• Wonderlife44

jag måste ge en varning för salvan tenutex.

Min dotter fick ordinerat Tenutex eftersom hon hade kliande prickar på kroppen. Läkaren trodde det var skabb. Eftersom alla i familjen skulle behandlas med denna salva, var jag först med att smörja kroppen.
    Jag fick direkt en oerhörd sveda på hela kroppen, främst hals och ansikte. Det var det VÄRSTA jag varit med om!! Jag- som annars är väldigt smärttålig, började gråta av denna oerhörda, otroliga sveda!

Tänk om ett litet barn skulle behöva känna denna smärta! Jag är så glad att jag var först, så min dotter slapp !

Jag läser nu biverkningarna, och det står att man kan få sveda vid fler behandlingar, men denna sveda kom för mig vid första behandlingen- och jag har ingen känslig hud.

Så snälla föräldrar, jag skickar med en varning till er som överväger att köpa Tenutex den används till skabb och löss.

Bättre att använda svaveltvål.          

• Svar på tråden jag måste ge en varning för salvan tenutex.
  • eec82

Har använt själv och på barnen som är känsliga de reagerade inte alls på den, är ju som med alla krämer att man reagerar olika. Vi blev av med skabben snabbt vilket jag är tacksam över. Var de värsta vi haft här hemma någonsin. Tråkigt att det inte fungerade på er.

• Wonderlife44
    eec82 skrev 2013-05-04 09:42:52 följande:
    Har använt själv och på barnen som är känsliga de reagerade inte alls på den, är ju som med alla krämer att man reagerar olika. Vi blev av med skabben snabbt vilket jag är tacksam över. Var de värsta vi haft här hemma någonsin. Tråkigt att det inte fungerade på er.

Ja, det är hemskt! Ska ringa läkaren och se om det finns något annat preparat. Det VÄRSTA jag läste när jag sökte på skabb och Tenutex var att en mamma ändå tog salvan på sin dotter, fast det sved!!

Snälla  människor! Vad är det för idioter som tvingar sitt barn till denna smärta!!

Nu behandlas vi med svaveltvål och MSM - preparat.    
  • Lattjo
    Wonderlife44 skrev 2013-05-05 05:27:40 följande:

Ja, det är hemskt! Ska ringa läkaren och se om det finns något annat preparat. Det VÄRSTA jag läste när jag sökte på skabb och Tenutex var att en mamma ändå tog salvan på sin dotter, fast det sved!!

Snälla  människor! Vad är det för idioter som tvingar sitt barn till denna smärta!!

Nu behandlas vi med svaveltvål och MSM - preparat.    
    Fast ibland måste man tyvärr även om det är jobbigt... Jag har många gånger gråtit när jag smörjt min dotter med hennes eksemsalvor för det bränner och svider, hon blir hysterisk och skriker att jag ska sluta, när jag smörjer hennes eksem men om jag inte gör det sprider den sig och det blir helt ohållbart för henne. Det är pest eller kolera helt enkelt. Att det svider när hon smörjs eller att hon inte kan sova och inte kan koncentrera sig på något för att det kliar hela tiden. Hon kliar upp stora sår över hela kroppen. Då får man ta det svåra beslutet som förälder tyvärr. Det betyder inte att jag gillar det men måste man så måste man...

Men jag hoppas verkligen att du får någon annan salva som inte svider på er! Kan man slippa är det självklartt bäst!
  • Mona28

Vi har fått den salvan och mina 2 barn har då inte klagat men dom råka gnida sina händer i ögonen så kan säga att se dom få panik gjorde mig nervös, men jag lyckades spola bort det!! Men ska man byta lakan å allt i sängen varje dygn efter varje 24 tim? Och hur länge ska man använda salvan??? NÅN?

• Wonderlife44

Om ni ändå använder salvan så var noga med att salvan på huden inte får komma i kontakt med vatten!!! Man måste vara torr överallt!!!!

Wonderlife44 skrev 2013-05-03 23:14:28 följande:
    Min dotter fick ordinerat Tenutex eftersom hon hade kliande prickar på kroppen. Läkaren trodde det var skabb. Eftersom alla i familjen skulle behandlas med denna salva, var jag först med att smörja kroppen.

Jag fick direkt en oerhörd sveda på hela kroppen, främst hals och ansikte. Det var det VÄRSTA jag varit med om!! Jag- som annars är väldigt smärttålig, började gråta av denna oerhörda, otroliga sveda!

Tänk om ett litet barn skulle behöva känna denna smärta! Jag är så glad att jag var först, så min dotter slapp !

Jag läser nu biverkningarna, och det står att man kan få sveda vid fler behandlingar, men denna sveda kom för mig vid första behandlingen- och jag har ingen känslig hud.

Så snälla föräldrar, jag skickar med en varning till er som överväger att köpa Tenutex den används till skabb och löss.

Bättre att använda svaveltvål.          

.
Svar på tråden jag måste ge en varning för salvan tenutex.