Inlägg från: rimma7402 |Visa alla inlägg
  • rimma7402

Svårt i skolan - Autism, Asperger eller ADHD?

Tack för era inlägg!
    Man tappar modet emellanåt men nu känner jag mig lite mer på hugget igen! Flört

Ska genast läsa om "highly sensitive children" - låter väldigt intressant!

Vi har också funderat på om han bara är lite sen och behöver mer tid. Men det är svårt att vara tuff när lärarna pressar på grund av deras egna frustration (kompetens) över att inte klara lösa situationen. Vår son är väldigt perceptiv och känner ju av deras/vår oro såklart och tappar tron på vad han klarar av än mer.  

Och problemet är väl just att man i dagens (vår) skola inte verkar få utrymmet att vara lite sen eller annorlunda. Den moderna pedagogiken som verkar skapa mycket stimmig miljö (iallafall i denna klass) passar ju inte alla heller.

Vi har haft kontakt med en super-bra specialpedagog som har många bra idéer - men pedagogerna verkar inte lyckas omsätta dessa i praktiken. 

Vi skulle helst byta till en annan skola/klass/lärare för att få en nystart men det är i stort sett omöjligt där vi bor och hur vet man att det blir bättre på nästa ställe?

Tack för att jag fick ventilera av mig lite och skriv gärna mer om ni kommer på något!

• rimma7402

Tack snälla ni! Känns skönt att man inte är ensam om sina funderingar! Har bara hunnit läsa lite om HSP men flera saker passar in väldigt väl på vår son! Ljud-, ljus-, doftkänslig. Sov oroligt om nätterna - speciellt när han var mindre. Vill ogärna prova på nya saker/aktiviteter i grupp. Märker av alla typer av förändringar känslostämningar i miljön och gruppen. mm.mm. Detta kallar skolpersonal för perceptionsstörd. Sprudlande och nyfiken. Mycket känslig för misslyckanden. Men sen kvarstår annat som jag inte vet var man ska lägga in eller se som sen utveckling. Tänker på svårigheterna med skriv och ritande. Sociala samspelet. Ibland svårt med inpulskontroll - iaf när han var yngre. Hur man än vrider och vänder så kan det ju inte vara lätt att sätta etikett på något barn som hela tiden befinner sig i utveckling. Än en gång tack för era inlägg - jag tar in varje ord!

• rimma7402

Äh, finns alltid någon i varje tråd som inte förstår sig på detta med allmänt hyfs och att ge varandra konstruktivt stöd. Tack för dina inlägg Aiime68!

Svar på tråden Svårt i skolan - Autism, Asperger eller ADHD?