• Alexi

Får elever idag sitta och leka med sina mobiler under lektionstid?

Diskuterade ämnet mobiler i skolan med en person som har barn i högstadiet och fick veta att eleverna får ha sina telefoner fritt under lektionerna så länge det inte stör andra elever. Att lärare och rektor inte kan (eler vill??) förbjuda detta, att många föräldrar tycker det är rätt att barnen har telefonerna ständigt för att det är viktigare att de ska kunna nå barnen 24/7 än att barnen ska tvingas fokusera på skolarbetet. Så många elever sitter och skickar sms och spelar spel under lektionstid enligt den här föräldern och dennes tonårsbarn.

Hur är det möjligt, är det så här i skolorna idag och tycker ni att det är vettigt?

• Svar på tråden Får elever idag sitta och leka med sina mobiler under lektionstid?
  • puss

Låter inte klokt. Det skulle jag aldrig acceptera.

• Ungakillen95

När jag gick i högstadiet så fick man inte det, men man kunde få använda mobilen som miniräknare eller lyssna på musik. Men i klassen så var det många som höll på med annat också med mobilen under lektionstid! 

• Mercurialis

Får enligt skolans regler? Nej. 
    Gör det ändå? Ja. 

Så är det där jag jobbar (gymnasium). 

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Reggad

Nu får man det i princip överallt. Själv så tycker jag det är bra för ibland har man en riktigt kass lärare som går igenom saker man redan vet eller är allmänt seg, då är det skönt att ha nåt annat o göra.

• Uffesson

Något jag störde mig på när jag gick i högstadiet var de som lyssnade på musik JÄTTEHÖGT. Alltså, hade inga problem med att man fick lyssna på musik, men vissa skruvade ju upp så pass att det störde något fruktansvärt.

Jag skulle hellre se att mitt barn fokuserade på undervisningen än att han hela tiden var kontaktbar. Är det något jätteviktigt kan jag ringa skolan och be dem informera honom. 

• pollydolly

Hur ofta behövs egentligen ringa ett akutsamtal till barnet? Behövde inte vara uppkopplad 24/7 när jag gick i skolan. Jag undrar verkligen vad som gör att man måste vara det i dagens klasser?

• Mercurialis
    pollydolly skrev 2013-05-05 17:33:11 följande:
    Hur ofta behövs egentligen ringa ett akutsamtal till barnet? Behövde inte vara uppkopplad 24/7 när jag gick i skolan. Jag undrar verkligen vad som gör att man måste vara det i dagens klasser?
    Man behöver inte vara uppkopplad 24/7 i dagens klassrum. Om information behöver sökas, har jag som lärare planerat lektionen så att det finns tillgång till datorer.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • tideloo

Där jag jobbar ( högstadie) får de lägga fram mobiler i en korg, hämtas när lektion slut

• Mercurialis
    tideloo skrev 2013-05-05 18:02:42 följande:
    Där jag jobbar ( högstadie) får de lägga fram mobiler i en korg, hämtas när lektion slut
    Vem ansvarar för att mobilerna inte försvinner ut korgen under lektionens gång?

Det hade varit jätteskönt att samla in mobilerna inför varje lektion men jag vill inte vara ansvarig för 30 st iPhones. 
Svar på tråden Får elever idag sitta och leka med sina mobiler under lektionstid?