• sina

Säger inte r längre

Min 3,5-åring har lagt sig till med en irriterande vana att säga j i stället för r. Är det vanligt? Hon kan alltså säga r, har aldrig sagt tjaktoj eller något sånt tidigare, utan det har kommit nu. Är det okej att rätta, eller ska man bara ignorera? Jag tycker att det låter skitfånigt och kan liksom inte riktigt låta bli att bli irriterad, även om jag försöker att inte visa det.

• Svar på tråden Säger inte r längre
  • sina

Hon kan prata rent. Hon har pratat rent i över ett år. Det här är nytt. Och hon gör det inte hela tiden.

Så jag undrar mest om det är andra som har varit med om det, om det går över av sig självt eller om det ska tränas med, om det är ett tecken/symptom på något annat som jag ska hålla koll på.

Och jag blir inte irriterad med vilje, förstås. Jag blir inte heller arg.

• sina

Nej, inga syskon, och inget större som har hänt. Hon flyttades upp på storbarnsavdelningen på förskolan i höstas, och är bland de yngsta där. Visst har hon några kompisar som inte kan säga r, men det är liksom inget nytt. Det har de aldrig kunnat, och hon har känt dem länge. Men det kan förstås vara en härmgrej, bara. Jag avvaktar lite.

Tack!

Svar på tråden Säger inte r längre