• Wench85

Middag utan någon förberedelse (färdigmat går bra)

Familjelivskockar, nu behöver jag hjälp!

Det har hänt sig så att jag är ansvarig för att förbereda maten till ett sällskap om 11 personer. Problemet är att jag kommer att åka raka vägen från affären till middagslokalen och kommer alltså inte kunna göra någon som helst förberedelse. När jag är framme vid middagslokalen är det en timme tills vi ska äta, men det skulle ju vara väldigt tråkigt om jag tillbringade den timmen i köket. Sällskapet kanske kan engageras i att skära lite sallad eller dylikt, men vad ska vi göra i övrigt?

Jag behöver tips om en hel meny som på sin höjd kräver "ställ in i ugnen" i matlagningsväg.

Förrätt eller drinktillbehör
    Varmrätt
    Efterrätt

Har ni några tips? 

• Svar på tråden Middag utan någon förberedelse (färdigmat går bra)
  • spirituality

Har du möjlighet att förbereda mat dagen innan som bara behöver värmas?
    Behöver det vara varm mat? Det kanske går med till exempel potatisgratäng/potatissallad med rostbiff?
    Vad är det för sorts middag? Student, bröllop, dop eller "bara" middag med kompisarna?

• Ramborg

Drinktillbehör: lantchips, cashewnötter.

Förrätt: Old school: färdigköpt räksallad i avokadohalvor, dillvippa, citronbit.

Huvudrätt: Frysta laxfileer läggs i form eller långpanna. Bred över rejält med smaksatt creme fraiche, tex finns det någon senap/vitt vin tror jag. Runt laxbitarna lägger du generöst med frysta sugar snaps lite dekorativt. Tjoff in i ugnen medan ni dricker drink. Koka ris till. Sallad i påse, småtomater, färdig salladsdressing, skär paprikastrimlor i vacker färg.

Efterrätt: frysta hallon kokas i microugn. Smaksätt med lämplig sprit (tex konjak, men bara lite). Serveras med vaniljglass.

42.
  • W Goldberg

Förrätt: tunnbrödsrulle med lämplig smet i, dela i lagom bitar.

Varmrätt: Färdig potatisgratäng (häll över extra grädde, lite vitlök och ost) Färdiggrillad kyckling alt rostbiff samt sallad.

Efterrätt: Färdig kladdkaka med glass eller grädde

• Wench85

Tack för tips! Det måste inte vara varmt, men mycket gärna.

Färdig potatisgratäng är ett toppentips, tack!

Sallad i påse och cocktailtomater är ju färdigt som det är, mycket bra med...

Lax känns tråkigt av nån anledning, men kanske måste det vara nåt sånt eftersom (minst) en inte äter kött, men fisk. Eller finns det nåt bra veg att ha om köttätarna får grillad kyckling?

• bumse2

Förrätt:
    Parmaskinka och melon
    Tomat och mozzarellasallad
    Bresola med hyvlad parmesan och lite olivolja

Efterrätt:
    Jordgubbar och grädde eller fruktsallad
    Ostbricka
    Färdig fryst paj med vaniljsås
    Marängsviss          

Emma 020123, Linus 080917
  • Wench85

Åh, jordgubbar! Går det att hitta i slutet av maj med god smak och överkomligt pris?

• bumse2

Jag köpte belgiska jordgubbar igår för 29,90/kartong och de var söta och goda.

Emma 020123, Linus 080917
  • MammaBella

Förrätt, grissini, färdig tapenade, parmaskinka, parmesanost i bitar, alla får plocka som dom vill. Lite antipasti mao.
    Att göra:Bara att lägga upp.

Stinas kyckling bara stoppa i ugnen en timme sen är det färdigt. Färskpotatis till (Färdigtvättad i påse.) Grönsallad med färdig vinägrett  och några färdiga såser till (Finns ju massa olika att välja bland, Lohmnader och Erik Lallerstedt har ju massa goda.) 
    Att göra: Stoppa kyckling i ugnen, koka potatis, blanda sallad och lägga upp.

Gör en fuskig pavlova med färdiga marängbottnar, jordgubbar och vispgrädde blandad med lemoncurd. 
    Att göra: vispa grädde, ansa jordgubbar och lägga upp.

Superenkel meny som ändå känns lite festlig! 

• Kinya
    Förrätter
    Plockmat: kallskuret kött (parmaskinka/rostbiff/salami), oliver, osttärningar´, bruschetta (Zeta har goda färdiga) med tapenade och/eller räksallad

Efterrätter
    Fruktsallad med lemoncurdgrädde. ta lika delar ovispad visgrädde och lemoncurd. Vispa till krämig konsistens. Supergott till fruktsallad.

Glass med maränger, chokladsås, kolasås, konserverad frukt etc. Vill man lyxa till det kan man hacka daim och ha i en skål som strössel.

Eller så rör du snabbt ihop en sats kladdkaka som kan stå i ugnen medan ni äter förrätten. Vispgrädde eller ännu enklare lite vaniljglass till. Kanske några färska bär/annan frukt också.
Svar på tråden Middag utan någon förberedelse (färdigmat går bra)