• iwannarock

Hur friar man?

Vi förlovade oss för 3 veckor sedan <3 det va inget frieri på själva förlovningsdagen. Men så igår vid middagen så frågar min sambo " Hur friar man till nån om man redan är förlovad, och inte tog tag i frieriet då" Jag blev helt ställd och rodnade lite men fick ju ge han svaret "Jag vet faktiskt inte" För vigsel ringen tar man ju på sig i kyrkan så det går ju bort.... Någon som kan ge svar på detta??

• Svar på tråden Hur friar man?
  • Hannah76

Man frågar om  personen vill gifta sig? Tungan ute

Hur man sen äljer att göra det är upp till var och en. Vissa gör det i en luftballong, andra hemma osv osv osv osv.

Man brukar ju fria vid förlovningen.   

• stickkontakt

Frieri och förlovning är ju samma sak, eller snarare så blir man förlovad när frieriet ägt rum. Så hur kan man vara förlovad utan att någon friat?

• iwannarock

Nja alltså jag vet ju HUR själva grejen går till Men nu vill han fria till mig, alltså han vill sitta ner på knä eller nåt i den stilen. Men hahah hur ska jag förklara, I "vanliga" fall brukar man ju sätta sig på knä och fria och ge ringen men nu har ju jag redan fått ringen dock utan frieri. Han vill ge ett frieri och jag vill ha ett frieri men kändes lite tråkigt att ge ett frieri när vi förlovade oss och typ säga vill du gifta dig med mig om 100 år ,-)

• Voluptuous Shalimar
    iwannarock skrev 2013-05-03 12:24:18 följande:
    Nja alltså jag vet ju HUR själva grejen går till Men nu vill han fria till mig, alltså han vill sitta ner på knä eller nåt i den stilen. Men hahah hur ska jag förklara, I "vanliga" fall brukar man ju sätta sig på knä och fria och ge ringen men nu har ju jag redan fått ringen dock utan frieri. Han vill ge ett frieri och jag vill ha ett frieri men kändes lite tråkigt att ge ett frieri när vi förlovade oss och typ säga vill du gifta dig med mig om 100 år ,-)
    Fast man behöver ju inte ange ett datum för kommande bröllop vid frieriet, ha ha! Det kan man mycket väl bestämma tillsammans sen. Det är synd att gamla fina traditioner som frieri och förlovning har lakats ur så mycket. Nu för tiden förlovar tonåringar sig för att "vara ihop" lite extra.
  • Hannah76
    iwannarock skrev 2013-05-03 12:24:18 följande:
    Varför gjorde han inte det när ni skulle förlova er?

Han eller du får väl plaerna ett överraskningsfrieri? Men det blir ju lite märkligt eftersom ni är förlovade. 
  • iwannarock

Glöm att jag ens frågade vi löser detta själva. JTänkte mest om någon gjort något speciellt, om man inte tog frieriet när man just förlovade sig. Och vi är inga ungdomar, han är 32 och jag 29, vi har inte förlovat oss bara för att.... Vi förlovade oss för att vi älskar varandra och för att vi vill leva tillsammans. Men som sagt, vi hittar nog på något bra och fint, slå upp förlovningen och fria igen låter ju som en klockren idé *DÅRE*

• iwannarock

Jag VET också att inget datum måste anges för bröllop vid frieri/förlovning... Nu vet vi ju inte alls när vi ska gifta oss, det dröjer förmodligen flera år men han tänkte att det skulle vara fint att få till ett fint frieri bara...

• Zizzy Zimsson

Frieri och förlovning är samma sak. Man frågar eller kommer överens om att man vill gifta sig. Det är inte två vitt skilda saker som vissa dumma svenskar fått för sig. 

Svar på tråden Hur friar man?