• Anonym (vad)

Vad behövs för att kunna söka gemensam vårdnad?

Som rubriken lyder, vad behövs för att kunna söka gemensam vårdnad?
    Ska man ha något från socialen? T.ex. om man har gjort utredning via oro anmälan eller att man har varit på samarbetssamtal och behöver styrka det? Sker kontakten via advokaterna om advokaten vill ha något av den som har ensam vårdnad? Eller kan andra föräldern fråga efter papper?

• Svar på tråden Vad behövs för att kunna söka gemensam vårdnad?
  • Anonym (?)
    Anonym (vad) skrev 2013-05-04 20:48:10 följande:
    Som rubriken lyder, vad behövs för att kunna söka gemensam vårdnad?
    Ska man ha något från socialen? T.ex. om man har gjort utredning via oro anmälan eller att man har varit på samarbetssamtal och behöver styrka det? Sker kontakten via advokaterna om advokaten vill ha något av den som har ensam vårdnad? Eller kan andra föräldern fråga efter papper?
    va.. ?  hur menar du söka gemensam vårdnad ? det har man ju per automatik liksom om man har ett barn ihop..
  • Anonym (vad)
    Anonym (?) skrev 2013-05-04 20:53:52 följande:
    va.. ?  hur menar du söka gemensam vårdnad ? det har man ju per automatik liksom om man har ett barn ihop..
    nej, det har man om man är gifta, annars skriver man på papper att man vill ha gemensamt, vilket vi aldrig gjort.
  • Anonym (? 2)

Du menar inte ansöka om ensam vårdnad då?

Gemensam vårdnad har jag ju för mig ansöks

Via folkbokföring/länsstyrelsen.

• Anonym (vad)
    Anonym (? 2) skrev 2013-05-04 21:01:26 följande:
    Du menar inte ansöka om ensam vårdnad då?
    Gemensam vårdnad har jag ju för mig ansöks
    Via folkbokföring/länsstyrelsen.
    Nej, ena föräldern har ensam vårdnad och nöjd, andra föräldern vill ändra mot dess vilja och hur gör man då?
  • Anonym (?)
    Anonym (vad) skrev 2013-05-04 21:11:43 följande:
    Nej, ena föräldern har ensam vårdnad och nöjd, andra föräldern vill ändra mot dess vilja och hur gör man då?
    ja, då får man lov att stämma på vårdnaden och ansöka om gemensam. om inte den andre frivilligt går med på det 
  • Anonym (vad)
    Anonym (?) skrev 2013-05-04 21:58:52 följande:
    ja, då får man lov att stämma på vårdnaden och ansöka om gemensam. om inte den andre frivilligt går med på det 
    behöver man något papper då? t.ex. om man genomgått en utredning av oroanmälan via socialen, går kontakten via advokaten eller kan föräldern komma med ärendet?
  • Anonym (?)
    Anonym (vad) skrev 2013-05-04 22:07:27 följande:
    behöver man något papper då? t.ex. om man genomgått en utredning av oroanmälan via socialen, går kontakten via advokaten eller kan föräldern komma med ärendet?
    kan du snälla utveckla lite.. ? vem genomgår en utredning och varför ? 

om du har ensam vårdnad, så måste pappan stämma dig på vårdnaden, och ansöka om gemensam.
    då måste han kontakta advokat som skriver en skrivelse till dig där det står vad han vill, om du accepterar det så skickas det till tinget. där blir det fastslaget
    annars blir det en boende vårdnad utredning som soc håller sen skickas deras handlingar utredning till tinget
    ni blir kallade och det hålls en förberedande muntlig förhandling för att se om ni kommer överens, gör ni inte det.
    då blir en huvudförhandling, dom faller och meddelas efter ca 14 dagar.

soc kan skriva papper som är gällande som en dom på umgänge osv, ej på vårdnad.

en förälder kan vad jag vet inte själv stämma på vårdnad, utan det sker via advokat 

• Grappa
    Anonym (?) skrev 2013-05-04 22:13:28 följande:

om du har ensam vårdnad, så måste pappan stämma dig på vårdnaden, och ansöka om gemensam.
    då måste han kontakta advokat som skriver en skrivelse till dig där det står vad han vill, om du accepterar det så skickas det till tinget. där blir det fastslaget
    annars blir det en boende vårdnad utredning som soc håller sen skickas deras handlingar utredning till tinget
    ni blir kallade och det hålls en förberedande muntlig förhandling för att se om ni kommer överens, gör ni inte det.

en förälder kan vad jag vet inte själv stämma på vårdnad, utan det sker via advokat 

Nej, man behöver inte advokat för att stämma någon.
  • Anonym (?)
    Grappa skrev 2013-05-04 22:16:46 följande:
    Nej, man behöver inte advokat för att stämma någon.
    fullständigt dömt att misslyckas ang vårdnad.

man kan och bör då veta vad man gör, man kan kontakta tinget om man ska stämma nån, men inte på familjerätt / vårdnad.
    om den andra inte går med på det så måste det till en soc utredning ( vilket de allt som oftast begär i tinget )

mycket komplicerat att göra själv, och knappast lyckat 
  • Anonym (vad)

Vi har tidigare gått igenom en oro anmälan till socialen, av vilken anledning skriver jag inte, nu säger den missnöjda föräldern att den behöver den för att söka gemensam vårdnad, pappret från förälderns advokat att föräldern vill ha det och att jag kan skriva på och skicka in har jag fått och slängt i papperskorgen av många olika orsaker jag tänker inte ta upp, så nu säger föräldern att den behöver utredningen från socialen för att gå vidare med gemensam vårdnad, har inte fått något nys av advokaten så tror inte på historian och vill inte ge ut pappret om inte jag måste.

• Grappa
    Anonym (?) skrev 2013-05-04 22:21:16 följande:
    fullständigt dömt att misslyckas ang vårdnad.

man kan och bör då veta vad man gör, man kan kontakta tinget om man ska stämma nån, men inte på familjerätt / vårdnad.
    om den andra inte går med på det så måste det till en soc utredning ( vilket de allt som oftast begär i tinget )

mycket komplicerat att göra själv, och knappast lyckat 
    Ja jag håller med dig om att man BÖR ha advokat. Men nu var det inte det jag svarade på, utan ditt påstående;

Alltså, man måste inte alls ha advokat, och du skrev att så vitt du visste så KAN man inte stämma utan advokat, jo det kan man visst det.

• Anonym (?)
    Grappa skrev 2013-05-04 22:26:44 följande:
    Ja jag håller med dig om att man BÖR ha advokat. Men nu var det inte det jag svarade på, utan ditt påstående;

Alltså, man måste inte alls ha advokat, och du skrev att så vitt du visste så KAN man inte stämma utan advokat, jo det kan man visst det.

ja jag vet det var påståendet och jag påstår det, för tvivlar starkt att tinget tar en vårdnads tvist om en förälder stämmer själv, jag har då aldrig ens hört talas om att de skulle ta upp en sån sak, därför vågar jag påstå 

och jag tror INTE man kan det i familjerätt

men men
    Anonym (vad) skrev 2013-05-04 22:21:18 följande:
    Vi har tidigare gått igenom en oro anmälan till socialen, av vilken anledning skriver jag inte, nu säger den missnöjda föräldern att den behöver den för att söka gemensam vårdnad, pappret från förälderns advokat att föräldern vill ha det och att jag kan skriva på och skicka in har jag fått och slängt i papperskorgen av många olika orsaker jag tänker inte ta upp, så nu säger föräldern att den behöver utredningen från socialen för att gå vidare med gemensam vårdnad, har inte fått något nys av advokaten så tror inte på historian och vill inte ge ut pappret om inte jag måste.

nej ok ts,, måste säga : jag fattar inte vad du skriver på riktigt.. ? 

• Griseknoen35

En förälder kan fungera som sitt eget ombud. Det kan man alltid göra. Men det är inte att rekommendera. Och ts du behöver inte ge något papper eller ens info om orosanmälan och soc utredningen till andra föräldern eftersom du har ensam vårdnad. Det du bör göra är att kontakta familjerätten som kan förklara hur sådant här fungerar och vad ensam vs gemensam vårdnad innebär och hur en stämning fungerar. Det bör du ta redan på och här på fl kommer du få många som säger olika.

• Anonym (x)

Eftersom jag tolkar det som att du i nuläget har ensam vårdnad behöver du inte göra något. Den andre föräldern ansöker via tingsrätten, min dotters far tog en advokat till hjälp och sociala rekommenderade en som jag tog sedan skötte dessa två allt med tingsrätten. 

Lätt och enkelt. Tingsrätten begärde av sociala att en bo-, umgänges- och vårdnadsutredning skulle göras, trots att de gjort en vanlig utredning innan (när han anmälde mig för vanvård). Vi hade även samarbetssamtal innan. Jag lämnade inte ut några papper och fick ingen begäran om att göra det heller. 

Men ring sociala och hör med dom så får du veta mer exakt. 

• Grappa
    Anonym (?) skrev 2013-05-04 23:14:48 följande:
    ja jag vet det var påståendet och jag påstår det, för tvivlar starkt att tinget tar en vårdnads tvist om en förälder stämmer själv, jag har då aldrig ens hört talas om att de skulle ta upp en sån sak, därför vågar jag påstå 

och jag tror INTE man kan det i familjerätt

men men

Jo. Det är inte vettigt men det finns inget tvång på att leja ombud. Att ha ombud är en möjlighet, ingen skyldighet, och det är en av grundvalarna i vårt rättssystem att man har rätt att väcka och föra sin egen talan.
  • Anonym (A)
    Anonym (vad) skrev 2013-05-04 22:21:18 följande:

Den andra förälderns ombud har naturligtvis rätt att ta del av orosanmälan. Även Tingsrätten kommer att få ta del av den. Alla journaler som finns inom Socialtjänsten som rör barnet och föräldrarna kommer att lämnas till domstolen. Samma med ev. brottsregister.
  • Anonym (vad)
    Anonym (A) skrev 2013-05-05 16:55:50 följande:
    Den andra förälderns ombud har naturligtvis rätt att ta del av orosanmälan. Även Tingsrätten kommer att få ta del av den. Alla journaler som finns inom Socialtjänsten som rör barnet och föräldrarna kommer att lämnas till domstolen. Samma med ev. brottsregister.
    Men jag behöver inte ge ut det till andra föräldern? Utan det sköter advokaten? För denne säger att det går inte gå vidare i processen utan pappret.
  • Anonym (?)
    Anonym (vad) skrev 2013-05-05 20:04:33 följande:
    Men jag behöver inte ge ut det till andra föräldern? Utan det sköter advokaten? För denne säger att det går inte gå vidare i processen utan pappret.
    Alltså ursäkta Ts men du måste nog tyvärr utveckla vad som hänt och händer så man kan råda dig.. Annars blir det ju bara en massa gissningar på inga grunder.

Förvirrande även för dig själv i slutändan 
Svar på tråden Vad behövs för att kunna söka gemensam vårdnad?