• Annaa

Rätt att göra aborter av barn med Down syndrom

Läste att  2030 föds det sista barnet med Down syndrom i Danmark . 
    Hade ni gjort abort om det visade sig att ni bar på ett foster med Down syndrom?

• Svar på tråden Rätt att göra aborter av barn med Down syndrom
  • jashrinah
    Annaa skrev 2013-05-06 14:15:23 följande:

Man gör ett kub test i vecka 16 - 17 där man sticker in en nål i magenoch tar ut lite fostervatten. Detta fostervatten gör man tester på och genom detta test kan man få reda på om fostret löper risk för down syndrom.

:O  men shit va läskigt !  

vecka 16-17 är ju jättesent :O  gjorde första ul med min lilla i vecka 17 ! 
    då hade de varit försent för mig att göra abort i 7 veckor redan , har min egen personliga gräns vid 10 veckor :P  
  • Kajsalannestad1

Kub testet gör man runt vecka 12 och fosyervattensprov görs innan vecka 15 om jag minns rätt.

Vecka 16-17 är alldeles för sent för kub

• Anonym (Ja)

Jag skulle helt säkert göra abort om jag visste att fostret hade DS.

• Anonym (ja 2)

Ja det hade jag. Jag har växt upp med en storebror med DS och han är underbar på alla sätt men krävde och kräver fortfarande enormt mycket tid och engagemang av vår mamma. 

• Anonym (Ja)
    Anonym (Ja) skrev 2013-05-06 14:35:06 följande:
    Jag skulle helt säkert göra abort om jag visste att fostret hade DS.
    Och som svar på frågan, ja, jag tycker att det är rätt att abortera. Om fostret är oönskat, oavsett anledning, är det bäst för alla parter att det inte blir någon födsel.
  • Liten elak och intelligent

Nej, jag hade inte gjort det men dömer inte den som gör det. Aborträtten är fri i Sverige. Det är lika rätt eller fel att abortera oavsett orsak. Däremot vänder jag mig mot beviljandet av aborter på livsdugligt foster efter v18. Då samhället i detta läget beviljar abort om det är fel på barnet men överlag inte på ett friskt så säger samhället indirekt att barnet med fel är mindre värt. Det är fel.

• MrsC74

Annaa. Det du beskriver är inte KUB test. Det är fostervattenprov.

• Annaa
    Liten elak och intelligent skrev 2013-05-06 14:42:13 följande:
    Nej, jag hade inte gjort det men dömer inte den som gör det. Aborträtten är fri i Sverige. Det är lika rätt eller fel att abortera oavsett orsak. Däremot vänder jag mig mot beviljandet av aborter på livsdugligt foster efter v18. Då samhället i detta läget beviljar abort om det är fel på barnet men överlag inte på ett friskt så säger samhället indirekt att barnet med fel är mindre värt. Det är fel.
    Det är ingen som har sagt att ett barn med ds är mindre värda, ända anledningen att man får abortera ett barn med ds så sent är för att ett sådant barn oftast bär på hjärtfel mm. och anses därför "som ett foster med fel" när man skaffar barn tar man åt sig ett ansvar för detta barnet men inte alla är beredda på ansvaret som följer vid ett barn med ds därför anser jag att man har rätt att abortera även om v. 18 är väldigt sent då fostret prraktiskt taget är ett barn. 
Svar på tråden Rätt att göra aborter av barn med Down syndrom