• Anonym (deltid)

deltidssjuksriven, timvikarie

Hej
    Jag har massor av frågor. Jag blev sjukskriven på deltid den 3 maj och min läkare skickade in intyget elektroniskt till fk.
    Dock vet inte jag vad jag själv har för skyldigheter nu. vem ska ha kopian på läkarintyget, är det min arbetsgivare?

Jag är anställd som TIMVIKARIE sedan 1 ½ år tillbaka, och jobbar alltså när jag blir bokad.

Jag vet inte hur jag ansöker om sjukpenning i fk:s system när det kommer till timanställning.
    Ska jag ens ansöka om sjukpenning hos fk eller är det min arbetsgivare ska ska betala för hela månaden?

Jag jobbar som sagt när jag blir bokad, ska jag då lägga in tider, bli bokad och sedan sjukanmäla mig halva dagar så kommer jag ju få sparken direkt.
    Eller ska jag jobba deltid och fylla i de resterande timmar via ert system?

NÄR ska jag isf ansöka och anmäla om sjukpenning? Från den dagen jag blev sjukskriven, från dag 14? Ska jag ansöka när det gått en månad? (Blev sjukskriven deltid en månad 3 maj-3juni)

Jag förstår ingenting just nu och det går inte att varken komma fram via telefon eller välja att bli uppringd hos fk

Känns ju ganska bråttom om jag skulle sjukanmält mig redan 3 maj i fk:s system.

Mvh Lene 
  • Svar på tråden deltidssjuksriven, timvikarie
  • Försäkringskassan

Hej!

Lämna en kopia av läkarintyget till din arbetsgivare. Du behåller originalet.

Om du har en anställning som varar minst en månad eller har arbetat sammanhängande i 14 dagar har du normalt rätt till sjuklön från din arbetsgivare för de dagar som du har inbokade arbetspass de första 14 dagarna i din sjukperiod. 

Om du inte har rätt till sjuklön ska du sjukanmäla dig till Försäkringskassan som prövar om du har rätt till sjukpenning. 

Du kan få hel, tre fjärdedels, halv eller en fjärdedels sjukpenning beroende på hur mycket du måste avstå från att arbeta. För att få till exempel halv sjukpenning måste du avstå från att arbeta hälften av din normala arbetstid. Hu­vudregeln är att man ska arbeta del av dag när man är sjukskriven på deltid.

Du kan läsa mer i följande länk: 

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk/sjuk_1_-_14_dagar/ 

Har du fler frågor är du välkommen att ringa Kundcenter 0771-524 524. 

Hälsningar

Dora, handläggare

• Anonym (deltid)

Men som timanställd, och i mitt fall som timanställd förskollärare så springer jag runt på alla olika förskolor i min kommun. Jag vet alltså inte vart jag kommer att bli bokad från dag till dag.
    Detta gör också att jag inte kan lägga in 8 timmar och bli bokad för att sedan bara komma till den förskolan 4 timmar. Deras behov är ju att ha mig 8 timmar om jag blivit bokad t.ex. 8-16. Jag kan väl inte ringa och säga "hej, jag kan bara jobba 4 tim". Då kommer jag aldrig bli bokad igen av den förskolan och de kommande förskolor och jag gör så.

Jag avstår ju att arbeta deltid om jag bara fyller i mitt jobbschema att jag kan jobba t.ex. 8-12. Men vill ni att jag ska se till att bli bokad 8 tim varje dag för att sedan bara jobba 4 tim?
    Enligt ert system så måste jag ju vara bokad för att så sjukpenning. Stämmer det?

Kundcenter kan man inte ringa till. Man kommer inte fram. Har försökt i tre veckor gällande flera ärenden.

Mvh Lene 

• Anonym (deltid)
    Försäkringskassan skrev 2013-05-06 14:38:03 följande:

Hej! 

Vi beklagar att det är svårt att nå oss per telefon just nu. Vi kan tyvärr inte svara på frågor i ett enskilt ärende här på Familjeliv. 

Du har även möjlighet att skicka ett mail till oss, se nedanstående länk: 

www.forsakringskassan.se/kontakt/kundcenter_p.../!ut/p/b1/

Då kan vi hjälpa dig med just ditt ärende. 

Hälsningar
    Dora, handläggare

Du behöver inte svara på "enskilt ärende".  det jag vill veta är om man kan få pengar när man är obokad som timvikarie. Om jag ÄR bokad halv dag, kommer jag då få sjukpengar resterande halv dag som jag KUNDE HA blivit bokad.

Mvh Lene
  • Försäkringskassan

Hej!
    Om du är enbart behovsanställd på timmar och inte är arbetssökande hos Arbetsförmedlingen upp till heltid efter en tidigare anställning på heltid. Då är det svårare att utreda sjukpenning på deltid.

Det beror på  att din årsinkomst, sjukpenninggrundande inkomst (SGI) blir beräknad på antal timmar du har arbetat i ungefär sex månader tillbaka. Om du då har arbetat mycket deltid blir SGI:n beräknad på deltidstid. 

Du kan få hel, tre fjärdedels, halv eller en fjärdedels sjukpenning beroende på hur mycket du måste avstå från att arbeta. Bedömningen av rätten till sjukpenning görs utifrån din ordinarie arbetstid även om arbetstiden är lägre än en normal heltid (40 timmar per vecka). 

Läs mer i vår vägledning om arbetstidens förläggning vid deltidssjukskrivning, sidan 221:
    http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/d4a11a31-00bc-441d-be52-1cea5720e91a/vagledning-2004-02.pdf?MOD=AJPERES

Hälsningar
    Sune, handläggare

Svar på tråden deltidssjuksriven, timvikarie