• Natulcien

HJÄLP! Hur får vi vår nyfödda att sova i sin spjällsäng

Jag säger som två andra i tråden: spjälsängen var det onödigaste vi köpte (förvisso bara en billig begagnad, men ändå...). Vi använde den inte en enda natt. Vi monterade inte ens ihop den... Skrattande

Vi hade en vagga som vi tänkte att sonen skulle sova i som nyfödd. Men den användes aldrig heller.

Han ville amma ofta som nyfödd, och behövde naturligtvis massor av närhet. Lösning: samsovning.
    Vi har en väldigt mjuk dubbelsäng, så den kändes lite farlig att ha sonen i eftersom det liksom blev nedförsbacke mot mig så han rullade in alldeles för tight mot mig. Så vi la en fastare madrass på golvet där jag och sonen samsov och jag kunde liggamma varje gång han vaknade. Hur smidigt som helst. En suverän lösning för oss. Och sonen var nära och trygg.

Tvinga inte er dotter att ligga ensam och övergiven i en spjälsäng. Ge henne den fysiska närhet hon behöver. Det är inte farligt att samsova så länge ni inte tar droger, dricker er berusade eller röker. Ha bebisen högt upp vid huvudänden och med en egen, tunn filt.

Svar på tråden HJÄLP! Hur får vi vår nyfödda att sova i sin spjällsäng