• Anonym (Tigermamman)

Lämna mitt barn till våldsam pappa

Jag är så otroligt ledsen och rädd. Jag måste klockan 17.30 ikväll lämna min son till sin våldsamma pappa och sambo!? Jag kommer åka hemifrån och neka honom umgänge trots att domstolen beslutade för 2 månader sen att han ska träffa sin pappa. Pappan har inga som helst gränser och jag vet inte vad han kommer göra.. Jag kräks av oro.

För att gör en lång historia kort så lämnade jag mitt barns pappa när sonen föddes av anledningen att han har under hela våran relation haft psyskiska problem och varit mycket våldsam mot mig och mot sonen. Han har bla annan låst ut mig under hela natten så jag inte fick komma in och amma och slagit mig när jag hållit i sonen och även många gånger när sonen sett på, kastat sonen i soffan mm mm. Jag fick mod att lämna pappan när sonen var ca 2 månader och efter det träffades pappan inte sonen under ett halvår. När jag sen träffade en ny man så började helvetet igen. Han krävde att få träffa sonen varannan vecka. vilket i min värld var en ren omöjlighet då dom inte hade någon relation och jag visste att sonen inte var trygg med honom. Och allt med familjerätt, advokater och rättegångar rullade igång. Jag vågade dock inte anmäla det han gjorde mot oss utan tvisten grundas på andra tokigheter han gjorde inte det våldsamma. 
    Jag har i dag egen vårdnad och han har viss umgänges rätt. Han har sen ett år tillbaka träffat ny tjej och blivit pappa till ännu en son. Och för tre veckor ringde hans sambo mig och talade om att han slagit henne och hennes dotter och satt häktad och anhållen, skäligen misstänkt. När han sen släpptes ringde han mig och sa att hans sambo slog sonen och att hon var knäpp. Och nu har honom tagit tillbaka honom och dom vill hämta min son ikväll. Min son är precis två år fyllda och varenda cell i min kropp vill skydda honom. Soc säger att det är mitt ansvar som ensam vårdnadshavare att inte utsätta sonen för den typ av situationen som kan uppstå hemma hos pappan. Och att jag bär ansvaret för sonens trygghet, säkerhet osv. Alltså neka umgänge. Tingsrätter har sagt sitt och gett pappan umgänge. Polisen får inte uppmana mig att "genom föra ett brott att bryta umgänge" men har full förståelse OM jag väljer att göra det.

Igår gjorde jag själv en anmälan mor pappan. Jag åkte ner till polisstationen och talade om precis allt. Men allt tar sådan tid. I nuläget så kvarstår domen om umgänge och jag måste lämna sonen ikväll. Och jag är så jävla rädd för hans reaktion när jag inte är hemma. Han har redan skickat tre sms idag där det står att han fan ska hämta för det har domstolen beslutat..

Fy fan vad jag har lust att rymma till en annan värld. 

• Svar på tråden Lämna mitt barn till våldsam pappa
  • Anonym (k)

Alltså, har du inte anmält tidigare så får du skylla dig själv, lite grann.....

Nekar du umgänge trots dom så kan han få all vårdnad.... så neka inte umgänge! 

• Anonym (Tigermamman)
    Anonym (k) skrev 2013-05-03 11:29:35 följande:

Han kan omöjligt få all vårdnad när han precis slagit sin nya sambos barn.
  • Anonym (Rasmus)
    Anonym (k) skrev 2013-05-03 11:29:35 följande:

Förvånad Är det bättre att barnet blir misshandlat då?
    Var i hela h-vete är världen på väg??
  • Philippa
    Anonym (Rasmus) skrev 2013-05-03 11:34:26 följande:
    Förvånad Är det bättre att barnet blir misshandlat då?
    Var i hela h-vete är världen på väg??

Fråga lagstiftarna.....
  • MikuAndSaraLi

Ja, det var jävligt korkat av dig att inte anmäla direkt.

Ja, du har satt ditt barn ordentligt i skiten och det är ditt fel.

Men - nu har du anmält.

Det tar tid, tyvärr ser det ut som du gör.

Sambon är också en idiot och patetisk, samt en olämplig mor som tar tillbaka någon som misshandlar henne och barn.

Res bort, är mitt enda råd.

Skaffa en bra advokat, samla bevis, få över soc och polis på din sida och tryck sen på ordentligt hos tingsrätten med försvaret att du agerat för ditt barns bästa, för barnets säkerhet och liv.

• Anonym (Rasmus)
    Philippa skrev 2013-05-03 11:35:27 följande:

Fråga lagstiftarna.....
    Jag skulle högaktningsfullt skita i lagstiftarna om mitt barns liv och hälsa riskerades.
    Bevisligen har han inte bara misshandlat en gång utan flera gånger. Dessutom olika människor. (först exet och sedan nya)

Skulle hellre tro att mamman åker in om hon frivilligt släpper sitt barn till en som antagligen kommer att vanvårda, misshandla eller något ännu värre.
  • Anonym (Tigermamman)

Fy fan om ni bara visste hur jävla svårt det är att anmäla. Det är ju jävligt lätt att sitta och säga att det är JAG som är korkad som inte anmält. Som om det är det enklaste i världens, När han har stått min en kniv mot min hals och sagt att om jag anmäler kommer han se till att jag aldrig någonsin få träffas sonen. När man levt i en relation under 8 års tid med konstant våld är det inte enkelt. Det tog mig två år utan pappan för att våga tro och inse att jag/vi ens blivit illa behandlade.

• Anonym (insatt)
    Philippa skrev 2013-05-03 11:35:27 följande:

Fråga lagstiftarna.....
    Lagstiftarna säger att barnets säkerhet går före tillgången till två föräldrar ....
  • Anonym (Tjejen)

Nej, du är inte korkad som inte anmält tidigare. De som säger så har en väldigt förenklad bild av hur våld mot kvinnor fungerar och framförallt hur det funkar med separationsvåld. Att hålla låg profil är faktiskt snarare en effektiv överlevnadsstrategi när man utsätts för våld (se exempelvis myten om att kvinnor alltid skriker eller borde skrika vid våldtäkt när det snarare är högst normalt att man istället stänger av och inte gör motstånd för att rädda sitt liv).

Har du en bra anledning till att inte lämna barnet dit så tror jag inte att du behöver oroa dig nämnvärt över att det finns en dom sedan innan. Saker och ting har ändrats sen dess och du har fått höra att han misshandlat sin nya kvinna och hennes barn. Dock måste du spela dina kort rätt genom att ha bra kontakt med socialen, polisen och en jurist/advokat omgående. Det är jättebra att du gjort en anmälan. Om det finns några som helst bevis så måste DU ta fram dem nu. Det kan vara en gammal tråd du en gång skrev på familjeliv, ett telefonsamtal till en vän, bilder, sparade dagboksanteckningar osv. Dessutom börjar du skriva ner omgående alla samtal du har med ditt ex eller ännu hellre om du kan spela in dem ifall det kommer hot.

• Anonym (Q)

Hur har der gått för dig och sonen?

Svar på tråden Lämna mitt barn till våldsam pappa