• BusJohanna

Samsova? Säkerhet?

Läst en massa trådar där folk förespråkar att sova med sina nyfödda bebisar i förälderns säng. Det verkar vara en fråga om val och vilja för föräldern vid det här laget och inte en säkerhetsfråga.
    Jag fick lära mig att det var farligt för Barnet att sova i förälderns säng. Det var iaf det allmänt vedertagliga när jag fick mitt barn för ca sju år sedan.
    Är det plötsligt ofarligt eller vad har hänt?
    Så klart att närheten är viktig men vill ju inte att barnet blir för varmt, mosad, kvävd eller annat.

• Svar på tråden Samsova? Säkerhet?
  • BusJohanna

Gjorde det men tyckte inte att det lät som att de tyckte att det var särskilt säkert iaf.

Lite som att chansa. "Ta bort det och det så minskar risken men säkrast är en barnsäng"

Jag ammade min son i sängen och somnade med honom bredvid mig ett fåtal ggr och vaknade skräckslagen några minuter senare.la alltid tillbaka i spjälsängen.

• cloudberry79

På neo rekommenderade de samsovning till oss med vår prematur och det var sex år sedan. Så länge man är frisk, icke-fet, nykter och icke-rökare går det alldeles utmärkt att samsova.

(M)amma till V -07 och E -12
  • BusJohanna

Detta fick jag fram när jag googlade:

Hur samsover man säkert?

Ibland är det både praktiskt och mysigt att ha bebisen i sängen, i synnerhet vid amning. Men det är viktigt att kolla detta:

Madrassen bör vara fast

Alltför mjukt underlag ökar risken för kvävning eller att bebisen blir för varm. Det är viktigt att det inte finns några glapp som bebisen kan halka ner i mellan madrassen och andra delar av sängen. Denna risk är störst mellan tre månaders och tio månaders ålder.

Lätta sängkläder, inte för mycket kuddar

Det är bäst att inte använda duntäcke om ni samsover. Innan ettårsdagen är det säkrast om sängkläderna är lättare och ni inte har fler kuddar än vad som är nödvändigt i sängen, för att undvika både kvävningsrisk och risk att bebisen blir för varm. Risken för detta är störst de första tre månaderna. Kolla regelbundet att bebisen inte ålat sig ner och ligger med huvudet övertäckt av sängkläder.

Sov inte i soffa tillsammans med bebisen

Bebisen kan halka ner mellan dig och soffryggen, eller mellan soffkuddarna och soffan. Samsov heller inte i vattensäng, eftersom de är för mjuka och det dessutom lätt bildas djupa glapp mellan vattenmadrassen och sängen.

Bebisen ska vara lagom varm

Klä inte på bebisen för mycket i sängen. Din kroppsvärme håller bebisen varm. Som tumregel kan man säga att om du tycker temperaturen är lagom, så är den förmodligen lagom för bebisen också.

Låt inte småbarn och bebisar sova tillsammans

Småbarn förstår inte riskerna och kan lätt rulla över på bebisen, eller lägga armen över hans eller hennes mun i sömnen. Sov mellan barnen, om ni har fler barn än ett i sängen.

Lämna inte bebisen ensam i er säng

Bebisen kan lätt rulla av sängen. Lägg heller inte bebisen att sova ovanpå en kudde, eller mellan två kuddar. Han eller hon rullar lätt av kudden och kan kvävas mellan kuddar.

Det är bättre om bebisen ligger på en säker plats, som i en barnsäng, när du inte är i rummet.

När är det inte säkert att samsova?

Det är förenat med ökad risk för plötslig spädbarnsdöd att samsova om:

Du eller din partner röker.

Bebisen föddes för tidigt eller hade låg födselvikt.

Du eller din partner har druckit alkohol, eller tagit medicin som kan göra er dåsigare.

Du är extremt trött, eller har sömnapné. I sådana fall kam du sova så djupt att du inte märker om du klämmer bebisen i sömnen.

• LinneaJosie

Om du googlar och läser mer än en källa finns många som sammanställer relevant forskning, kanske det kan lugna. Hittade ett par på första sidan när jag googlade.

• BusJohanna

Det är ju massa risker dessutom extra om de är för tidigt födda. Lustigt att neo skulle säga så då?

Skulle inte gilla att chansa med barnets liv bara för att det är mysigt.

• UnikFamilj

Som sagt; som frisk, icke-fet (nja.. hyfsat i alla fall.. :D), nykter, ickerökande person i en bra säng där bebisen kanske tom har ett eget nest och sovpåse eller egen bra filt - nada problemas. SÅ mycket mer sömn, SÅ mycket enklare, SÅ livsnödvändigt för att klara 6 intensiva småttingår...

• cloudberry79
    BusJohanna skrev 2013-05-06 14:16:47 följande:
    Det är ju massa risker dessutom extra om de är för tidigt födda. Lustigt att neo skulle säga så då?

Det är också en hel del fördelar, som att prematurbarn mår bättre av att vara fysiskt nära sina föräldrar (ja, det är bra för alla barn, men särskilt för prematurer). Vi sov med apnélarm som kunde användas vid samsovning också.
  • UnikFamilj

Min äldsta var också prematur, och jag kände som du och kämpade i två månader med att hon skulle sova i egen säng. Hon vägrade, så vi sov inte just något, jag mådde skit och vi fick inte njuta. Allt för att jag skrämts upp så innan, jag ville göra allt rätt. Sen köpte jag ett larm och körde som jag beskrev ovan, och det var som att himmelen uppenbarade sig. Efter det började jag våga känna efter vad som faktiskt funkade för oss.
  • BusJohanna

Tänk vad det förändras. När sonen föddes så sa BM på BVC och alla tänkbara att man skulle Absolut inte ha barnet i sängen, då var man bara en lat förälder som satte sina egna behov/önskemål över barnens.

Fanns ngn variant av nest då också men de som finns idag är ju jätte fina och verkar ju bra.

Ska skaffa en sådan när bebisen kommer tror jag.

Jag menar, jag gillar ju att sova.

Hade dock tur med sonen som sov bra och bara vaknade och ville ha mat en gg/natt. Inte säkert att det blir så igen.

• cloudberry79
    BusJohanna skrev 2013-05-06 14:25:57 följande:
    Tänk vad det förändras. När sonen föddes så sa BM på BVC och alla tänkbara att man skulle Absolut inte ha barnet i sängen, då var man bara en lat förälder som satte sina egna behov/önskemål över barnens.

Fanns ngn variant av nest då också men de som finns idag är ju jätte fina och verkar ju bra.

Hade dock tur med sonen som sov bra och bara vaknade och ville ha mat en gg/natt. Inte säkert att det blir så igen.
    Jag gör det för barnens skull, för att de har gråtit om de har legat ensamma.
  • The Doctor
    BusJohanna skrev 2013-05-06 14:25:57 följande:

Vilken idiotisk att att säga! Jösses, ibland är BVC-personalen mer än lovligt korkade.
    Vi ärver inte jorden från våra föräldrar utan vi lånar den av våra barn.
  • Natulcien

Fast om man idkar säker samsovning så chansar ju inte med sin bebis liv. Vem har tutat i dig det?

Jag och sonen samsov på en fast madrass på golvet bredvid vår säng de första månaderna. Han hade egen gallerfilt och jag hade järnkoll på honom, vilket jag inte hade haft om han hade sovit i egen säng.
  • Tangent

Blev uppmanad av bm på bb att ha sonen i min säng.
    Följde råden i #6. Sov utan täcke det första året. Sonen hade en egen kudde.
    Värt att komma ihåg: Den största risken för psd är när barnet sover i eget rum.  kolla på socialstyrelsens hemsida.

Svar på tråden Samsova? Säkerhet?