• ikii84

16 veckors valp

Har näst intill bestämt mig efter många år av längtan att skaffa mig en valp. Lill killen är 16 veckor och nästan rumsren. Hur länge kan man lämna honom nu i början? Har ju mitt jobb att gå till men har inte jätte länga dagar... Hur gör ni som är nyblivna valp ägare?

• Svar på tråden 16 veckors valp
  • Whitetrash86

Efter att valpen känner sig hemma i bostaden så kan du börja träna den.. 5-10 till att börja med. Tänk på att en vuxen tränad hund klarar av att vara själv i 5 timmar och det är MAX för vad en hund får vara själv.

• EllinorE
    ikii84 skrev 2013-05-06 12:59:06 följande:
    Har näst intill bestämt mig efter många år av längtan att skaffa mig en valp. Lill killen är 16 veckor och nästan rumsren. Hur länge kan man lämna honom nu i början? Har ju mitt jobb att gå till men har inte jätte länga dagar... Hur gör ni som är nyblivna valp ägare?
    http://www.skk.se/kopahund/din-valp-och-unghund/ensamhetstraning/

http://hundtilltusen.wordpress.com/hundkunskap-problemlosning/beteendeproblem-hos-hund/att-lamna-hunden-ensam/
  • EJL

Jag skulle personligen inte känna mig bekväm med att lämna valpen förrän den kom upp i 6-månadersåldern som tidigast. (Bortsett från vara-ensam-övning, upp till typ 20 minuter). Vår hund behövde inte vara ensam förrän vid 1.5 års ålder. (Då med ensamhetsträning innan såklart). Gå inte för snabbt fram så du inte får en hund som ALDRIG vill/kan vara ensam.

• ikii84

Men blir det inte fel effekt om man alltid är med valpen? Då vänjer den ju sig vid att aldrig vara ensam... Måste vara svårare sen när den väl ska vara själv.. Eller tänker jag fel?

• EJL

Jag ser på det som så att om man formar en trygg hund så kommer hunden senare inte ha problem med att vara ensam. Så har det funkat för oss. Vi var hemma med hunden i 1.5 år, ensamhetstränade för sakens skull under tiden. Han har överhuvudtaget inga problem med att vara ensam idag. Han är ensam 3-3.5 h, tre gånger i veckan. Jag tror starkt på att det är gynnande att forma en stabil och trygg individ först.

• EJL

C-uppsatstid och distanskurs! Så vi hade ju turen att kunna göra så... Blir det en till hund blir det i samband med föräldraledighet, så valpen inte behöver vara ensam (bortsett från nuvarande hunden) innan 6 månaders ålder.

Ett tips är att ha en backup plan... Om du ska lämna valpen själv snart.

• EllinorE
    EJL skrev 2013-05-06 15:22:42 följande:
    C-uppsatstid och distanskurs! Så vi hade ju turen att kunna göra så... Blir det en till hund blir det i samband med föräldraledighet, så valpen inte behöver vara ensam (bortsett från nuvarande hunden) innan 6 månaders ålder.

Ett tips är att ha en backup plan... Om du ska lämna valpen själv snart.
    Så gjorde jag också! Och hade jag inte jobbat hemifrån idag så hade jag också väntat med att skaffa valp i samband med föräldraledighet! Väldigt smidigt! men jag förstår att inte alla kan göra det så TS gör rätt i att börja träna valpen att vara ensam!
  • ikii84

Planerar varken att börja plugga eller skaffa fler barn... Är jag helt galen om jag köper honom ändå? Har haft valp förut och dom har varit ensamma tidigt men inte under flera timmar... Vill ju inte utsätta den lilla för något dåligt...

• EllinorE
    ikii84 skrev 2013-05-06 16:53:26 följande:
    Planerar varken att börja plugga eller skaffa fler barn... Är jag helt galen om jag köper honom ändå? Har haft valp förut och dom har varit ensamma tidigt men inte under flera timmar... Vill ju inte utsätta den lilla för något dåligt...
    Klart du ska köpa om du vill och kan!
  • EJL

Tycker du ska lyssna till dig själv. Du vet bäst hur du har jobbat framgångsrikt med dina tidigare valpar!

• ikii84

Har fått jätte fina hundar förut! Sen är han ju inte 8 veckor utan 16...

• jpo

Jag skulle ju inte lämna en så liten valp medan jag jobbade. Kolla på blocket eller grannar.se efter någon som kan passa hunden på dagarna tills den blivit lite större. När hunden bott in sig kan du börja träna med korta minuter i början och sedan öka på. Om du skyndar för fort så finns det risk att du får en hund som får stora problem med att vara själv hemma i framtiden.

Svar på tråden 16 veckors valp