• Angdev

Vilken dator/laptop ska jag välja?

Sitter här med en fem år gammal laptop som tyvärr är inne på sista versen. Hade först tänkt att köpa en Ipad men  den år det inte enligt rykten att göra det som jag vanligtvis gör på min laptop. 

Jag vill:

kunna skriva via tangentbord samtidigt ha möjligheten att ha en surfplatta spela nerlddade spel, inget hightech lyssna på musik ladda hem film (endast lagligt ) surfa allmänt var smidig att ha med på resande fot inte kosta mer än 8000 Dessa hittade jag via netonnet, kan någon utav dessa vara bra? Är totalt oteknisk och har ingen koll på vad som behövs och inte....

http://www.netonnet.se/CompareView/7216?itemList=177437&compareItemId=177437&itemList=177015&itemList=177320&itemList=183224&x=53&y=2

Har ni andra förslag så lyssnar jag gärna.... 
  • Svar på tråden Vilken dator/laptop ska jag välja?
  • läkarstudent

Ja, de var helt ok tycker jag. Själv hade jag inte köpt den billigaste pga skärmstorleken, det låter ju inte som så stor skillnad mellan 10,1 och 11,6, men när man t.ex. sitter och skriver tycker jag ändå att 11,6 känns väldigt mycket större. När det gäller prestandan så får man ganska mycket mer för pengarna om man köper en vanlig laptop, och personligen hade jag hellre valt en dator med bra processorhastighet och minne än en surfplatta om jag var tvungen att välja mellan dem, men det är ju olika vad man tycker är viktigast. Värt att nämna är kanske att ingen av surfplattorna du länkar till har stöd för 3G. Tyvärr blir det lite dyrare om man vill ha det, jag lyckades bara hitta en för under 8 000:

http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=777673&cks=ASS&assoc=E6A9658B-577B-4238-8A03-39D3E33C33C7

Glöm inte att kolla på prisjakt.se eller pricerunner när du väl bestämt dig - den längst till höger i din länk är t.ex. 500 kr billigare på komplett.se.

Don't argue with idiots - they will drag you down to their level and then beat you with experience
  • slazh

Mina åsikter:
    Windows 8 som touchoperativ är inget bra.
    Intel Atom är inte bra.
    2GB arbetsminne är för lite.

Köp antingen en ipad, en surfplatta med Android eller en liten bärbar dator på 11-12" med Intel Core arkitektur istället.

• Angdev
    slazh skrev 2013-05-04 07:24:07 följande:
    Mina åsikter:
    Windows 8 som touchoperativ är inget bra.
    Intel Atom är inte bra.
    2GB arbetsminne är för lite.

Köp antingen en ipad, en surfplatta med Android eller en liten bärbar dator på 11-12" med Intel Core arkitektur istället.
    Nu vet jag inte vad något  av det du nämner är. Vilken/vilka skulle du rekommendera till mig?
  • slazh
    Angdev skrev 2013-05-06 22:16:30 följande:
    Nu vet jag inte vad något  av det du nämner är. Vilken/vilka skulle du rekommendera till mig?
    En liten bärbar dator med Intel Core processor och minst 4GB arbetsminne som är lätt att ta med sig exempelvis en sån här:
    http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_lifebook_uh552_intel_i3-3217u_4gb_320gb_13.3_w7hp-20896588

Om du hellre vill satsa på en surfplatta:
    Android baserad 10" kvalitetsplatta från Google
    http://www.bazula.se/Google-Nexus-4-7-10/Google-Nexus---Google-Nexus/Google-Nexus-10---16GB.htm

Fjärde generationens iPad från Apple
    http://cdon.se/hemelektronik/apple_ipad_wifi_16gb_white_%284th_gen%29-21674173
  • slazh

Det jag menade innan var att:
    Windows 8 inte är bra för surfplattor framförallt för att utbudet av appar är under all kritik.
    Intel Atom har mycket dålig prestanda och är inget vidare att köra Windows 8 på.
    2GB arbetsminne är för lite för att köra Windows 8 på ett bra sätt.

• Angdev
    slazh skrev 2013-05-07 08:04:13 följande:
    Windows 8 inte är bra för surfplattor framförallt för att utbudet av appar är under all kritik.
    Intel Atom har mycket dålig prestanda och är inget vidare att köra Windows 8 på.
    Kan man göra allt på en platta som man kan på en vanlig dator?
  • slazh
    Angdev skrev 2013-05-07 18:39:07 följande:
    Kan man göra allt på en platta som man kan på en vanlig dator?
    Det beror lite på vad man vill göra. Surfa, se film, lyssna på musik, chatta, läsa, spela lite spel och så vidare funkar alldeles utmärkt. Har man mer avancerade saker än så man vill göra eller helt enkelt föredrar en laptop så är ju det ett bättre köp. En surfplatta är ju i princip en smartphone i större format så om du redan har en sån så vet du ju ungefär vad du kan ha den till.
  • Computerworld
    slazh skrev 2013-05-07 08:04:13 följande:
    Du förväxlar Windows 8 med Windows RT. WIndows 8 är gjort lika väl för surfplattor som för vanliga större datorer med eller utan pekskärm, fast med pekskärm är att föredra. 

Windows 8 är fullt bakåtkompatibelt med programmen som körs i Windows 7/Vista samt oftast även XP.

Till TS rekommenderas en platta med Intel i3 eller i5-processor, minst 4 GB RAM och Windows 8.  
  • slazh
    Computerworld skrev 2013-05-09 11:28:40 följande:
    Du förväxlar Windows 8 med Windows RT. WIndows 8 är gjort lika väl för surfplattor som för vanliga större datorer med eller utan pekskärm, fast med pekskärm är att föredra. 

Windows 8 är fullt bakåtkompatibelt med programmen som körs i Windows 7/Vista samt oftast även XP.

Till TS rekommenderas en platta med Intel i3 eller i5-processor, minst 4 GB RAM och Windows 8.  
    Nej jag förväxlar inte Windows 8 med Windows RT. Det är dock så att Modern UI är det gränssnittet som är designat för att användas med touch i Windows 8 och i dagsläget så är det inte speciellt användbart därför tycker inte jag att det är värt att köpa en platta med Windows 8 för man får inte speciellt stor nytta utav den som platta utan bara som laptop. Desktopläget är inget vidare smidigt med touch heller utan är designat för mus och tangentbord i grunden. Windows har designats för att användas med mus och tangentbord i åratal och det är först i Windows 8 som man har lagt till ett touchvänligt gränssnitt i och med Modern UI. Jämför man med surfplattor som iPad eller Android baserade surf/pekplattor så är dom mycket mer användbara som plattor än vad en platta som kör Windows 8 är, det är i alla fall min åsikt.
  • Angdev

Haha, nu e jag helt förvirrad....

Så om jag vill ha en laptop som jag även kan ha som platta, där det finns 3G, jag kan ladda hem film, spel och musik, gärna finns office på så bör jag välja........

Jag är en rätt typisk svensson brukare så någon hightech-produkt är inte aktuellt. JUst nu vill jag bara ha en produkt som inte bränner mig på benen och inte kollapsar när den blir för varm och att tangenterna funkar som dom ska Skrattande 

• slazh

Ursäkta att jag rör till det för dig, min poäng är att det i dagsläget inte finns någon produkt som på ett riktigt bra sätt kombinerar platta och laptop. Därför skulle i alla fall jag välja antingen en laptop eller en platta. Jag tycker då att det bästa är att köpa en liten och lätt men ändå skapligt kraftfull laptop på maximalt 13,3" som är lätt att ta med sig. Jag har själv en laptop på 12,1" som är ett par år gammal som jag tycker är mycket praktisk.

Det smidigaste sättet att få mobilt bredband till laptopen är helt enkelt att dela ut det från mobilen till laptopen, du behöver då inget modem i laptopen och inte heller något extra SIM-kort, mobilen har man ju ändå alltid med sig.

• Angdev
    slazh skrev 2013-05-09 17:58:19 följande:
    Ursäkta att jag rör till det för dig, min poäng är att det i dagsläget inte finns någon produkt som på ett riktigt bra sätt kombinerar platta och laptop. Därför skulle i alla fall jag välja antingen en laptop eller en platta. Jag tycker då att det bästa är att köpa en liten och lätt men ändå skapligt kraftfull laptop på maximalt 13,3" som är lätt att ta med sig. Jag har själv en laptop på 12,1" som är ett par år gammal som jag tycker är mycket praktisk.

Det smidigaste sättet att få mobilt bredband till laptopen är helt enkelt att dela ut det från mobilen till laptopen, du behöver då inget modem i laptopen och inte heller något extra SIM-kort, mobilen har man ju ändå alltid med sig.
    Fungerar den då på flyg o så me?
  • slazh
    Angdev skrev 2013-05-09 18:03:52 följande:
    Fungerar den då på flyg o så me?
    Nu brukar jag aldrig flyga men på flyget så brukar det väl finnas trådlöst nätverk (WiFi) som man kan koppla upp sig mot om det är internetåtkomst du tänker på? Trådlöst nätverk är standard på alla laptops och surfplattor.
  • Angdev
    slazh skrev 2013-05-09 18:14:46 följande:
    Nu brukar jag aldrig flyga men på flyget så brukar det väl finnas trådlöst nätverk (WiFi) som man kan koppla upp sig mot om det är internetåtkomst du tänker på? Trådlöst nätverk är standard på alla laptops och surfplattor.
    Kan man ha wifi om man inte har 3g? sorry, e helt oteknisk Skäms  
  • slazh
    Angdev skrev 2013-05-09 18:17:18 följande:
    Kan man ha wifi om man inte har 3g? sorry, e helt oteknisk Skäms  
    Ja det kan man, WiFi är standard men det är få laptops som har inbyggt 3G-modem och dom flesta surfplattor saknar också 3G modem. Det finns dock USB-stickor för mobilt bredband att stoppa in i sidan på laptopen som fungerar som modem för mobilt bredband om man inte vill använda sin mobiltelefon som modem.

3G är den tredje generationens mobilnät och idag finns det även 4G alltså fjärde generationens mobilnät som är bättre på datakommunikation än 3G-nätet. Dessa olika mobilnät existerar parallellt idag och 4G byggs ut hela tiden. Enheter som stöder 4G stöder även 3G-nätet.

WiFi är en teknik för lokala trådlösa nätverk till exempel inne i ett hus.
  • Angdev
    slazh skrev 2013-05-09 18:30:41 följande:
    Ja det kan man, WiFi är standard men det är få laptops som har inbyggt 3G-modem och dom flesta surfplattor saknar också 3G modem. Det finns dock USB-stickor för mobilt bredband att stoppa in i sidan på laptopen som fungerar som modem för mobilt bredband om man inte vill använda sin mobiltelefon som modem.

3G är den tredje generationens mobilnät och idag finns det även 4G alltså fjärde generationens mobilnät som är bättre på datakommunikation än 3G-nätet. Dessa olika mobilnät existerar parallellt idag och 4G byggs ut hela tiden. Enheter som stöder 4G stöder även 3G-nätet.

WiFi är en teknik för lokala trådlösa nätverk till exempel inne i ett hus.
    Där fick jag lära mig något nytt.Tack {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Vilken dator/laptop ska jag välja?