• Anonym (Tanden)

Hur länge vänta med att rotfylla en tand?

Hej!
    Någon som gjort en rotfyllning här? Hur länge fick ni vänta på den riktiga  fyllningen? Jag undrar bara om det är normalt att få vänta i ca 8 månader? Har känt av den lite så var in med den och dom tog en röntgen men det såg så fint ut så! 

Så jag kunde vänta tills min ordinära tandläkare kom till baka till hösten!
    Dom har rensat tanden vid 2 till fällen förra året och har gått med den nu sen i november, kan man verkligen vänta med rotfyllning till augusti detta år? 

Som sagt såg den jätte fin ut och enligt tandläkaren jag var till gjorde det inget alls att jag väntade tills då! Men hade en liten tandköttsinflammation där. därför det var ömt så skulle andvända tandtråd och corsodyl!

Kanske bara jag som tycker 8 månader låter mycket  eller är det normalt? Har aldrig tidigare rotfyllt en tand!

• Svar på tråden Hur länge vänta med att rotfylla en tand?
  • crushelix

så länge du inte får några besvär av den temporära fyllningen - alltså börjar få ont i den rotfyllda tanden ska det inte vara någon fara, då kan du gott vänta på den tandläkaren du litar på.
    men var extra noggrann med hygienen, ta extra fluor och om fyllningen ligger så att du kan se den håll ett öga på den. lycka till!

• Kjellgren

Är fyllningen som är ovanpå tanden tät är det ingen fara att vänta men sannolikt heller ingen vinst.

Så fort du misstänker att fyllningen börjar släppa aldrig så lite ska du kontakta tandläkare för kontroll, kommer det ner bakterier i rotkanalen försämras prognosen.

Om det är en stor infektion i käkbenet kan det ibland vara bra att vänta några månader för att se att det läker som det ska men vanligtvis vill man rotfylla tanden så fort som möjligt just för att minska risken för läckage.

• Anonym (Tanden)

Tack för svar! Fyllningen sitter där den ska tror jag ialla fall! Har inte haft nån  infektion i käkbenet från början! Var in till tandläkaren nu förra veckan och kollade eftersom jag tyckte den kändes öm, men enligt han såg allting så fint ut på röntgen, han borde väl sätt om det varit nå knas med den eller? Enligt honom var det tandköttet och en del av att jag pressar tänder! Så kunde vänta till min tandläkare kom till baka!

Kan det ömma så från ett ställe i tandköttet av tandkötts inflammation eller kännas som det är tanden som ömmar? Lite rädd att det ska vara tanden ändå som spökar, men kanske ska lita på vad tandläkaren säger! 

Svar på tråden Hur länge vänta med att rotfylla en tand?