• Anonym (Big)

Jag är tjock - hur ska jag klä mig?

Ja, som rubriken säger, jag är tjock och behöver tips på hur man ändå kan känna sig lite snygg och fräsch nu i vår. Problemet är att jag är så dålig på att veta vad jag passar i och var jag ska handla Skäms Försöker jag klä upp mig och fixa till mig med smink känner jag mig helt bortkommen och pinsam, typ "här kommer tjockisen och tror att hon är snygg"

Ni andra som också är överviktiga; hur klär ni er nu när det börjar bli varmare?  Var köper ni era kläder?

Kan tillägga att min övervikt mest sitter på magen...

• Svar på tråden Jag är tjock - hur ska jag klä mig?
  • Anonym (Empire)

Jag köpergärna  kläder med lite empiremodell, kjolar\klänningar med lite klockmodell dvs inga raka saker som tex. penkjolar. Jag är 1,68 och väger 70-75 kg.

• Alexi

Jag undviker tält och också sånt som är för "slinkigt" (eller vad man nu säger) material, sånt som är väldigt tunt tyg som liksom fastnar i bilringarna.
    Lite rejälare toppar med tyg som faller snyggt och som är lite figurnära tycker jag är bäst. Undviker också allt med kort ärm.

• Anonym (Annika)

Känner igen det där. Usch vad jag hatar sommaren... Pröva tunikor i lite mörkare tyg eller mönstrat och capribyxor som inte som slickat.

Här är lite vad jag köpte tidigare i veckan:

http://www.ellos.se/ellos-fresh-spirit/tunika/347438?N=1z141knZ1z141n2Z1z141qp&Nao=4

http://www.ellos.se/daxon/byxa/296182?N=1z1417dZ1z141knZ1z141n2Z1z141qaZ1z141gd&Nao=37&Ns=Freshness|0

http://www.castaluna.se/products/byxa/058113/9456018048849.aspx

• Anonym (Annika)

Glömde säga, Daxon har väldigt stora storlekar på de där byxorna, så ta gärna två storlekar mindre.

• Andromeda
    bängolle skrev 2013-05-04 17:06:07 följande:
    Prova träningskläder.
    Trevligt hörrödu.
  • mice

Kanske en kavaj att ha över en tröja och byxor som sitter bra, eller en kjol med leggings. Det är inte smickrande med för tunna strumpbyxor om man har kraftigare ben. Glad
    När jag var stor för några år sen så hade jag ofta en kofta som jag bara knäppte några knappar i midjan på, för att ge en illusion av en lite mer timglasformad figur. Trekvartsärm är snyggt på större armar.
    Använd en BRA bh och trosor som sitter bra! Ha inte för tighta kläder.

Lycka till! 

• mice

Angående sminket så skulle jag säga: fixa håret fint först och ta sen på en "naturlig" sminkning. Lätt foundation, lite färg på ögonbrynen och mascara.. Man behöver inte så mycket för att se fin ut ändå!

• Anonym (Stil...)

Jag är inte överviktig själv men svarar ändå.

Jag tycker det är väldigt snyggt när "tjocka" tjejer har en tydlig stil. Om man klär sig romantiskt, 50-tal, hårdrock, rockabilly, klassiskt osv, så tänker man som betraktare i första hand på själva stilen, och inte lika mkt på om varje enskilt plagg smickrar figuren. Det är ju en färdighet i sig att skapa och hålla fast vid en stil, det är något jag respekterar oavsett om personen under kläderna är tjock eller smal, vältränad eller slapp.

Gillar när folk tänker på detaljer som läppstift och skor...

Är man kraftig med hull på magen kan jag tänka mig att det är bra med en stil som inte går ut på midja, till skillnad från 50-tal/timglas (som annars är väldigt snyggt på tjejer med mkt kurvor). Jag tänker kjol och kavaj med en liten snörkänga till och blus under...

Sedan beror det såklart på vilken typ av person man är själv, jag är sådan som inte skulle ha så lätt att ta till mig en befintlig stil utan för mig är det viktigt att klä mig som mig, men jag försöker ändå vara sammanhängande och hålla mig till vissa snitt och färger. Det som är bra med att köra en befintlig stil är att man kan ta reda på vilken skomodell som passar osv. Jag som försöker ha en egen stil råkar ofta köpa plagg som inte smälter in i resten och det blir ju alltid en besvikelse.

• Elie

Det är ju helt beroende på kroppsformen vad du kan passa i för skärningar och snitt. Kan du inte lägga upp en kroppsbild så vi vet. Ofta handlar det ju om att acentuera och framhäva det som är finast, tex nån fin kurva nånstans. eller fina vader, eller snygga axlar, eller fint hår... osv. Man får då lägga krut på de detaljerna så blickarna dras dit istället för till de delarna man inte vill visa upp. Detta gäller ju även de som är normalviktiga bör tilläggas men alla tänker inte på det, men det kan verkligen göra skillnad!

• Anonym (?)

Det beror på hur tjock du är. Men i mitt tycke är nästan alltid tight mycket snyggare är löstsittande.
    Speciellt empireskärning gör så att man ser ännu tjockare ut. Man ska vara ganska smal för att passa i klockkjolar klänningar med skärning precis under brösten, chiffong etc.
    Påsigt, luftigt och löstsittande är lika med ännu större.

Jag skulle satsa på tight i speciellt bomull tex: http://nelly.com/se/kl%C3%A4der-f%C3%B6r-kvinnor/kl%C3%A4der/kl%C3%A4nningar/filippa-k-676/slim-dress-800339-14/

http://nelly.com/se/kl%C3%A4der-f%C3%B6r-kvinnor/kl%C3%A4der/kl%C3%A4nningar/modstr%C3%B6m-103/turbo-extra-long-dress-105416-162/

http://nelly.com/se/kl%C3%A4der-f%C3%B6r-kvinnor/kl%C3%A4der/toppar/modstr%C3%B6m-103/tori-t-shirt-103274-80/

http://nelly.com/se/kl%C3%A4der-f%C3%B6r-kvinnor/kl%C3%A4der/kjolar/river-island-2715/marlo-drape-maxi-skirt-271508-14/

• socionomstuderande

Hej,

Ursäkta att jag stör här. :)

Jag heter Rebecka och studerar till socionom och ska skriva uppsats där jag vill belysa upplevelsen av diskriminering hos kvinnor med övervikt eller fetma (enligt BMI) och vilken påverkan denna diskriminering har eller har haft på ens liv. Jag letar alltså efter intervjupersoner som är kvinnor över 20 år med övervikt eller fetma och självklart är man helt anonym.

Jag finns i Stockholm så det vore bra om den som eventuellt vill ställa upp på en intervju också är det. Intervjun beräknas att ta max 1 timme och kan göras då det passar er men helst så snart det är möjligt, gärna inom de närmaste 2-3 veckorna.

Vid intresse var snäll och mejla mig på:

rebecka.student@hotmail.com

alternativt ta kontakt med mig här på forumet.

Tack på förhand!

Mvh

Rebecka

• Katten123

Jag jobbar som personlig stylist och kanske kan hjälpa dig :) En snygg poncho kan du använda till det mesta nu i höst, finns på tex på Åhléns, Lindex etc, en stickad som du bara lägger över axlarna, får ofta ett snyggt fall. Om jag var du skulle jag köpa en svart klänning som jag känner mig bekväm i och som du kan ha till det mesta. Svart förminskar (i motsats till vitt som ofta gör att du upplevs ha en större kropp) och därför kan du leta efter en svart klänning som inte sitter alltför tight, gärna en a-linjeformad, eller en som är lång i ärmen och sedan faller slappt ner till mitten av låret eller längre. Undvik att ta alltför pösiga och långa modeller dock, då kan du istället se ut som ett "tält". Med den grunden och ett par svarta strumpbyxor är det lätt att se vardagssnygg ut. Satsa på ett par rediga boots med rejäl bastant klack också, det förlänger dina ben och gör att de ser smalare ut (istället för ett par låga som ger dig mer avhugget intryck av benen). Koftor i oversize är fint att bryta av med, välj gärna en extra lång, enda ner till ankeln! Gärna i en fin färg, finns bl.a. på Cubus nu i vinrött, grått etc. Annars är det snyggt med stuprörsjeans (återigen är svart ett säkert kort) och en oversize tunika. Gärna en med stora ärmar, eller med stora "hål" till ärm, som nästan ser ut som vingar när du sträcker ut ärmarna. Om du fattar vad jag menar haha... Det brukar kännas mer bekvämt när man är lite större att slippa dra in magen hela tiden. Håll håret stylat, gå ofta till frissan och underhåll det! Oavsett hur snygg outfit du har, så blir det ofta en nit om håret ser sunkigt ut. Sminket behöver du inte lägga så mycket krut på enligt mig, less is more kan jag tycka. Lycka till! :)

Svar på tråden Jag är tjock - hur ska jag klä mig?