Inlägg från: SockerStinn |Visa alla inlägg
  • SockerStinn

Varför läser ni föräldrar inte godnattsagor?

Så få?? Det vill jag ocks veta varför inte fler läser. 

Vi läser för våra barn. Dock inte varje natt, blir ofta på helgen vi skippar eftersom det blir sent i säng och då vill vi bara att de ska SOVA (fredagsmys med film, kväll hos kompisar eller annat som gör att klockan är mycket)
    Kan också händ att jag skippar när jag själv ska lägga barnen, men det var mer nr de var mindre. Nu kan jag läsa samma bok för båda (4&6 år) fast än jag ibland undrar vad 4-åringen fattar. 

Båda barnen blir jättebesvikna när vi inte läser för dem. 4-åringen går inte alls med på det, men i de fallen blir det en MAX-bok, och det är ungefär samma som att inte läsa Ju mer vi läser desto mer vill de bli lästa för, och ju större intresse kommer de sen få för att läsa själva. 

Låna på biblioteken är först nu som vi börjat med. Haft svårt att få tid att gå dit (utan barn) och hinner man låna är det inte alltid man hinner lämna tillbaka. Vårt bibliotek har nämligen inte bokinkast mer än 1 timme före och efter stängning av biblioteket så det är helt värdelöst. Tur att böcker är så billiga som de är i affärerna! 

• SockerStinn
    LillGris skrev 2013-05-03 15:05:53 följande:
    Jag läste för sonen första gången samma dag vi kom hem från bb. Sen har det fortsatt :) men nu (han är 16 mån) kan jag sen typ två månader tillbaka inte läsa så mycket med honom eftersom han inte kan somna om jag läser, och när han är vaken o pigg så sliter han bara boken ur händerna på mig och river sönder bladen :/ känner inte att jag vill spänna fast honom i en stol för att jag promt ska läsa för honom. Förhoppningsvis är det en övergående period, så vi kan fortsätta läsningen snart. Så länge berättar jag sagor som jag hittar på medan jag berättar, de brukar inte vara sådär superbra.. Haha. Men jag är själv en bokmal av enorma mått så han omges av böcker och är mer eller mindre uppfödd i bokaffärer så jag är inte så orolig.
    Det är en övergående fas. Jag började läsa gonattsaga senare än så har jag för mig, för som bäbisar och runt året drar och sliter de ju mest i boken. 
Svar på tråden Varför läser ni föräldrar inte godnattsagor?