• Sisterspoint

Ni som flyger med Ryanair - hur tänker ni?

Såg just Kalla Fakta och granskningen av Ryanair. Själv bojkottar jag dem - har aldrig flugit med dem - varken privat eller i tjänsten. Jag skulle inte vilja jobba för en sådan arbetsgivare och jag vill inte gynna den typen av företag. Jag tycker också att min och familjens säkerhet är viktigare än att spara några hundralappar extra på biljetten. Ovanpå det så tycker jag Ryanairs VD är direkt osmaklig och hans uttalande om idiotiska kunder etc är verkligen kränkande. Hade jag inte haft råd att boka med en anständigt flygbolag så hade jag hellre stannat hemma.

Men ni som flyger med dem. Vad baserar ni ert val på? Vad ska till för att ni ska sluta flyga med dem? Om priset går upp mot dagens biljetter? Om en olycka sker? Om ni haft mer pengar att lägga på resor?

• Svar på tråden Ni som flyger med Ryanair - hur tänker ni?
  • Dotse

Du kanske kan berätta vad du baserar din bojkott på, för oss som inte vet hur de hanterar säkerhetsfrågor?

• WendyW

Har bokat en resa med dom om några veckor men måste säga att det känns sådär... Har ju kommit upp ännu fler grejer nu efter att vi redan bokat och betalat men var tveksam redan innan. Att det ändå blev Ryanair var för att det var mycket billigare än alternativen, och då pratar vi inte hundralappar utan tusenlappar. Också stor skillnad i restid och när flygen gick, skall på en weekend till en större stad i Europa men fanns knappt några direktflyg, i många fall var det övernattning på någon annan flygplatsen vilket är lite väl. Så tyvärr, när det antingen kostar 3-4 ggr mer eller tar 7 gånger så lång tid (+ dubbla priset) så får min etik och moral stå åt sidan...

• odd thingy

Nja, jag reser inte med Ryan Air eller Easy Jet (om de ens finns kvar?). Inte heller Virgin - vem vill flyga med nån som aldrig gjort det förut? :p

Senaste flygningarna har varit SAS, Air France, British Airways, KLM, och i sommar blir det Lufthansa

• MAN78

Såg inte dokumentären så jag kan inte uttala mig om den, men jag har valt bort Ryan sedan ett antal år tillbaka. De har tillfört välbehövlig konkurrens så jag har svårt att tycka genuint illa om Ryan Air. Men åka med dem? Nej tack!

• Lilia

Jag har rest med dem en gång då jag var ung och dum. Men aldrig igen.

• Dotse

Kan inte någon förklara _varför_ ni bojkottar dem?

• Vinterankan

Jag flög mycket med Ryanair för sådär en 10 år sedan. Men då hade det (såvitt jag vet) inte alls framkommit lika mycket angående säkerhetsbrister. Då var det mer att det var ett billigt grundpris och sedan kunde man åka på en massa avgifter för bagage och annat. Så jag var noga med att packa lätt och smått bara. Idag skulle jag aldrig åka pga säkerhetsriskerna.

• tuffeviktor

Har inga problem med att flyga med dem, däremot tänker jag en gång extra när jag står i butiken och skall köpa varor eller kläder, är övertygad av att många av de prylar jag köper och och använder har tillverkats under vidriga förhållande. har lite svårt att förstå att jag skall ha dåligt samvete för att flyga med Ryanair i det perspektivet.

Vad det gäller flygsäkerheten har de en av värdens nyaste flygplansflotta, att de försöker spara bränsle ser jag som positivt att de inte gör det för miljön utan för att spara pengar må va hänt. det är knappast så att det dimper ner Ryanairplan i backen hela tiden. Vågar man åka bilen till flyget oavsett vilket bolag man åker med men är rädd för att det skall gå galet under flygturen skall man nog fundera över vad som är farligt egentligen.

Att välja bort den för att de har dålig service eller är oförskämda må vara en sak och det köper jag, men att de är farliga att flyga med eller att personalen har det extremt dåligt nja,   

Svar på tråden Ni som flyger med Ryanair - hur tänker ni?