• stadiljus

Fått i mig massor av gluten av misstag. Tips och råd mottages tacksamt!

Fick av misstag fel frallor till fika idag när jag var bortbjuden och åt två stycken, utan att märka skillnad. Såg påsen efteråt och då hade de som handlade tagit fel... Har efter sju år slutat dubbelkolla folk, så jag åt vad som sattes fram utan att ens misstänka att det kunde vara fel.

Nu har det gått tre och en halv timma och jag har inte märkt något av det ännu men det är inte de akuta symptomen jag oroar mig för utan påverkan på tarmen, slemhinnorna och tarmluddet som jag har läst kan vara i månader... Jag är väldigt känslig men har skött kosten näst intill exemplariskt under de sju åren jag har vetat om det så jag har inte fått i mig av misstag mer än en gång och det var väldigt lite.

Vad har ni för erfarenheter av detta? Har läst att en del fått allergi mot mjölk mm permanent efter att ha fått i sig gluten av misstag. Vad ska jag tänka på nu och vad bör och bör jag inte äta för att belasta magen och tarmarna så lite som möjligt? Under hur lång tid bör jag vara försiktig?

• Svar på tråden Fått i mig massor av gluten av misstag. Tips och råd mottages tacksamt!
  • Dotse

Det som händer är att det kan uppstå en inflammation i tarmen nu, men den kommer ge med sig på ett par veckor max bara du inte får i dig mer gluten. Att bryta ner tarmarna totalt och bli av med allt tarmludd sker bara när man äter gluten kontinuerligt över lång tid vad jag vet. Den skadan som sker vid enstaka exponering läker antagligen tillbaka inom några veckor, som sagt. 

Det du kan göra är att äta mer lättsmält mat just nu närmsta dagarna (mer frukt och grönt) och undvika hårdsmält mat. Drick extra vatten och ta det lugnt om du känner av trötthet/dåsighet.

När jag får i mig gluten av misstag så är det främst trötthet/utmattning jag känner av. Jag känner att kroppen får kämpa mot något där inne liksom, men blir inte akut sjuk. Ibland har jag fått lite ont i magen också. Men det går över. Var snäll mot kroppen bara så!

Om du vill kan du köpa L-glutamin, det finns på hälsokosten och är superbra för att läka tarmen fortare. Man brukar kunna få det på recept efter magoperationer och liknande ibland.  

• stadiljus

Tack så mycket för ditt svar! Ska köpa L-glutamin och prova det.

Har du fått i dig så mycket någon gång? Jag har bara fått i mig vid ett tillfälle förut (som jag märkt) och det var två chokladpraliner som innehöll vetemjöl. Jag blev jättedålig och sängliggande. Det var dock bara några månader efter att jag hade fått min diagnos så det var säkert därför jag blev så dålig.

• stresss

Jag tror inte det spelar ngn roll om det är mycket eller lite gluten man får i sig, eftersom det sker vid samma tillfälle. Det som händer är att man får en inflammation i tarmen som håller i sig i 3-4 dagar, sen kanske det tar några dagar till innan det är helt läkt. Så det är ingen större fara. Vissa kan få ont, andra märker inte av det.

• Dotse
    stadiljus skrev 2013-05-04 16:50:46 följande:
    Tack så mycket för ditt svar! Ska köpa L-glutamin och prova det.

Har du fått i dig så mycket någon gång? Jag har bara fått i mig vid ett tillfälle förut (som jag märkt) och det var två chokladpraliner som innehöll vetemjöl. Jag blev jättedålig och sängliggande. Det var dock bara några månader efter att jag hade fått min diagnos så det var säkert därför jag blev så dålig.
    Gör det! Jag åt L-glutamin dagligen i ett år efter att jag fått diagnosen för att läka tarmen. 

Har aldrig fått i mig så mycket någon gång, men jag tror som den andra som svarade att det är mer frekvensen/hur ofta som avgör hur stor skadan blir. Var extra snäll mot kroppen bara och vila om du känner att det behövs, så läker det snart.  
  • stadiljus

Ja det borde ju vara värre ifall det händer ofta. Men det kändes chockerande att veta att jag hade ätit så mycket. Tänkte att nu blir väl hela tarmluddet nedbrutet...

Tack för ert stöd!

• Dotse
    stadiljus skrev 2013-05-04 19:34:39 följande:
    Ja det borde ju vara värre ifall det händer ofta. Men det kändes chockerande att veta att jag hade ätit så mycket. Tänkte att nu blir väl hela tarmluddet nedbrutet...

Tack för ert stöd!
    Precis. Tror inte du behöver oroa dig för det. Krya på dig nu!
  • Lilas

Jag har tyvärr inget råd att ge, men har funderat på detta själv ibland, speciellt eftersom att jag fick diagnosen som vuxen för ca 3 år sedan och inte hade någon kunskap om gluten innan.

Men som flera skrivit i tråden känns det skönt att det förhoppningsvis inte blir några bestående "skador".

• stadiljus

Hej! Jag har ont i magen efter att jag har ätit men det kommer väl att ge med sig snart! Tack för omtanken!

Ska köpa L-glutamin nästa gång jag åker till stan!

• Elisabet

Ett tips är att undvika mjölkprodukter och för fet mat tills du känner dig okej igen. När jag av misstag har fått i mig gluten har jag upplevt att magproblemen förvärrats mycket av mjölkprodukter. 

• stadiljus

Ja jag känner detsamma. Har dragit ner på mjölk och äter helst laktosfri yoggi.

Svar på tråden Fått i mig massor av gluten av misstag. Tips och råd mottages tacksamt!