på tråden Bostadstips jobba i Södertälje men inte vill bo där
  • Heffaklumpen 1

Är Tullinge i Botkyrka kommun? Har hört lite si och så om Botkyrka bl a integrationsproblematik, kanske inte stämmer?

• Monstermamman

Eskilstuna, Strängnäs samt Mariefred. Mariefred ligger 3 mil från Södertälje . Finns både buss 45 min och tåg 20 min. Bra barnomsorg och skolor.

• Joen16
    Heffaklumpen 1 skrev 2013-05-02 22:23:57 följande:
    Är Tullinge i Botkyrka kommun? Har hört lite si och så om Botkyrka bl a integrationsproblematik, kanske inte stämmer?
    Finns ställen i Botkyrka som är hemska, som tex Alby, Hallunda mm. 
    Men Tullinge är ett jättetrevligt villaområde! De försöker att bli sin egna kommun.
    Även Tumba har sina ställen som är helt OK, som Uttran tillexempel.
    Annars har du ju Huddinge och Rönninge också som är trevliga :) 
  • Mälaröbo

Kan verkligen rekommendera Ekerö. Med färjan över tar det ca 30 minuter och du har alltid trafiken åt "rätt" håll! Tar man bron till fastlandet tar det ca 30 minuter till centralen om trafiken är bra. På landet fast nära stan! Prisklasserna på hus varierar beroende på hur långt ut på ön man bor.

• vickepop

Lite söder ut har ni Vagnhärad och Trosa. Det tar ca 20 min respektive ca 30 min med bil in till Södertälje. Det går också bra med bussar då det är många som pendlar dit. Bägge ställena har bra barnomsorg samt skola.

• honeybee78

Kolla in Salems kommun! Nära södertälje, lugnt och tryggt (blev Sveriges tryggaste kommun 2011). Bra kommunikationer, nära skog, bra skolor och bra priser på hus/bostadsrätter ;)

• Queenie70

Järna nykvarn enhörna

• Heffaklumpen 1

Tusen tack för alla tips!
    Tar gärna emot fler tips och gärna lite vad man bör tänka på när man söker bostad i respektive kommun. T ex områden man ska undvika, riktigt bra områden, kommunikation till Sth mm

• Emmisen81

Tullinge: Tullingeberg, Riksten, trädgårdsstan. Till pendeltåget(mot Stockholm eller Södertälje) tar man sig med buss eller cykel...
    Själv bor jag i Huddinge(jobbar i Tullinge), bor i Fullersta, jättefint barnvänligt villakvarter med gångavstånd till pendeln och Huddinge centrum.

• Heffaklumpen 1

Vilka områden är trygga och bra att bo på i Huddinge?
    Vilka områden ska man undvika i Huddinge?

• Emmisen81

Huddinge kommun är ju väldigt stor... Jag har dålig koll på Farsta, Trångsund och däromkring.. Men Fullersta är ett bra område, likaså Segeltorp och Vistaberg (dock ligger både Segeltorp och Vistaberg lite mer off kommunikationsmässigt, tror jag). Att undvika i Huddinge: Flemingsberg och Visättra(finns säkert fler...)

Svar på tråden Bostadstips jobba i Södertälje men inte vill bo där