• iwannarock

Hur friar man?

Vi förlovade oss för 3 veckor sedan <3 det va inget frieri på själva förlovningsdagen. Men så igår vid middagen så frågar min sambo " Hur friar man till nån om man redan är förlovad, och inte tog tag i frieriet då" Jag blev helt ställd och rodnade lite men fick ju ge han svaret "Jag vet faktiskt inte" För vigsel ringen tar man ju på sig i kyrkan så det går ju bort.... Någon som kan ge svar på detta??

• Svar på tråden Hur friar man?
  • qenzo

Min ena vän friade till sin numera fru så här.
    Han "satt på toa" när tjejjen kommer hem från jobbet. Han ber henne komma med en ny rulle ur skåpet i hallen. Där finns bara en rulle och på den sitter en lapp "Vill du gifta dig med mig?". Tjejjen går självklart till toaletten, öppnar dörren och där står vännen på knä med badkaret fullt med bubbel, tända ljus överallt osv.
     :)

En gammal regel ang förlovning är ju att vara gifta inom ett år. Jag skulle nog inte slå upp förlovningen för att sedan göra om allt utan istället ordna en fin, romantisk kväll där man fullgör frieriet s.a.s Frieri behöver inte innebära ett samband med förlovningen utan kan göras på många andra sätt.
    Ett sätt kan vara att ha gokväll ihop där killen/tjejjen presenterar en förstoring av platsen man vill gifta sig på med frågan "Juni?" eller precis vad som helst.

Det roliga är att inga förbud eller måsten finns :) 

• Voluptuous Shalimar
    iwannarock skrev 2013-05-05 13:52:47 följande:
    Glöm att jag ens frågade vi löser detta själva. JTänkte mest om någon gjort något speciellt, om man inte tog frieriet när man just förlovade sig. Och vi är inga ungdomar, han är 32 och jag 29, vi har inte förlovat oss bara för att.... Vi förlovade oss för att vi älskar varandra och för att vi vill leva tillsammans. Men som sagt, vi hittar nog på något bra och fint, slå upp förlovningen och fria igen låter ju som en klockren idé *DÅRE*
    Jag var rätt ironisk där...
  • Pyret 85

Alltså, min sambo och jag förlovade oss för 8 år sen, vid den tiden gjorde min sambo klart för mig att han minsann aldrig skulle gifta sig..

Men för ca två veckor sen så gick han ner på knä i vardagsrummet och friade...

så jag förstår dig ts :D 

♥Mamma till världens sötaste Lian♥
  • iwannarock

Pyret 85---> Wow, grattis :) Låter ju helt underbart.

Så det blev ett frieri utan ring för er då?

• qenzo
    Pyret 85 skrev 2013-05-05 20:24:27 följande:
    Alltså, min sambo och jag förlovade oss för 8 år sen, vid den tiden gjorde min sambo klart för mig att han minsann aldrig skulle gifta sig..

Men för ca två veckor sen så gick han ner på knä i vardagsrummet och friade...

så jag förstår dig ts :D 
    Stort grattis :)

Och visst går det att fria utan ring :) För många är kanske giftermålet ett steg man inte är beredd att ta just i det ögonblicket. Men inte är det en mindre förlovning för det. Och frierier kan ju som sagt ske hur man vill och när man vill. 
  • ungmammatillflera

vi förlova oss 6/9 2008 och han friade 21/11 2009 (jag var då gravid med vårt 1a barn), 2/5 2010 då dottern döptes så gifte vi oss :)

• Pyret 85
    iwannarock skrev 2013-05-05 21:49:02 följande:
    Pyret 85---> Wow, grattis :) Låter ju helt underbart.

Så det blev ett frieri utan ring för er då?
    precis, utan ring för dom hade vi ju redan :D

♥Mamma till världens sötaste Lian♥
Svar på tråden Hur friar man?