Rätt att göra aborter av barn med Down syndrom
Läste att 2030 föds det sista barnet med Down syndrom i Danmark .
Hade ni gjort abort om det visade sig att ni bar på ett foster med Down syndrom?
Läste att 2030 föds det sista barnet med Down syndrom i Danmark .
Hade ni gjort abort om det visade sig att ni bar på ett foster med Down syndrom?
Man gör ett kub test i vecka 16 - 17 där man sticker in en nål i magenoch tar ut lite fostervatten. Detta fostervatten gör man tester på och genom detta test kan man få reda på om fostret löper risk för down syndrom.
Kub testet gör man runt vecka 12 och fosyervattensprov görs innan vecka 15 om jag minns rätt.
Vecka 16-17 är alldeles för sent för kub
Ja, det hade jag, men jag har inte gjort KUB eller FVP ändå.
"Testet kan utföras i vecka 10?13 + 6 dagar. Den biokemiska screeningen kan göras från graviditetsvecka 10 och nackuppklarningen kan tidigast utföras i vecka 11. Den biokemiska screeningen måste göras minst fem dagar innan nackuppklarningen."
Taget från www.barntotal.se/faktabank_foer_dig_som_aer_gravid/fosterdiagnostik/kub/
Jag skulle helt säkert göra abort om jag visste att fostret hade DS.
Ja det hade jag. Jag har växt upp med en storebror med DS och han är underbar på alla sätt men krävde och kräver fortfarande enormt mycket tid och engagemang av vår mamma.
Nej, jag hade inte gjort det men dömer inte den som gör det. Aborträtten är fri i Sverige. Det är lika rätt eller fel att abortera oavsett orsak. Däremot vänder jag mig mot beviljandet av aborter på livsdugligt foster efter v18. Då samhället i detta läget beviljar abort om det är fel på barnet men överlag inte på ett friskt så säger samhället indirekt att barnet med fel är mindre värt. Det är fel.
Annaa. Det du beskriver är inte KUB test. Det är fostervattenprov.