Inlägg från: En blå giraff |Visa alla inlägg
  • En blå giraff

5,5 åring vill inte lära sig cykla

Min son är 5,5 år och han kan inte cykla än. Han har en cykel med stödhjul som han visserligen kan cykla på men han kan då ramla flera ggr på bara några hundra meter. Han har verkligen svårt med grovmotoriken och är sen med detta. Jag har nu köpt en balanscykel istället som jag tänkte han kunde öva på. Känner mig lite stressad faktiskt eftersom "alla" barn i hans ålder cyklar utan stödhjul sedan länge, och jag tänker att han kanske blir retad om han cyklar med stödhjul. Det gör inte mig något att han har stödhjulen, men jag tänker att han kanske bli ännu mer ovillig att lära sig cykla om han blir retad också.  Rynkar på näsan Kompisarna vill ju gärna cykla också när han leker med dem och han hänger inte med vilket ju är synd. Han vill helst inte cykla alls som det är nu heller, han är ovillig till det mesta som handlar om att vara ute och röra sig utan han är mest den pyssliga typen. Hur lärde sig era barn att cykla och kan "alla" barn i förskoleklass cykla själva? Jag är rädd att han blir lite udda om han börjar där i höst och inte kan.

• Svar på tråden 5,5 åring vill inte lära sig cykla
  • En blå giraff

Tack för alla svar. Han verkar ju inte vara helt unik som inte har lärt sig ännu iallafall. Vi kämpar på med balanscykeln och hoppas den ska hjälpa honom. Han är rätt positiv till den nu iallafall. 

Gällande motoriken är han inte utredd men han är riktigt sen med det. Han har noll koll på kroppen och vart han ska ta vägen. Han har väldigt svårt med simultankapaciteten också. Om han trampar på cykeln blir det för mycket att kunna styra också.... suck. Tycker synd om honom att det ska vara så svårt. Lillebror som snart blir 2 år håller på att gå om den stora nu motoriskt. Hoppas inte lillebror lär sig cykla först för det skulle nog vara tufft för storebror.

• En blå giraff
    Mamma050813 skrev 2013-05-13 08:42:17 följande:
    Jag har också en kille som är sen med grovmotoriken och jag var så rädd att han skulle bli retad eftersom han inte kunde cykla! Han varken ville lära sig eller hade nån sorts balanssinne när han var 6 år och 6 månader förra våren.
    Lillebror som var 4 lärde sig cykla förra våren och jag tänkte också hur storebror skulle ta det...
    Men det var knuffen som behövdes...
    En timme senare kunde storebror också cykla!!! :)
    Så det finns hopp :)
    Låter bra!

Min son har också en lillebror som är nästan 4 år yngre men väldigt tidig motoriskt. Tycker redan att lillebror är lite draghjälp åt stora, dock inte med cyklingen än.

Det går iallafall ganska bra med balanscykeln så han får väl vara på den nivån tills han känner sig säker. Det känns ytterst tveksamt än om han kommer lära sig cykla "riktigt" den här sommaren. Tror mer på nästa sommar eller senare. Min man har en bror som inte lärde sig förrän han var 10 år så det kanske är ärftligt...

Sparkcykel ska jag nog skaffa en också =) Tack för tips. 
Svar på tråden 5,5 åring vill inte lära sig cykla