• Anonym (Undrar)

Jag och min sambo umgås knappt - konstigt?

Den relationen jag lever i nu som varat i ungefär 5 år är också den enda jag haft, så jag har inte så mycket att jämföra med.

Ska inte skriva för långt för då orkar väl ingen läsa men skall beskriva veckan lite kort. mån-tor rullar bara förbi med barn som skall lämnas och hämtas, mat som skall lagas, man skall hinna till gymmet, o.s.v så jag kan väl tycka att det inte är någon större förlust att man inte hinner umgås så mycket under den tiden. Det är faktiskt helt ok man är ganska slut ändå.

Sen när helgen kommer vad händer då? Ja, vi umgås faktiskt inte så mycket då heller. Hon är en person som värdesätter egen tid väldigt mycket. Hon ligger på nedre våning och läser en bok och jag sitter på övre våningen och kollar på någon film på datorn. 

Borde vi umgås mera? Jag vet faktiskt inte, jag vet inte vad vi skulle göra isf. Vi har sexpaus i förhållandet just nu pga olika anledningar som jag inte orkar gå in på för tillfället men förutom det då? Man umgås ju ändå inte så mycket av att kolla på teve tillsammans. Ibland kollar vi på postkodmiljonären och tävlar om vem som kan frågan först och så men det är väldigt sällan.

Det har inte gått så långt att vi planerar semester på varsit håll. Vi reser fortfarande tillsammans och hittar på utflykter tillsammans med barnen och så men det är just på helgerna under våren och hösten då vi nästan inte har något samliv alls.

Jag ber väl inte direkt om några råd för jag vill inte göra slut faktiskt. Känner inte att jag vill flytta isär och bli singel igen utan undrar mest om era förhållanden också ser ut såhär. Sitter du och spelar fia med knuff på kvällen med din partner eller sitter du mest själv framför en skärm eller en bok?                  

• Svar på tråden Jag och min sambo umgås knappt - konstigt?
  • Anonym (mjo)

Jag och min sambo har ett stort gemensamt intresse som två kvällar i veckan går åt till. Annars blir det en del gemensamt tv-tittande och lite surfande på varsin kant. För min del blir det en helt annan upplevelse att se tv om man gör det tillsammans och inte gör något annat under tiden än om man slösurfar på telefonen samtidigt. Tror att det är en fara i många förhållanden faktiskt. Vi umgås också med en del vänner gemensamt, det är väldigt trevligt tycker jag. Det är intressant att se partnern på ett annat sätt.

• Anonym (hej)

Oj, vi är tillsammans nästan varje kväll. Vi har varit ihop i 13 år men jag vet inte om det säger nåt.

• Anonym (Tjej)

Ni ska kanske spela Fia med knuff med varandra 1-2 kvällar i veckan eller göra något aktivt tillsamman. Kramas och pussas och ha sex tillsammans senare då ni kan. Närhet föder kärlek. Ni skulle nog också skaffa barnvakt 1 gång i månaden och göra något aktivt tillsamans så att ni inte kommer ifrån varandra helt. Resten av tiden kan man väl familjepussla eller sitta och ha egentid med böcker mm. Jag tror de flesta har fullt upp och är trötta och laddar då de kan. Min sambo ikväll har suttit och tittat på ishockyn medan jag varit på Fejjan och FL. Nu sitter han vid datorn. Jag är fortfarande på FL. Vi skulle se på en film ikväll men sköt upp det till imorgon pga inhockyn. Barnet sover sedan några timmar. Jag tror inte vi är unika.

• Anonym (känner igen)

Känner igen det där så mycket! Jag och mitt ex umgicks nästan aldrig när vi var tillsammans. Han hade så många intressen som han prioriterade före mig och jag hade inte alls lika många intressen som han. Han brukade sitta inne i sovrummet och jobba framför datorn och jag fick sitta ute ensam i vardagsrummet och äta mitt godis och kolla på film själv på helgerna. Så himla trist! Är glad att jag har träffat en ny som faktiskt vill umgås med mig och hitta på roliga saker.

• Anonym (Tjej)

Ja, vi umgås också med gemensamma vänner ibland men oftast träffas mammorna och barnen i någon lekpark. Kaffe i termos medan man pratar och har koll på barnen. Jag tror också att alltför mycket tid ifrån varandra är en fara för förhållandet i längden. Kärleken och gemenskapen man hade en gång dör utan näring. Vi har varit ett par i 16 år. Vi har det lugnt, trivsamt och tryggt, även med kärlek och fokus på barnet. Men ingen passion eller jätteförtrolighet. Men så får det vara i denna fas i livet.

• LaFontaine

Vi umgås väldigt lite min man och jag. När vi inte jobbar ägnar vi oss åt våra egna intressen, antingen borta eller hemma. Vi har båda behov av egentid och trivs utmärkt med vårt liv. Jag hade blivit tokig på att sitta och hänga med hans intressen och han hade blivit det av att hålla på med mina. När vi umgås är det jättetrevligt och bra på alla sätt och vis. Vi trivs båda ypperligt i vårt förhållande och skulle inte vilja leva på nåt annat vis. om man däremot måste fundera över huruvida man verkligen trivs nr man kanske ta sig en extra funderare.

• FruNyfiken

Oj, vad tråkigt ni verkar ha det tillsammans. Jag och min man har varit tillsammans i 23 år och varje dag är så rolig! Vi pratar, skrattar, busar och leker med barnen, myser ihop, lagar mat ihop etc etc. Jag kan inte, efter så många år ihop, tänka mig en dag utan min man! Han är min bästa vän och mitt allt! Om ni inte ens umgås i förhållandet, är det verkligen någon mening att vara tillsammans?

• LaFontaine
    FruNyfiken skrev 2013-05-04 23:43:59 följande:
    Oj, vad tråkigt ni verkar ha det tillsammans. Jag och min man har varit tillsammans i 23 år och varje dag är så rolig! Vi pratar, skrattar, busar och leker med barnen, myser ihop, lagar mat ihop etc etc. Jag kan inte, efter så många år ihop, tänka mig en dag utan min man! Han är min bästa vän och mitt allt! Om ni inte ens umgås i förhållandet, är det verkligen någon mening att vara tillsammans?

Haha, vilket inlägg! Vi lever ett alldeles ypperligt liv tillsammans trots att vi inte umgås som ni. Kanske dags att vidga världsbilden lite?
  • The TARDIS

Låter mer som om ni är kombos instället för sambos, ärligt talat. Är det verkligen värt att stanna i ett förhållande som är så dött?

• Flisan79

Om ni trivs som det är nu ser jag ingen poäng med att jämföra med andra. Men att du skrivit tråden insinuerar att du kanske inte är helt nöjd ändå?

Jag och min man umgås ganska mycket. Även om han spelar onlinspel på datorn och jag ser på tv sp skulle vi aldrig få för oss att sitta skilda från varandra. Vi sitter tätt i soffan vilket ger en gemenskaplig känsla. Några kvällar i veckan ser vi på film tillsammans. På helgen umgås vi med barnen och åker gemensamt till parker eller shoppingcenter. Vi gör givetvis saker på egen hand med men försöker fördela det så att det inte blir för många dagar i rad tex. Om någon av oss är iväg på fredagskvällen tex så brukar vi se till att båda är hemma på lördagskvällen.

Vi har varit tillsammans i 15 år och jag tror absolut att en av de saker som gör oss seglivade är just intresset av att vara med varandra.

Svar på tråden Jag och min sambo umgås knappt - konstigt?