Inlägg från: Singoallaa |Visa alla inlägg
  • Singoallaa

HJÄLP! Hur får vi vår nyfödda att sova i sin spjällsäng

Oj detta hade jag ingen aning om! Tur att jah läste tråden! Har mitt första barn i magen och tänkte att bebisen skulle sova i egen spjälsäng endast pga sambon sover oroligt och vi har en trång säng. Tror ni att en babynest fungerar ändå?

• Singoallaa
    Flickan och kråkan skrev 2013-05-05 20:35:00 följande:
    Har ni plats i sovrummet så sätt en vanlig 80- eller 90-säng i kloss med er föräldrasäng och skjut det hela mot en vägg.

Jag tänkte ha bebisen i spjälsängen med öppen sida direkt mot vår säng med mig väldigt nära ändå och med ena handen/armen inne hos bebisen men inser att det inte är tillräckligt nära. Vi har tyvärr sängen fri från någon vägg, alltså huvudgaveln mot en vägg med långsidorna ut i rummet. Men sängen hade vi kanske kunnat flytta i så fall. Sängen är inte så bred och samtidigt är sambon stor och lång, nästan 195cm. Han sover dessutom "oroligt" han kan varva runt hela nätterna så hela sängen hoppar runt, han sover djupt och snarkar högt, jag har öronproppar för att kunna somna! Är rädd därför också och tänkte göra som jag skrev, men inser nu att det inte heller är någon bra ide :(
  • Singoallaa
    chrissepisse skrev 2013-05-05 21:27:18 följande:
    Du har inget att förlora på att testa! Mitt äldsta barn sov alla nätter i spjäsäng bredvid vår säng utan att protestera. Trivs bebisen i ett baby nest så kan du sätta ett sådant i spjälsängen. Nu är du beredd på att det du tänkt kanske inte fungerar och det räcker långt. Att du är beredd att anpassa dig efter bebisen tror jag gör att det blir lättare för dig.

Tack för ditt svar! Absolut, bebisen kommer först i alla lägen! Men nu efter att ha läst tråden och blivit ledsen bara vid tanken av att inte ha bebisen så nära inpå mig så kommer vi nog fram till någon lösning att ha vårt barn nära inpå oss under natten! Annars kickar jag ut mannen och så sover vi själva i sängen ;) Nej men en bra lösning måste vi hitta!
  • Singoallaa
    chrissepisse skrev 2013-05-05 21:43:15 följande:
    Vi har faktiskt kört skilda sovplatser med både tvåan och trean. En har sovit med bebisen medan den andre har sovit i ett annat rum. Den lösningen har fungerat bäst för oss för att alla ska sova så bra som möjligt.

Ja den lösningen verkar faktiskt också bra, tilltalar mig mer och mer! Får köpa en enkel säng istället för spjälsäng då:)
  • Singoallaa

Man ska alltså inte använda kudde till spädbarn, menar du bebiskuddar som kommer med typ bebistäcke? Utan bebisen ska sova rakt?

• Singoallaa
    Ellie skrev 2013-05-06 19:37:10 följande:
    Man kan använda en bebiskudde, dvs väldigt platt kudde. Använd den helst inte om barnet sover på mage, men så länge det ligger på rygg går det bra. Den skall vara så stor att axlarna också ligger på kudden, det skall alltså inte bara vara huvudet. En bebiskudde kan vara extra bra om man har hårt underlag, för att motverka platt skalle.

Tack för ditt svar! Ja det med axlarna vet jag sedan innan och även att ibland ändra bebisens huvudriktning! Tänkte se vad fl säger om kudde! Tack!
  • Singoallaa
    Sazza01 skrev 2013-05-07 12:15:27 följande:
    När vi gick föräldragrupp nu för 2 veckor sen rekomenderar de att man ska ha kudde, som bebisen ska ligga på med axlarna och upp så att säga.

Super! En tunnare och längre kudde blir utmärkt. Funderar även att köpa en sådanmed hål i mitten, vad tycker ni om sådana kuddar?
Svar på tråden HJÄLP! Hur får vi vår nyfödda att sova i sin spjällsäng