Inlägg från: Hannah76 |Visa alla inlägg
  • Hannah76

Varför läser ni föräldrar inte godnattsagor?

Har inte med kvällsagor att göra.. man kan läsa på andra tider på dygnet.. Alla barn vill inte ha eller klarar inte av saga på kvällen.

Vart har du fakta på att detta hör ihop?

Jag tror snarare det har att göra med att barnet självt inte har läst tillräckligt med böcker..   

• Hannah76
    svärmor17 skrev 2013-05-03 10:42:03 följande:

Nyfikenheten och viljan att själv läsa väcks av högläsning. Det är en mycket gammal sanning.
    Inte alls säkert. Det är ju snarare så att man ska uppmuntra barnen att läsa själva. Du har alltså ingen fakta, detta är bara ditt tyckande?

Varför är det just en godnattsaga som är viktig? allt man läser under dagen är alltså bortkastat?

Och du menar alltså att alla barn som blivit lästa för på kvällen  - de läser mycket böcker själva sen?   
  • Hannah76
    Tonårsmamman1 skrev 2013-05-03 10:45:49 följande:
    Man kan hjälpa sina barn att bli intresserade av att läsa genom att läsa för dom när de är små.

Det är allmänt känt att svenska barns läsförståelse har minskat, att det lånas mindre på biblioteken och detta syns i skolan också. Inte i trejde klass, men på högstadiet där eleverna inte kan sammanfatta en vanlig text t ex.

Jag är väl insatt i problematiken, men jag tror inte att det handlar om godnattsagor. Det handlar mer om att barn inte läser böcker själva.
  • Hannah76
    Tonårsmamman1 skrev 2013-05-03 10:49:17 följande:

Hur många två-åringar läser själva?

Var skrev jag att tvååringar skulle läsa själva?

• Hannah76
    Tonårsmamman1 skrev 2013-05-03 10:57:54 följande:

Du sade att det viktigaste var att barnen läste själva, inte att föräldrarna skulle göra det. Och då kommer många inte i kontakt med böcker förrän väldigt sent i livet.

Det ena utesluter inte det andra. Jag tror inte att just godnattsagan är avgörande. Jag tror snarare ett aktivt läsande på dagarna är viktigare. Men viktigast är att uppmuntra barnen att läsa själva. 5-6år tycker inte jag är så sent i livet?

• Hannah76
    Tonårsmamman1 skrev 2013-05-03 11:10:01 följande:
    Med tanke på att barnet språkutveckling börjar direkt, och innefattar även hörförståelse och ordförråd, så är det viktigt med läsning tidigt.

Självklart spelar det ingen roll när man läser, det viktigaste är att man läser.

Fast språk kan man öva utan att läsa.

Jag är absolut inte emot att läsa (jag läser själv för mina barn) men alla kan inte läsa för sina barn.

och det avgörande är ju att barenn sen när de kan läsa själva väljer bort böcker. Det är det egna läsande som utvecklar, breddar och förfinar språket.   
  • Hannah76
    Tonårsmamman1 skrev 2013-05-03 11:25:00 följande:

Ja, det är dit jag vill komma. Att man som förälder (eller som hos er, äldre syskon) läser och stimulerar intresset för läsning tidigt, så underlättar man för dom mycket. Det är inte alldeles självklart att man börjar läsa mycket om det inte finns intresse för det hemma.

Fast barn man läser för börjar inte automatiskt att läsa egna böcker sen. Det jag vill belysa är att det är det man absolut inte får missa. 
  • Hannah76
    Tonårsmamman1 skrev 2013-05-03 12:42:10 följande:

Naturligtvis inte, men jag tror chansen är större att barn som fått mycket högläsning hemma själv läser mycket, än tvärtom.

Ja så kan det vara.

Men det är aldrig försent att väcka läslusten. 
Svar på tråden Varför läser ni föräldrar inte godnattsagor?