Border skrev 2013-05-05 11:06:25 följande:
För det första undrar jag om du tar andra mediciner, de som jag brukar kalla för de långtidsverkande. Det är en enorm skillnad på ångestdämpande och exempelvis serotoninhöjande. De ångestdämpande (ex.vis oxascand) skall man bara ta under en kortare period (dessa är enormt beroendeframkallande). Ofta tar man dessa i samband med insättning av antidepressiv medicin.
De ångestdämpande återställer inga kemiska obalanser och liknande i hjärnan, utan funkar här och nu, som alvedon ungefär. Har du kronisk smärta i högerbenet och tar alvedon så tar du bara bort symtomen, eller hur? Det samma gäller ångestdämpande. Att bara ta ångestdämpande är samma sak, du dämpar symtomen men de tar inte bort orsaken till ditt mående.
Jag anser att du bör skaffa dig antidepressiva mediciner också och dessutom gå upp till 20 mg på oxascanden.
Dessutom måste man gå i terapi för att komma åt roten till ångesten. Att bara gå på mediciner löser inte grundorsaken till ångesten.
Kombinationen terapi + medicin har den bästa effekten på både kort och lång sikt.