Inlägg från: Tonårsmamman1 |Visa alla inlägg
  • Tonårsmamman1

Varför läser ni föräldrar inte godnattsagor?

Hannah76 skrev 2013-05-03 10:40:23 följande:
    Har inte med kvällsagor att göra.. man kan läsa på andra tider på dygnet.. Alla barn vill inte ha eller klarar inte av saga på kvällen.

Vart har du fakta på att detta hör ihop?

Jag tror snarare det har att göra med att barnet självt inte har läst tillräckligt med böcker..   
    Man kan hjälpa sina barn att bli intresserade av att läsa genom att läsa för dom när de är små.

Det är allmänt känt att svenska barns läsförståelse har minskat, att det lånas mindre på biblioteken och detta syns i skolan också. Inte i trejde klass, men på högstadiet där eleverna inte kan sammanfatta en vanlig text t ex.
  • Tonårsmamman1
    Hannah76 skrev 2013-05-03 10:46:19 följande:
    Inte alls säkert. Det är ju snarare så att man ska uppmuntra barnen att läsa själva. Du har alltså ingen fakta, detta är bara ditt tyckande?

Varför är det just en godnattsaga som är viktig? allt man läser under dagen är alltså bortkastat?

Och du menar alltså att alla barn som blivit lästa för på kvällen  - de läser mycket böcker själva sen?   

Hur många två-åringar läser själva?
  • Tonårsmamman1
    Hannah76 skrev 2013-05-03 10:51:50 följande:

Var skrev jag att tvååringar skulle läsa själva?

Du sade att det viktigaste var att barnen läste själva, inte att föräldrarna skulle göra det. Och då kommer många inte i kontakt med böcker förrän väldigt sent i livet.
  • Tonårsmamman1
    Hannah76 skrev 2013-05-03 11:00:40 följande:

Det ena utesluter inte det andra. Jag tror inte att just godnattsagan är avgörande. Jag tror snarare ett aktivt läsande på dagarna är viktigare. Men viktigast är att uppmuntra barnen att läsa själva. 5-6år tycker inte jag är så sent i livet?

Med tanke på att barnet språkutveckling börjar direkt, och innefattar även hörförståelse och ordförråd, så är det viktigt med läsning tidigt.

Självklart spelar det ingen roll när man läser, det viktigaste är att man läser.
  • Tonårsmamman1
    svärmor17 skrev 2013-05-03 11:04:43 följande:
    Tack för länk. Skall kika på den. Behöver det egentligen inte eftersom jag jobbar som svensklärare på gymnasiet sedan 30 år tillbaka. Har därför kunnat se" utförsbacken" på nära håll.

OK, ja denna bekräftar bara det du säger, att svenska barn läser och förstår text allt sämre.
  • Tonårsmamman1
    trollunge13 skrev 2013-05-03 11:20:01 följande:
    Hmm hela mitt inlägg kom inte med!!

Mina barn har ökat i läsförståelse å läshastighet med de dubbla genom att vi gör så här hemma! Även sonen med svår adhd har fått upp intresset för att läsa å läser mer å mer varje dag

Ja, det är dit jag vill komma. Att man som förälder (eller som hos er, äldre syskon) läser och stimulerar intresset för läsning tidigt, så underlättar man för dom mycket. Det är inte alldeles självklart att man börjar läsa mycket om det inte finns intresse för det hemma.
  • Tonårsmamman1
    SockerStinn skrev 2013-05-03 11:32:33 följande:
    Så få?? Det vill jag ocks veta varför inte fler läser. 

Vi läser för våra barn. Dock inte varje natt, blir ofta på helgen vi skippar eftersom det blir sent i säng och då vill vi bara att de ska SOVA (fredagsmys med film, kväll hos kompisar eller annat som gör att klockan är mycket)
    Kan också händ att jag skippar när jag själv ska lägga barnen, men det var mer nr de var mindre. Nu kan jag läsa samma bok för båda (4&6 år) fast än jag ibland undrar vad 4-åringen fattar. 

Båda barnen blir jättebesvikna när vi inte läser för dem. 4-åringen går inte alls med på det, men i de fallen blir det en MAX-bok, och det är ungefär samma som att inte läsa Ju mer vi läser desto mer vill de bli lästa för, och ju större intresse kommer de sen få för att läsa själva. 

Låna på biblioteken är först nu som vi börjat med. Haft svårt att få tid att gå dit (utan barn) och hinner man låna är det inte alltid man hinner lämna tillbaka. Vårt bibliotek har nämligen inte bokinkast mer än 1 timme före och efter stängning av biblioteket så det är helt värdelöst. Tur att böcker är så billiga som de är i affärerna! 
    Barnen förstår mer än vad man tror. Jag har tre år mellan mina och har nästan alltid läst samma böcker, vilket betyder att den lilla tidigt fick ett väldigt bra ordförråd och idag både läser och skriver mycket. Ja, det gäller båda, men hon är snäppet bättre.
  • Tonårsmamman1
    Hannah76 skrev 2013-05-03 11:35:15 följande:

Fast barn man läser för börjar inte automatiskt att läsa egna böcker sen. Det jag vill belysa är att det är det man absolut inte får missa. 

Naturligtvis inte, men jag tror chansen är större att barn som fått mycket högläsning hemma själv läser mycket, än tvärtom.
  • Tonårsmamman1
    stickkontakt skrev 2013-05-03 12:35:44 följande:
    Min alldeles egen teori (och som jag inte har något som helst belägg för mer än att jag tycker mig se det på barn i min omgivning) är att små barn som tittar mycket på TV och inte blir lästa för vänjer sig vid ett högre tempo och mer stimulans. Då blir en bok tråkig i jämförelse, för den varken rör sig eller låter. Barn vars föräldrar läst för dem sedan de var väldigt små kan bättre uppskatta detaljerna i böckerna och det långsammare tempot och jag tror att de barnen är mer benägna att börja läsa på egen hand.

Nu talar jag om barn utan olika diagnoser. Har barnet ADHD som någon nämnde finns det givetvis en större problematik som inte har med detta at göra. 

Tror det ligger mycket i det du skriver.
  • Tonårsmamman1
    mindless skrev 2013-05-03 23:59:14 följande:
    Precis som en tidigare skribent undrar jag var du hittat det kausala sambandet mellan färre högläsande föräldrar och en försämrad läsförståelse. Hur lyckas du ens koppla ihop de senaste årens minskning vad gäller högläsning för yngre barn med försämrad läsförståelse för högskolestudenter? När dessa studenter var barn var ju högläsningen på en mycket högre nivå.

Vad gäller övriga spekulationer kring orsaker hade det varit givande att se hänvisning till forskning i ämnet. Det spelar inte så stor roll hur länge man jobbat som lärare; att försöka dra slutsatser om orsakssamband baserat på personliga upplevelser är dömt att misslyckas.
    http://www.dn.se/kultur-noje/datorerna-far-svenska-barn-att-lasa-allt-samre

I denna artikel ser du att det finns forskning som stöder TS.
Svar på tråden Varför läser ni föräldrar inte godnattsagor?