• Anonym (erika)

barn bo vv hos styvpappa

Är det någon av er som har koll på om en bonuspappa får ha sin styvson boendes hos sig vv fast barnet är skriven i annan kommun? Tänkte på dagisplats osv. Barnets pappa vill inte ha med barnet att göra, så bonuspapppan är den enda pappan barnet någonsin haft och nu är mamman ovh bonuspappan separerade. Tack på förhand.

• Svar på tråden barn bo vv hos styvpappa
  • Nyfikna72

Det finns nog ingen laglig koppling så det fungerar automatiskt utan det får man nog göra upp med kommunen eller soc

• Anonym (a)

Så hade vi det. Vi var vänner och blandade aldrig in soc eller så.

• Anonym (erika)
    Anonym (a) skrev 2013-05-05 19:44:29 följande:
    Så hade vi det. Vi var vänner och blandade aldrig in soc eller så.

Hur gick ni tillväga? "Vanlig" ansökan till dagis? Reagerade inte kommunen alls?
  • Anonym (a)
    Anonym (erika) skrev 2013-05-05 20:42:57 följande:

Hur gick ni tillväga? "Vanlig" ansökan till dagis? Reagerade inte kommunen alls?
    Ingen har någonsin ifrågasatt om han var pappa eller inte. Det kollas aldrig upp.
  • Grappa

Finns faktiskt en regel som säger att om barnet ska bo hos annan än förälder ska soc godkänna det, gissar att det är föräldrabalken?
    Men är ni överens så skit i att fråga helt enkelt.
     Dock kommer kommunen neka till dagis om han inte är förälder eller vårdnadshavare. Möjligen att ni får ok om soc godkänt boendet, det vet jag inte. Men ni kan räkna med att kommunen på hans ort är noll intresserade av att erbjuda dagis om de inte måste

• Grappa
    Anonym (a) skrev 2013-05-05 21:12:41 följande:
    Ingen har någonsin ifrågasatt om han var pappa eller inte. Det kollas aldrig upp.
    Cool. Ja det kanske går? Testa.
  • Anonym (a)
    Grappa skrev 2013-05-05 21:17:36 följande:
    Finns faktiskt en regel som säger att om barnet ska bo hos annan än förälder ska soc godkänna det, gissar att det är föräldrabalken?
    Men är ni överens så skit i att fråga helt enkelt.
     Dock kommer kommunen neka till dagis om han inte är förälder eller vårdnadshavare. Möjligen att ni får ok om soc godkänt boendet, det vet jag inte. Men ni kan räkna med att kommunen på hans ort är noll intresserade av att erbjuda dagis om de inte måste
    Fast det är ju "bara" varannan vecka så det är inte riktigt samma som att barnet bor där jämt.

Dagis kollar inte fast alla erbjuder inte barnomsorg för barn som har placering i annan kommun.
  • Grappa
    Anonym (a) skrev 2013-05-05 21:21:45 följande:
    Fast det är ju "bara" varannan vecka så det är inte riktigt samma som att barnet bor där jämt.

Dagis kollar inte fast alla erbjuder inte barnomsorg för barn som har placering i annan kommun.
    Nej, kanske kan det vara skillnad då, jag minns inte riktigt hur det är skrivet. Kan dock vara bra för TS att kolla upp så hon vet vad som gäller formellt.
  • Anonym (Va?)

Varför ska barnet ens bo varannan vecka om nu pappan inte finns med i bilden? Då kan väl barnet bo med mamma på heltid och så får väl bonuspappan agera "mansförebild" på barnets hemmaplan. Dom kan ju träffas och umgås med egna aktiviteter ändå.

Jag fattar inte varför barnet ska behöva bo i kappsäck mellan två kommuner när det inte behövs, då får väl bonuspappan åka emellan. 

• Anonym (a)
    Anonym (Va?) skrev 2013-05-06 08:57:56 följande:
    Varför ska barnet ens bo varannan vecka om nu pappan inte finns med i bilden? Då kan väl barnet bo med mamma på heltid och så får väl bonuspappan agera "mansförebild" på barnets hemmaplan. Dom kan ju träffas och umgås med egna aktiviteter ändå.

Jag fattar inte varför barnet ska behöva bo i kappsäck mellan två kommuner när det inte behövs, då får väl bonuspappan åka emellan. 
    Barnet och "pappan" har kanske en väldigt stark relation och barnet behöver kanske pappan?
  • Anonym (Va?)

Ja det betvivlar jag inte, men saken blir ju annorlunda när man inte bor i samma kommun. Det är inte alltid det funkar med varannan vecka just på grund av att barnet får försaka en massa vardagliga saker när man byter hemort. Kompisar, aktiviteter och framför allt restiden spelar en stor roll.
    Nu vet jag ju inte om dom bor på varsin sida kommungränsen och det handlar om 10 minuters skillnad eller om det handlar om en timme.

Däremot så tycker jag att många skiter i att det är barnet som får åka emellan och skulle aldrig själva finna sig i att flytta mellan två hem varannan vecka. Här där det inte finns någon strid om boende eller umgänge eller vårdnad alls så kan ju barnet bo på samma plats och ändå ha umgänge med "pappan" men att han istället ser till att uppehålla kontakten själv. 

• Anonym (erika)

J

Anonym (Va?) skrev 2013-05-06 09:05:36 följande:
    Ja det betvivlar jag inte, men saken blir ju annorlunda när man inte bor ii samma kommun. Det är inte alltid det funkar med varannan vecka just på grund av att barnet får försaka en massa vardagliga saker när man byter hemort. Kompisar, aktiviteter och framför allt restiden spelar en stor roll. Nu vet jag ju inte om dom bor på varsin sida kommungränsen och det handlar om 10 minuters skillnad eller om det handlar om en timme. Däremot så tycker jag att många skiter i att det är barnet som får åka emellan och skulle aldrig själva finna sig i att flytta mellan två hem varannan vecka. Här där det inte finns någon strid om boende eller umgänge eller vårdnad alls så kan ju barnet bo på samma plats och ändå ha umgänge med "pappan" men att han istället ser till att uppehålla kontakten själv. 

Det var värst vad du hsr åsikter när du inte hsr en aning om våran livssituation. Själv är jag skillsmässobarn. Så jag vet vad det innebär att bo i en kappsäck. Man kan ju ha tcå uppsättningar av kläder så barnen slipper bo i en ryggsäck :) Barnets bio pappa vill inte se honom odå har mitt ex varit pappa ist. Barnet har bott hos mig sen i januari och varje gång lillasyster åker till pappa så är det gallskrik här för att barnet inte får följa med pappa hem. Senast i söndags stod bägge mina barn och grät pp sitt rum samtidigt som de kramades och den store sa att han älskar sin lillasystr och ville följa med "hem". Så jag är säker på att det inte kommer skada barnet på något sätt. Hoppas du förstår mer hur våran situation är och har förståelse för det. Det behöver inte vara negativt att ha två dagis och två hem. Och kommunen vet om att vi kommrt ansöka om dagisplats och även det aktuella dagiset. Det vi får göra är att specifikt skriva ner almt av intresse som är relevant för vv boende i det här fallet och den dagisansvarige har pratat med sin chef som i sin tur trodde att det skulle vara ok. Så nu får vi hålla tummarna för att det går vägen :)
  • Anonym (Samma sits)

Tummen upp för bonuspappan. Att välja att vara pappa till någon annans barn under sådana omständigheter är bland det finaste man kan göra.

• EllisBell

Bonuspappan kan väl adoptera barnet? Om de i praktiken redan har en jättenära relation och biopappan inte finns så är det väl lika bra att legalisera deras relation?

• Anonym (a)
    EllisBell skrev 2013-05-08 06:40:01 följande:
    Bonuspappan kan väl adoptera barnet? Om de i praktiken redan har en jättenära relation och biopappan inte finns så är det väl lika bra att legalisera deras relation?
    Nej. En adoption måste göras när mamman är gift med den man som vill adoptera. Skulle han adoptera nu så skulle även Ts upphöra att vara vårdnadshavare för sitt barn.
Svar på tråden barn bo vv hos styvpappa