• Anonym (Sambon)

Min sambo två urinrör, behöver han verkligen uppsöka urolog/läkare???

Vill inte outa honom för mycket så kort historia är : han har två urinrör (tror jag det är) vilket gör att när han kissar droppar de från ett litet litet hål på mitten av penisen några cm under ollonet. Hålet "sprack" upp en gång när han hållt sig dör att kissa länge och under "hålet" går det som en lång synlig tråd som ser ut som en hudflik längst hela penisen. Han är väldigt rädd för operationer och vill helst inte uppsöka urolog så tror ni att detta är något som MÅSTE åtgärdas för att undvika problem i framtiden även fast han inte just nu lider av det fysiskt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-04 15:57
    Bild på inlägg 27.

• Svar på tråden Min sambo två urinrör, behöver han verkligen uppsöka urolog/läkare???
  • Tant Groda

Min make har också 2 urinrör. Upptäcktes på bb när han var nyfödd. Idag är han 30.
    Så länge han inte har några problem så behöver han inte söka vård.

• Anonym (Sambon)
    Tant Groda skrev 2013-05-04 03:20:39 följande:
    Min make har också 2 urinrör. Upptäcktes på bb när han var nyfödd. Idag är han 30.
    Så länge han inte har några problem så behöver han inte söka vård.
    Skönt att höra! Då ska han få slippa doktorn!
  • Anonym (-o-o-o-)

Det är alltså ingen läkare som sagt att han har två urinrör?  Jag skulle inte låta bli att gå till en läkare om jag inte var 100% säker på vad det var.

• Anonym (Sjuksköterska)

Låter som att det skulle kunna vara en fistelgång från urinröret och det bör kanske kollas upp just för att undvika att det blir värre. Det är ju inte alls säkert att han har dubbla urinrör.

• Anonym (Sambon)

Hittade inte så mycket vad fistelgång var men någon sa att det hade med ändtarmen att göra, och hans hål har bara med kisseriet att göra så tror inte det är något sånt.
    Nej ingen läkare har sagt något om just detta då det inte kommit fram fören för ca 2 år sedan, efter det så har det läckt när han urinerat. Dock konstaterades det på BB att han hade mild hypospadi tror jag det heter, fast att urinröret endast satt någon cm fel. Dom gjorde inget åt det och tror det sitter där det ska nu då det är princip mitten av ollonet!

• Anonym (Sambon)
    Anonym (Sambon) skrev 2013-05-04 09:48:07 följande:
    Hittade inte så mycket vad fistelgång var men någon sa att det hade med ändtarmen att göra, och hans hål har bara med kisseriet att göra så tror inte det är något sånt.
    Nej ingen läkare har sagt något om just detta då det inte kommit fram fören för ca 2 år sedan, efter det så har det läckt när han urinerat. Dock konstaterades det på BB att han hade mild hypospadi tror jag det heter, fast att urinröret endast satt någon cm fel. Dom gjorde inget åt det och tror det sitter där det ska nu då det är princip mitten av ollonet!
    Såg nu att du skrev fistelgång från urinröret, men vad kan hända om det blir värre då? bara nyfiken
  • Anonym (Stina)

Jag tror nog han ändå måste gå till läkare om hålet sitter så långt ned, hypospadi graderas beroende på hur långt ned hålet sitter. I värsta fall kan det påverka fertiliteten. 

• Anonym (Sjuksköterska)
    Jag är ingen expert på fistlar men har varit med om en patient som hade en fistelgång i sin penis som behövde spolas och hållas ren för att undvika att det blev infekterat.
  • Anonym (-o-o-o-)
    Fistelgångar kan man ha var som helst. Det kan bli flera om man inte har koll och framförallt finns det en risk att de blir infekterade. Ett urinrör har ett naturligt stopp för bakterier att komma in i blåsan. Det har inte en fistel. Därför är det viktigt att veta om det är en fistel och vart den leder.
  • Anonym (Sambon)
    Anonym (Stina) skrev 2013-05-04 09:57:32 följande:
    Jag tror nog han ändå måste gå till läkare om hålet sitter så långt ned, hypospadi graderas beroende på hur långt ned hålet sitter. I värsta fall kan det påverka fertiliteten. 
    Extra hålet sitter en bit nedanför ollonet ja men inget han lider av mer än att det droppar en del när han kissar. Ja jag är ju inte säker på om dom var just hypospadi men dom konstaterade iaf att det satt lite fel men kanske växt till sig nu. Om ni tror att detta kan vara farligt eller noga att få de undersökt så ska jag absolut mota iväg han till doktorn, tack för att ni svarar Glad
Svar på tråden Min sambo två urinrör, behöver han verkligen uppsöka urolog/läkare???