• Mariaviktoria

hur länge kommer katten ha yrsel?

Hej! Ställer frågan i hopp om att någon eller några har erfarenhet utav detta. Det är så att min honkatt opererade sig iförmiddags runt 10-11 tiden, och som jag räknade med var hon väldigt groggy efteråt. Så min fråga är, hur länge brukar det hålla i? Hon kejsarsnittades samt kastrerades. Har inte fått i henne nån mat ännu, men däremot vätska och det ger jag henne ofta! Finns det något extra bra tips för att få i henne mat? :)

• Svar på tråden hur länge kommer katten ha yrsel?
  • IceJossan

Det är väldigt individuellt hur lång tid det tar för katter att återhämta sig. Vissa är hungriga och busiga direkt när de vaknat, vissa sover i många timmar, men vanligast är att de är lite groggy hela dagen och sen sover väldigt mycket i nån dag efteråt. De brukar komma igång att äta inom ett dygn. Det viktiga är att hon får i sig vätska. Ger du i spruta? Hur mycket ger du åt gången och hur ofta? Mat är inte viktigt detta dygn, men under dagen imorgon är det bra om hon åtminstone börjar smaka på mat. Om hon har väldigt ont så blir hon så klart hämmad av smärtan och behöver smärtstillande för att återhämta sig. Fick du Metacam, Meloxidyl eller annan smärtstillande lösning utskriven? Annars är det bra att ringa och be om det imorgon om hon verkar ha ont. De flesta visar inga tecken på smärta utan far runt som vanligt så snart de piggat på sig. Men ett par honkatter jag har haft nykastrerade har jag tryckt i Metacam för att de har haft ont.

• Mariaviktoria

Jag hade ingen spruta hemma, bara nappflaska till den lilla som fick mjölkersättning medans mamman låg på operation. Men det går bra det också om jag trycker på nappen :) Jag har försökt ge minst 5 ml varje timma, är det för lite? 
    Veterinären ville helst inte att hon skulle ta något smärtstillande i och med att hennes unge bara är 1 dag gammal och måste dia. Men självklart ringer jag om jag märker att hon börjar få ont och så.
    Men då ska jag fortsätta med vätska ikväll och försöka få i henne lite mat imorgon då :)  

• IceJossan
    Mariaviktoria skrev 2013-05-03 23:28:20 följande:
    Jag hade ingen spruta hemma, bara nappflaska till den lilla som fick mjölkersättning medans mamman låg på operation. Men det går bra det också om jag trycker på nappen :) Jag har försökt ge minst 5 ml varje timma, är det för lite? 
    Veterinären ville helst inte att hon skulle ta något smärtstillande i och med att hennes unge bara är 1 dag gammal och måste dia. Men självklart ringer jag om jag märker att hon börjar få ont och så.
    Men då ska jag fortsätta med vätska ikväll och försöka få i henne lite mat imorgon då :)  
    Det låter ok, men håll koll så att hon inte blir uttorkad bara. Vet du hur man kollar det? Kan annars tipsa om att ta tag i nackskinnet med tumme och ihopvikt pekfinger, lyfta några millimeter och vrida ett kvarts varv åt vänster. Om skinn och päls stannar kvar som i ett S så är katten rätt ordentligt uttorkad.

Har hon börjat äta än?

• Mariaviktoria

Hej igen! Kollade till henne så fort jag vaknade idag och hittade henne helt utslagen under köksbordet, försökte få i henne åtminstonde mjölkersättning men icke - det gick inte.. så nu är en veterinär påväg hit för att kolla henne samt ge smärtlindring. Han sa även i telefonen att det kunde vara en blödning men då skulle han ta med henne till sig på direkten! Så nu ska det väl ordna sig för henne.

• nemo1

5ml per gång är för mycket, ungen ska ca 25ml per dygn varannan timme dygnet runt.

• IceJossan
    nemo1 skrev 2013-05-05 16:10:44 följande:
    5ml per gång är för mycket, ungen ska ca 25ml per dygn varannan timme dygnet runt.

5 ml är ju väldigt lite, inte är det för mycket heller?
  • Mariaviktoria

Jag gav alltså kattmamman 5ml vatten så ofta det gick inte ungen. Dessvärre fick hon komplikationer av operationen och avled. Ringde jourveterinär innan det hände som körde henne akut till valla djurklinik men hon gick inte att rädda :( han skulle kontakta jägarvallen och ifrågasätta dom lite eftersom hon inte blev återställd efter operationen.

• nemo1

Försök att hitta en amma till ungen så fort som möjligt. Ring katthemmen runt dig så att den lille får vara hos en mamma, det är väldigt viktigt. Matar du varannan timme dygnet runt?

Svar på tråden hur länge kommer katten ha yrsel?