• Anonym (deltid)

deltidssjuksriven, timvikarie

Hej
    Jag har massor av frågor. Jag blev sjukskriven på deltid den 3 maj och min läkare skickade in intyget elektroniskt till fk.
    Dock vet inte jag vad jag själv har för skyldigheter nu. vem ska ha kopian på läkarintyget, är det min arbetsgivare?

Jag är anställd som TIMVIKARIE sedan 1 ½ år tillbaka, och jobbar alltså när jag blir bokad.

Jag vet inte hur jag ansöker om sjukpenning i fk:s system när det kommer till timanställning.
    Ska jag ens ansöka om sjukpenning hos fk eller är det min arbetsgivare ska ska betala för hela månaden?

Jag jobbar som sagt när jag blir bokad, ska jag då lägga in tider, bli bokad och sedan sjukanmäla mig halva dagar så kommer jag ju få sparken direkt.
    Eller ska jag jobba deltid och fylla i de resterande timmar via ert system?

NÄR ska jag isf ansöka och anmäla om sjukpenning? Från den dagen jag blev sjukskriven, från dag 14? Ska jag ansöka när det gått en månad? (Blev sjukskriven deltid en månad 3 maj-3juni)

Jag förstår ingenting just nu och det går inte att varken komma fram via telefon eller välja att bli uppringd hos fk

Känns ju ganska bråttom om jag skulle sjukanmält mig redan 3 maj i fk:s system.

Mvh Lene 
  • Svar på tråden deltidssjuksriven, timvikarie
  • Försäkringskassan

Hej!

Lämna en kopia av läkarintyget till din arbetsgivare. Du behåller originalet.

Om du har en anställning som varar minst en månad eller har arbetat sammanhängande i 14 dagar har du normalt rätt till sjuklön från din arbetsgivare för de dagar som du har inbokade arbetspass de första 14 dagarna i din sjukperiod. 

Om du inte har rätt till sjuklön ska du sjukanmäla dig till Försäkringskassan som prövar om du har rätt till sjukpenning.