• Anonym (sjuk)

deprimerad och ingen att prata med

vad gör man? får hjälp på en psykmottagning men har ingen tid förrän om nio dagar. jag behöver hjälp nu. vågar man ringa ett mobilt psykteam bara för att prata eller är det risk att man blir inlagd?

• Svar på tråden deprimerad och ingen att prata med
  • pellan

Jag tycker att du ska höra av dig till den mottagning du går på i morgon och förklara hur akut läget är. Mår du dåligt så tveka inte att ringa ett mobilt psykteam. Blir du inlagd är det ju precis det du behöver för att må bättre! Om du inte vågar ringa dit så kan du kanske prova något av dessa: 

ÅSS Göteborgs telefonjour
    Telefonnummer: 031-13 70 91. Telefontider: Måndag - Fredag 13:00 - 15:00. 

Nationella hjälplinjen
    Telefonnummer: 020-22 00 60. Telefontider: Alla dagar 13:00 - 22:00.

Röda Korsets telefonjour
    Telefonnummer: 0771-900 800. Telefontider: Alla dagar 14:00 - 22:00.

Jourhavande Medmänniska
    Telefonnummer: 08-702 16 80. Telefontider: Alla dagar 21:00 - 06:00.

Jourhavande Präst
    Telefonnummer: 112. Telefontider: Alla dagar 21:00 - 06:00.

Kyrkans Jourtjänst
    Telefonnummer: 031-800 650. Telefontider: Oftast dygnet runt. (Har även SOS-brevlåda).

Man kan också ringa sjukvårdsrådgivningen på nr 1177.
    Fortsätt kämpa! Jag hoppas att du mår mycket bättre snart! 
  • mialinden

Man kan ringa jourhavande präst och prata av sig, om du känner dig bekväm med att prata med en präst det vill säga, då finns iaf ingen risk för att du blir inlagd. Men mår du dåligt så ring pyskteam och hör om du kan prata anonymt annars!

• Anonym (sjuk)
    pellan skrev 2013-05-05 22:35:53 följande:

Jag tycker att du ska höra av dig till den mottagning du går på i morgon och förklara hur akut läget är. Mår du dåligt så tveka inte att ringa ett mobilt psykteam. Blir du inlagd är det ju precis det du behöver för att må bättre! Om du inte vågar ringa dit så kan du kanske prova något av dessa: 

ÅSS Göteborgs telefonjour
    Telefonnummer: 031-13 70 91. Telefontider: Måndag - Fredag 13:00 - 15:00. 

Nationella hjälplinjen
    Telefonnummer: 020-22 00 60. Telefontider: Alla dagar 13:00 - 22:00.

Röda Korsets telefonjour
    Telefonnummer: 0771-900 800. Telefontider: Alla dagar 14:00 - 22:00.

Jourhavande Medmänniska
    Telefonnummer: 08-702 16 80. Telefontider: Alla dagar 21:00 - 06:00.

Jourhavande Präst
    Telefonnummer: 112. Telefontider: Alla dagar 21:00 - 06:00.

Kyrkans Jourtjänst
    Telefonnummer: 031-800 650. Telefontider: Oftast dygnet runt. (Har även SOS-brevlåda).

Man kan också ringa sjukvårdsrådgivningen på nr 1177.
    Fortsätt kämpa! Jag hoppas att du mår mycket bättre snart! 
    oj vad många nummer, tack! ska försöka våga ringa mottagningen imorgon, är så dålig på att stå upp för mig själv och be om hjälp. har sömnmedicin så jag borde klara natten.
  • Anonym (sjuk)
    mialinden skrev 2013-05-05 22:36:17 följande:
    Man kan ringa jourhavande präst och prata av sig, om du känner dig bekväm med att prata med en präst det vill säga, då finns iaf ingen risk för att du blir inlagd. Men mår du dåligt så ring pyskteam och hör om du kan prata anonymt annars!
    tyvärr skulle det kännas väldigt konstigt att prata med en präst. om jag vågar ringa psykteamet ska jag höra om man kan vara anonym.
  • pellan
    Anonym (sjuk) skrev 2013-05-05 22:52:55 följande:
    oj vad många nummer, tack! ska försöka våga ringa mottagningen imorgon, är så dålig på att stå upp för mig själv och be om hjälp. har sömnmedicin så jag borde klara natten.
    Är det akut så ring redan i kväll. 
    Jag önskar att man egentligen inte skulle behöva stå upp för sig själv i vården, men tyvärr är det ju så. Men du förtjänar att må bra och få hjälp precis som alla andra som mår dåligt. Jag hoppas verkligen det löser sig för dig! 
  • Anonym (sjuk)
    pellan skrev 2013-05-05 22:57:02 följande:
    Är det akut så ring redan i kväll. 
    Jag önskar att man egentligen inte skulle behöva stå upp för sig själv i vården, men tyvärr är det ju så. Men du förtjänar att må bra och få hjälp precis som alla andra som mår dåligt. Jag hoppas verkligen det löser sig för dig! 
    tack! nej det har verkligen inte gått bra för mig när det gäller vården på sistone, läkarintyg och tider har missats och jag kommer att få problem med fk pga detta och det gör ju inte att stressen och ångesten minskar. fick nya mediciner och lovades snabb uppföljning men det stämde verkligen inte. försöker kämpa för att fixa vardagen men det blir inte lättare av all stress. är helt slut och vill bara lägga mig ner och försvinna.
  • pellan
    Anonym (sjuk) skrev 2013-05-05 23:07:50 följande:
    tack! nej det har verkligen inte gått bra för mig när det gäller vården på sistone, läkarintyg och tider har missats och jag kommer att få problem med fk pga detta och det gör ju inte att stressen och ångesten minskar. fick nya mediciner och lovades snabb uppföljning men det stämde verkligen inte. försöker kämpa för att fixa vardagen men det blir inte lättare av all stress. är helt slut och vill bara lägga mig ner och försvinna.
    Har liknande erfarenheter tyvärr, men stå på dig! Kanske kan du kolla upp personligt ombud?
    Det är hemskt att man ska behöva vara rätt frisk för att vara sjuk, om du fattar vad jag menar. Mycket regler och pappersarbete att greja med.  
  • Anonym (sjuk)
    pellan skrev 2013-05-05 23:24:33 följande:
    Har liknande erfarenheter tyvärr, men stå på dig! Kanske kan du kolla upp personligt ombud?
    Det är hemskt att man ska behöva vara rätt frisk för att vara sjuk, om du fattar vad jag menar. Mycket regler och pappersarbete att greja med.  
    har precis börjat kolla upp personligt ombud! stod att det är en utredningsperiod på sex veckor. funderar på att söka.
Svar på tråden deprimerad och ingen att prata med