• Grappa

Vad behövs för att kunna söka gemensam vårdnad?

Anonym (?) skrev 2013-05-04 22:13:28 följande:
    kan du snälla utveckla lite.. ? vem genomgår en utredning och varför ? 

om du har ensam vårdnad, så måste pappan stämma dig på vårdnaden, och ansöka om gemensam.
    då måste han kontakta advokat som skriver en skrivelse till dig där det står vad han vill, om du accepterar det så skickas det till tinget. där blir det fastslaget
    annars blir det en boende vårdnad utredning som soc håller sen skickas deras handlingar utredning till tinget
    ni blir kallade och det hålls en förberedande muntlig förhandling för att se om ni kommer överens, gör ni inte det.
    då blir en huvudförhandling, dom faller och meddelas efter ca 14 dagar.

soc kan skriva papper som är gällande som en dom på umgänge osv, ej på vårdnad.

en förälder kan vad jag vet inte själv stämma på vårdnad, utan det sker via advokat 

Nej, man behöver inte advokat för att stämma någon.
  • Grappa
    Anonym (?) skrev 2013-05-04 22:21:16 följande:
    fullständigt dömt att misslyckas ang vårdnad.

man kan och bör då veta vad man gör, man kan kontakta tinget om man ska stämma nån, men inte på familjerätt / vårdnad.
    om den andra inte går med på det så måste det till en soc utredning ( vilket de allt som oftast begär i tinget )

mycket komplicerat att göra själv, och knappast lyckat 
    Ja jag håller med dig om att man BÖR ha advokat. Men nu var det inte det jag svarade på, utan ditt påstående;
    Anonym (?) skrev 2013-05-04 22:13:28 följande:
    en förälder kan vad jag vet inte själv stämma på vårdnad, utan det sker via advokat

Alltså, man måste inte alls ha advokat, och du skrev att så vitt du visste så KAN man inte stämma utan advokat, jo det kan man visst det.

• Grappa
    Anonym (?) skrev 2013-05-04 23:14:48 följande:
    ja jag vet det var påståendet och jag påstår det, för tvivlar starkt att tinget tar en vårdnads tvist om en förälder stämmer själv, jag har då aldrig ens hört talas om att de skulle ta upp en sån sak, därför vågar jag påstå 

och jag tror INTE man kan det i familjerätt

men men

Jo. Det är inte vettigt men det finns inget tvång på att leja ombud. Att ha ombud är en möjlighet, ingen skyldighet, och det är en av grundvalarna i vårt rättssystem att man har rätt att väcka och föra sin egen talan.
Svar på tråden Vad behövs för att kunna söka gemensam vårdnad?