• Anonym (MammaC)

Vårdnaden om

Hej Jag är en mamma på 23år som en bebis på 8 månader.
    Jag bor tillsammans med min sambo som även är mitt barns pappa. Vi bor i ett hus vi köpte sommaren 2012, vi fick ge 1,5 mkr och min sambo gick in med en kontant insats på 200tusen. 
    Min sambo är några år äldre än mig och han har ett fint välbetalt jobb och lång utbildning.
    Jag är fastanställd på 75% och har ca 14,000 före skatt.

Vi har delad vårdnad om vårt barn. Men jag tänker att OM vi skulle gå isär så hade jag vela ha barnet hos mig mest. 
    Kanske att han skulle kunna få en helg i månaden.
    Eftersom att vårt barn är så ungt så tror jag att för barnet skull är det väl bäst att hen bor med mig och hälsar på pappan nångång under veckan och att han kanske har hen en helg i månaden max.
    Men om han vill ha VV skulle han få det fast jag tycker vårt barn är för liten för det

• Svar på tråden Vårdnaden om
  • Anonym (vvmamma)

om det är så att ni separerar kan det ju bli så att det blir 2dadar-2dagar, 3dagar-3dagar tills barnet är stort nog för vv.

• Anonym (Jessie)

Skulle du själv vilja träffa ditt barn en gång i veckan och en helg i månaden? 

• nuharjagbytt

Vårdnaden och umgänget är två separata saker. Ni kan fortfarande ha delad vårdnad även om barnet är mest med dej.

Men sen måste barnet träffa pappan betydligt oftare än en gång i månaden. Man kan ha korta stunder på vardagar och längre på helger men kanske inte övernattning i början.

Varför funderar du på detta? Och eftersom ni bor ihop nu så är väl barnet vant vid sin pappa?

• Anonym (MammaC)
    nuharjagbytt skrev 2013-05-04 19:01:59 följande:
    Vårdnaden och umgänget är två separata saker. Ni kan fortfarande ha delad vårdnad även om barnet är mest med dej.

Men sen måste barnet träffa pappan betydligt oftare än en gång i månaden. Man kan ha korta stunder på vardagar och längre på helger men kanske inte övernattning i början.

Varför funderar du på detta? Och eftersom ni bor ihop nu så är väl barnet vant vid sin pappa?
    För att jag känner att vi har börjat glida ifrån varandra mer å mer Gråter 

Javisst jag skrev ju att han kan få träffa hen under veckorna men hen bor med mig.
    Han är ingen dålig pappa bara lite slarvig med henne (tycker jag) 
  • Anonym (a)
    Anonym (MammaC) skrev 2013-05-04 19:08:55 följande:

Javisst jag skrev ju att han kan få träffa hen under veckorna men hen bor med mig.
    Varför ska barnet vara mer med dig än med sin pappa?
  • Anonym (MammaC)
    Anonym (a) skrev 2013-05-04 19:10:53 följande:
    Varför ska barnet vara mer med dig än med sin pappa?
    För att jag är med hen 24/7. Han är bara själv med hen när jag går på gymmet 3 timmar i veckan sammanlagt. 
    Jag gör allt med hen, badar,nattar, matar, aktiviteter,
    Jag tror hen är mer trygg med mig 
  • Anonym (Jessie)
    Anonym (MammaC) skrev 2013-05-04 19:16:38 följande:
    För att jag är med hen 24/7. Han är bara själv med hen när jag går på gymmet 3 timmar i veckan sammanlagt. 
    Jag gör allt med hen, badar,nattar, matar, aktiviteter,
    Jag tror hen är mer trygg med mig 
    Tror du att barnet blir tryggare med sin pappa av att träffa honom en gång i veckan?
  • Anonym (c)

Vad tror du att pappan tycker om det hela? Det blir troligtvis så att ni får gå till samtal på familjerätten för att komma överens om umgänget, om ni nu inte fixar detta själva. Där vägs båda era åsikter in men framförallt ska det ju ses till barnets bästa och det är att träffa båda så mycket som möjligt. Tror jag

Det var i alla fall vad som hände mig. Allt beror på hur ni agerar. Jag har min dotter boendes hos mig och hon har först nu börjat sova hos sin far, för att hon vill det. Och hon är många år äldre än din dotter. 

• MajaVira

Vad har vårdnaden och umgänget för samband med din inkomst eller ert husköp??!

• nuharjagbytt

Tråkigt att ni glider isär.

Såg egentligen det men hade lyckats tappa bort det när jag svarade, ber om ursäkt. Fundera på om han verkligen är slarvig eller bara gör saker på annat sätt. Vi mammor har en förmåga att tycka att allt ska göras på vårt sätt men deras är ofta helt ok.
  • LinneaJosie
    För att jag känner att vi har börjat glida ifrån varandra mer å mer   Javisst jag skrev ju att han kan få träffa hen under veckorna men hen bor med mig. Han är ingen dålig pappa bara lite slarvig med henne (tycker jag) 

För att jag känner att vi har börjat glida ifrån varandra mer å mer   Javisst jag skrev ju att han kan få träffa hen under veckorna men hen bor med mig. Han är ingen dålig pappa bara lite slarvig med henne (tycker jag) 

Det är inte upp till dig att på nåder "ge" ditt barn några sporadiska besök med sin pappa. Dottern är inte i huvudsak din och i andra hand pappans, hon är bådas och framförallt har du ingen rätt att inskränka hennes möjligheter till en nära relation till sin pappa. Om ni separerar måste du växa upp och resonera betydligt mindre själviskt och omoget än såhär.
  • Anonym (MammaC)
    MajaVira skrev 2013-05-04 19:24:09 följande:
    Vad har vårdnaden och umgänget för samband med din inkomst eller ert husköp??!
    Jag vet de blev lite fel skulle först skriva ett inlägg under ekonomi 
Svar på tråden Vårdnaden om