Inlägg från: Juronjaure |Visa alla inlägg
  • Juronjaure

Rätt att göra aborter av barn med Down syndrom

Nej, aldrig. Skulle inte ta bort ett allergiskt barn eller ett barn med åtta tår heller.

• Juronjaure

Jag bara oroar mig för vart man ska dra gränsen... Om folk börjar göra abort på ds-barn (vilket uppenbarligen görs väldigt ofta redan), ska man då kunna ta bort alla barn som har någon liten "defekt"? Om ultraljudet visar att barnet saknar en hand, ska det tas bort då? Hur är det med gomspalt? Eller är det bara utvecklingsstörda barn som ska rensas bort? Hur är det med autistiska barn? Hur är det med dyslektiker? Allergiker?

Jaja, jag försöker dra detta till sin spets nu. Självklart ska vi inte abortera dyslektiker och allergiker... Vi vill väl inte hamna i det där framtida mardrömsscenariet där vi kontrollerar varje del av barnet innan födseln, kontrollerar dna och risken för framtida "men" (såsom dyslexi, autism och allergier) och väljer att bara föda ELITBARN? Där vill vi väl inte hamna?

• Juronjaure
    Annaa skrev 2013-05-16 17:09:08 följande:

hur kan du överhuvudtaget gämnföra ett barn med dyslexi med ett barn med ds det finns ingen likhet överhuvudtaget. jag har dyslexi så du menar alltså att mina föräldrar skulle gjort abort med mig om dom kunnat se att jag hade dyslexi. att ha dyslexi innebär att man har svårt i skolan och inte kan stava inte att jag aldrig kommer klara mig själv eller att jag bär på svåra hjärtfel som ds barn kan ha. alla föräldrar har ett val och att föda ett barn med allergi innebär inte samma ansvar som att föda ett barn med ds. att föda ett barn med allergi förändra inte så mycket medans ett barn med ds innebär att du måste ändra om hela planen för att bli förälder. det är klar vi inte skall sortera bort alla barn med nåt litet fel men samtidigt skall man ändå ha ett val.
    ...och jag är allergisk, och jag hoppas VERKLIGEN att mina föräldrar haft velat att ha mig kvar även om de vetat om detta i förväg. Fattar du inte att det är just detta som är min poäng? Att det blir jäkligt svårt att veta vart gränsen ska dras...

Jag tycker att min fundering är relevant. Man kan hamna i ett läge där barnet som först var friskt BLIR sjukt och kräver livstidsvård EFTER födseln också. Jag tycker att man ska vara inställd på sånt om man tycker att man är redo att bli förälder. Givetvis hoppas man på friska barn, men för MIG skulle det kännas väldigt fel att ta bort ett barn som kan få ett bra liv på jorden. Och det vet jag barn med ds kan.
  • Juronjaure
    Barnlangtan skrev 2013-05-16 17:27:14 följande:
    Jag tror juronjaure menar att man kommer tänja mer och mer på gränserna. Idag görs aborter på DS-barn. När dessa aborter går på rutin - alla DS-barn aborteras - så kommer man hitta ett nytt fel som man måste "utplåna". Gränsen förflyttas och slutligen kommer man göra aborter på exempelvis då allergiker eller dyslektiker. Allt som inte följer normen kommer vara oönskat.

Jag måste säga att jag inte är emot abort, men idag aborterar man fullt livsdugliga foster till höger och vänster. Folk ser det som något lättvindigt.. och det tycker jag är synd.
    Helt riktigt. Skönt med folk som förstår vad jag menar!
Svar på tråden Rätt att göra aborter av barn med Down syndrom