• Anonym (mamman)

Hur få pappan att betala?

Jag har ett barn som är lite över året, pappan stack när hon var alldeles nyfödd och har knappt betalat något i underhåll sedan dess. Ett tag fick jag pengar via fk men efter att jag flyttade med barnet och pappan inte skrev under flyttanmälan för barnet så står nu barnet inte skrivet hos mig (eller någonstans) så jag fick brev från fk om att jag inte har rätt till underhåll genom dom då barnet inte står skrivet på mig. Pappan träffar inte barnet något och har nu skrivit över vårdnaden men det tar ett tag innan jag börjar få underhåll genom fk igen och under tiden har jag ju min lön att leva på men det är snålt med pengar pga. diverse räkningar som jag fortfarande betalar för tack vare mitt ex. Han är nu skyldig mig närmare 10 000kr och jag undrar om jag på något sätt kan få rätt till att få tag i pengarna?? Han har ett välbetalt jobb och tjänar mycket mer än mig men vägrar helt enkelt att betala... De är pengar som självklart är bort från vårat barn som förtjänar bättre. Jag vill inte fortsätta att bråka med exet och tjata om pengarna då det ändå inte leder någonvart så finns det något sätt som jag kan gå tillväga för att få pengarna som han är skyldig barnet???

• Svar på tråden Hur få pappan att betala?
  • Anonym (anonym)

Vill pappan inte ha umgänge med sitt barn?

• Anonym (.)

har du inte fått underhåll eftersom du inte varit skriven med barnet tror jag inte du kan kräva ut något i efterskott...
    men ring försäkringskassan och förklara läget å se om de kan hjälpa dig att få veta vad som gäller. 

• Anonym (mamman)

Nej tyvärr. Jag har från början sagt att han är välkommen när som helst för att träffa barnet. Han kom några gånger i början men har nu inte träffat barnet på nästan 8 månader förutom på barnets födelsedag och på julafton då jag tog med barnet till exets familj då hans mamma bad mig om det.

• Nyfiken gul

Rent lagligt är det svårt att göra något såvida inte du kan bevisa att räkningarna tillhör exet, tex genom att hans namn står på inköpskvitton eller så - då kan du vända till kronofogden för att få ett krav ställt på honom. 

Men om räkningarna står i ditt namn kan du inte göra så mycket mer än att känna dig blåst och lära dig läxan att aldrig betala något för nån annan.

Att få igenom underhåll kan du ju stämma honom på men det tar ju lång tid och kostar dig en massa pengar och du kanske ändå inte får några extra pengar när domen väl faller. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (mamman)
    Anonym (.) skrev 2013-05-05 18:44:43 följande:
    har du inte fått underhåll eftersom du inte varit skriven med barnet tror jag inte du kan kräva ut något i efterskott...
    men ring försäkringskassan och förklara läget å se om de kan hjälpa dig att få veta vad som gäller. 
    Jag ringde fk så fort jag fick brevet ifrån dom men fick inte riktigt klarhet i hurvida jag kan söka det sen i efterskott. Men dessa 10 000 är även från innan jag fick pengar genom fk. Vi har dock skrivit lagligt avtal om att han ska betala 2000kr för barnet varje månad vilket han inte gjort någonsin och jag har haft överseende med det (då man bara får 1270kr från fk) Så det var mer med tanke på avtalet jag tänkte om jag kan ha rätt till pengarna men glömde såklart nmna avtalet i ts
  • Anonym (mamman)
    Nyfiken gul skrev 2013-05-05 18:49:21 följande:
    Rent lagligt är det svårt att göra något såvida inte du kan bevisa att räkningarna tillhör exet, tex genom att hans namn står på inköpskvitton eller så - då kan du vända till kronofogden för att få ett krav ställt på honom. 

Men om räkningarna står i ditt namn kan du inte göra så mycket mer än att känna dig blåst och lära dig läxan att aldrig betala något för nån annan.

Att få igenom underhåll kan du ju stämma honom på men det tar ju lång tid och kostar dig en massa pengar och du kanske ändå inte får några extra pengar när domen väl faller. 
    Ja alltså räkningarna har jag bara accepterat att jag blivit blåst på. Det är underhållet han ligger efter med med ca. 10 000kr nu.
  • Nyfiken gul

när det gäller underhåll under tiden skatteverket gör utredning om vart barnet ska bo efter en flyttanmälan så är det forfarande så att den ena föräldern är skyldig att betala underhållet men då direkt till dig. Underhållsskyldig är man fortfarande även fast ingen flyttanmälan är påskriven.

men det är upp till dig att kräva dom pengarna direkt av honom, det kan ingen annan göra som tex FK eller liknande. Om han inte betalar det kan du inget göra mer än att stämma honom i tingsrätt men det kostar dig betydligt mer tusenlappar än vad du får ut av det.  

• Nyfiken gul
    Anonym (mamman) skrev 2013-05-05 18:51:42 följande:
    Ja alltså räkningarna har jag bara accepterat att jag blivit blåst på. Det är underhållet han ligger efter med med ca. 10 000kr nu.
    om ni har ett godkänt avtal och du också kan påvisa att du inte fått pengar kan du vända dig till kronofogden men det gäller att du verkligen har allt svart på vitt och nån kan intyga att du inte fått pengar av honom på annat sätt .  
  • Anonym (mamman)

Jag har skrivit kontrakt med honom om 2000 kr i månaden på skilsmässopappren och på en avtal som lämnades till fk där vi hade två vittnen som skrev på så det står på två lagliga dokument om att han ska betala 2000kr i månaden. Men hur kan jag bevisa att han INTE har betalat när han inte gjort det?? Jag har ju inte fått några överförningar och har massor av sms och fb meddelande bevis på att jag frågar om pengarna dock...

• Anonym (anonym)
    Anonym (mamman) skrev 2013-05-05 18:59:13 följande:
    Jag har skrivit kontrakt med honom om 2000 kr i månaden på skilsmässopappren och på en avtal som lämnades till fk där vi hade två vittnen som skrev på så det står på två lagliga dokument om att han ska betala 2000kr i månaden. Men hur kan jag bevisa att han INTE har betalat när han inte gjort det?? Jag har ju inte fått några överförningar och har massor av sms och fb meddelande bevis på att jag frågar om pengarna dock...
    Lämnades in till Fk? Det korrekta hade varit att gå via ett juridiskt ombud och få det godkänt i tingsrätten.

Hur kom du fram till att ert barn är så speciellt dyrt varje månad?
Svar på tråden Hur få pappan att betala?