Kär = älskar?
Jag är lite nyfiken på hur andra ser på saken. Om man säger att man är kär i någon, menar man då att man älskar den personen? Eller kan man bara vara kär i som att man tycker om personen mycket?
Jag är lite nyfiken på hur andra ser på saken. Om man säger att man är kär i någon, menar man då att man älskar den personen? Eller kan man bara vara kär i som att man tycker om personen mycket?
Kär betyder inte älskar.
Tycker inte det är samma sak. Att jag är kär i någon betyder inte att jag älskar personen (och tvärtom).
är förälskad och kär samma sak?
Nej, att vara kär är inte samma sak som att älska någon.
Och att vara förälskad är inte heller samma sak som att vara kär.
Nix, det är två olika saker.
Kul att se att jag inte tänker helt fel. En jag känner definierar kärlek med att man älskar.
40+... Hahaha!
Jag använder inte ordet kär, det känns barnsligt, som när man var i tonåren. Sen beror det på vilken typ av människa du är. Har man haft många förhållanden kan jag inte tro att man älskat dom alla. Älska är ett ord man säger till sina barn och dom älskar man livet ut. Kan man skilja på kär och älska så vet man också vad man känner för en person.
Det är två olika saker.
Nej för mig är kär, förälskad och älskar helt skilda saker. Jag kan känna flera av desssa samtigit för en o samma person, med det är inte samma sak.
Förälskad blir jag lätt och ofta. Kär har jag blivit ett par gånger, men älksa har jag gjort få gånger.
Det beror väl på vad man lägger i begreppen. För mig är det helt klart skillnad på förälskelse och kärlek. Förälskad är man (förhoppningsvis) i början och det kan hålla i sig upp till 1,5 år. Sedan ebbar det ut.
Kärlek kan vara livslång. Kärlek är för mig en djup känsla av samhörighet, vänskap, värme, omtänke och välvilja. Man kan känna olika sorters kärlek: till nära vänner, föräldrar och barn. Det är en osexuell kärlek utan åtrå och begär. Till sin partner och livskamrat känner man förhoppningsvis en annan sorts kärlek som, förutom ovanstående, även innebär sexuell åtrå och begär.
Kär är för mig ett begrepp som ligger närmre förälskelse än kärlek, och är därmed något man känner för en partner, inte vänner och familj.