• cloudberry79

Samsova? Säkerhet?

På neo rekommenderade de samsovning till oss med vår prematur och det var sex år sedan. Så länge man är frisk, icke-fet, nykter och icke-rökare går det alldeles utmärkt att samsova.

(M)amma till V -07 och E -12
  • cloudberry79
    BusJohanna skrev 2013-05-06 14:16:47 följande:
    Det är ju massa risker dessutom extra om de är för tidigt födda. Lustigt att neo skulle säga så då?

Skulle inte gilla att chansa med barnets liv bara för att det är mysigt.
    Det är också en hel del fördelar, som att prematurbarn mår bättre av att vara fysiskt nära sina föräldrar (ja, det är bra för alla barn, men särskilt för prematurer). Vi sov med apnélarm som kunde användas vid samsovning också.
  • cloudberry79
    BusJohanna skrev 2013-05-06 14:25:57 följande:
    Tänk vad det förändras. När sonen föddes så sa BM på BVC och alla tänkbara att man skulle Absolut inte ha barnet i sängen, då var man bara en lat förälder som satte sina egna behov/önskemål över barnens.

Fanns ngn variant av nest då också men de som finns idag är ju jätte fina och verkar ju bra.
    Ska skaffa en sådan när bebisen kommer tror jag.
    Jag menar, jag gillar ju att sova.

Hade dock tur med sonen som sov bra och bara vaknade och ville ha mat en gg/natt. Inte säkert att det blir så igen.
    Jag gör det för barnens skull, för att de har gråtit om de har legat ensamma.
Svar på tråden Samsova? Säkerhet?